• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Går klockan snabbare….

WatchIT

Panerai
…om den ligger på "rygg" under natten? Dvs, kan man få den att gå fortare på det sättet? Det är iaf vad jag har hört. Stämmer det eller är det bara båg? Samma person sa att den går långsammare om man ställer den på kant över natten. Sökt tråd om detta men hittar inte :(
 

Mr G

Friends of KS
Det är olika för olika klockor. Jag testade att lägga mina klockor på olika sätt under natten i några veckors tid och de påverkades inte på samma sätt av de olika positionerna. Du får helt enkelt testa hur din/dina klockor påverkas av hur de ligger när du inte använder dem.
 
Rolex_Regulating_Positions1.jpg


Snabb googling. Såhär säger Rolex.
 

ArneF

Omega
För min klocka med ETA 2824-2 stämmer Rolexanvisningarna ovan för åtminstone punkterna 1 och 3. På natten ligger klockan med urtavlan uppåt och snabbar sig någon sekund. På dagen har jag klockan på höger hand med kronan uppåt, då tappar den någon sekund.
 

Mech David

Cartier
…om den ligger på "rygg" under natten? Dvs, kan man få den att gå fortare på det sättet? Det är iaf vad jag har hört. Stämmer det eller är det bara båg? Samma person sa att den går långsammare om man ställer den på kant över natten. Sökt tråd om detta men hittar inte :(
Min gamla Svalan går snabbare när den ligger på rygg.
 

WatchIT

Panerai
Tack alla för svar. Ska testa 214270 inatt. Tappat 6 sekunder på en månad vilket är imponerande :cigar:
 

WatchIT

Panerai
Svaret blev att klockan har samma värde som för 24 timmar sen = +- 0

Slutsats: tappar en sekund vaken tid, fortar 1 sekund på rygg nattetid. :)
 
Topp