• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gångtidsreserv Rolex Exp 2?

johning

Omega
Har en liten fråga:

Ni som har "gamla" Exp 2;an. Hur lång gångtidsreserv har ni? Måste ni manuellt dra upp klockan då och då?

Min klocka håller tiden utmärkt; men jag upplever att gångtidsreserven är betydligt sämre än på t ex min Speedmaster.

Dags för service?
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Har för mig att gångreserven ska ligga på ca 48 timmar på det urverket. Har du någon aning om hur lång reserv du har?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det framgår inte vilken speedy som du har. Det finns ju ett par kalibrar bland de handjagade och normalt handlar det väl om 44-55 timmar för de olika.
Men din explorer bör ligga runt mellan 45-50 timmar så utgå från det.
 

mega

Rolex
Hur lång reserv har du ? Har du testat ? Du kanske har väldigt stillasittande vardag som gör att klockan inte dras upp ?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Mellan 45-50 Tim om urverk är i gott skick. Behöver du handjaga kanske det är dags för en översyn.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Min gamla Exp 2:a höll mellan 41-47 timmar om jag minns rätt. (Det varierade lite på vad jag gjorde under dagen.) Men behövde inte dra upp den.
 

johning

Omega
Min Speedy är en Broad Arrow GMT. Dvs: Den automatiska, och inte manuell.

Jag ska kolla reserven efter att ha dragit upp klockan max manuellt och sedan låta den vila tills den stannar, så får vi se. Vad som stör mig är att lite då och då så har klockan vart död på morgonen efter en natt på sängbordet...
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Min Speedy är en Broad Arrow GMT. Dvs: Den automatiska, och inte manuell.

Jag ska kolla reserven efter att ha dragit upp klockan max manuellt och sedan låta den vila tills den stannar, så får vi se. Vad som stör mig är att lite då och då så har klockan vart död på morgonen efter en natt på sängbordet...
Så ska det inte vara,in på service med den
 
Topp