• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Går låset att rädda?

Marioo

Omega
Jag och klockan, en Rolex OP 116000 var med om incident i dagarna och min fråga är ifall det går att polera bort dessa repor eller om det måste bytas lås för att få till "nyskick"? Vad kan det kosta ungefär för ev polering alternativt nytt lås?
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Yikes!
Svårt att se på bara en bild, men om du vill ha det där till nyskick så handlar det nog om att byta ut. Ser ändå ganska djupt ut på några ställen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag och klockan, en Rolex OP 116000 var med om incident i dagarna och min fråga är ifall det går att polera bort dessa repor eller om det måste bytas lås för att få till "nyskick"? Vad kan det kosta ungefär för ev polering alternativt nytt lås?
Tack!
:(
Det är väl rätt tjockt gods i detta så jag tror helt klart någon som vet vad de gör kan slipa bort detta. Nyskick blir det aldrig efter en polering men nära kan du nog komma.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Du behöver inte köpa ett helt nytt lås. Clasp cover heter reservdelen, nummer minns jag ej. Har inte kvar klockan och kvittot. Bytte en sån härom året med liknande skador (lite mindre). Har för mig 2500 ca då?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl rätt tjockt gods i detta så jag tror helt klart någon som vet vad de gör kan slipa bort detta. Nyskick blir det aldrig efter en polering men nära kan du nog komma.
Tror du verkligen att det skulle bli nära nyskick efter efter att ha åtgärdat det där? Jag tror det inte. Behövs nog tas bort för mycket gods, men man kanske kan lasersvetsa dit mer material, men då är det nog lika bra att köpa ny del.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
För djupt för att helt polera bort. Svetsa är ett alternativ men risken är att det ändå kan bli en liten färgskillnad om man lägger till ny metall eller att det kan bli någon liten por i metallen efter finisheringen. Beror i slutändan lite på hur kinkig man är med klockan.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag gjorde ett litet test, gjorde några skrap med en fil och fixade med svetsen. Det blev rätt bra, iaf på den här stålblandningen.
IMG_20170821_162941.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Olika stållegeringar har olika egenskaper @mofo. Nu kommer jag inte att löda på låset med låga utan svetsa med en elsvets så det kommer inte att värmas inte upp speciellt mycket. Fina märket till trots så tror jag inte att det kommer att skilja sig så väldigt ifrån att arbeta med reklamklockan jag provade på.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Olika stållegeringar har olika egenskaper @mofo. Nu kommer jag inte att löda på låset med låga utan svetsa med en elsvets så det kommer inte att värmas inte upp speciellt mycket. Fina märket till trots så tror jag inte att det kommer att skilja sig så väldigt ifrån att arbeta med reklamklockan jag provade på.
Back to school! :)
Kommer som sagt bli kul att se, håll oss uppdaterade.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Trodde inte heller det var möjligt att rädda låset på ett snyggt sätt. Ska verkligen bli spännande att se resultatet på detta!
 
Topp