• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag Gör det möjligt att se om andra användare använder tvåfaktorsautentisering

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag antar att många har för vana att kolla en användares referenser och kanske kasta ett öga på inläggshistoriken inför en potentiell affär här på KS. Det är ju klokt och kan ge en indikation på om personen bakom användarnamnet är att lita på. Det bygger ju dock på att personen bakom användarnamnet är samma person som gjort sig förtjänt av de goda omdömena. Alltså, att kontot inte är hackat.

Vad jag förstår är det endast ett fåtal KS-konton som kommit på villovägar. Risken att obehöriga får tillgång till etablerade konton minskar antagligen signifikant vid användning av tvåfaktorsautentisering men i dagsläget har jag som köpare eller säljare ingen möjlighet att veta om motparten använder funktionen. Jag föreslår därför att man lägger till någon typ av indikator på detta. Tänk er något liknande en verified-bock på Twitter, Facebook eller Instagram.

Vad tror ni andra om en sådan funktion?
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag antar att många har för vana att kolla en användares referenser och kanske kasta ett öga på inläggshistoriken inför en potentiell affär här på KS. Det är ju klokt och kan ge en indikation på om personen bakom användarnamnet är att lita på. Det bygger ju dock på att personen bakom användarnamnet är samma person som gjort sig förtjänt av de goda omdömena. Alltså, att kontot inte är hackat.

Vad jag förstår är det endast ett fåtal KS-konton som kommit på villovägar. Risken att obehöriga får tillgång till etablerade konton minskar antagligen signifikant vid användning av tvåfaktorsautentisering men i dagsläget har jag som köpare eller säljare ingen möjlighet att veta om motparten använder funktionen. Jag föreslår därför att man lägger till någon typ av indikator på detta. Tänk er något liknande en verified-bock på Twitter, Facebook eller Instagram.

Vad tror ni andra om en sådan funktion?
Å andra sidan är det ju lättare att filtrera och "targeta" de som inte har denna "symbol". Man behöver ju inte heller kontot för att bara göra en fejkad säljesannons, det finns ju andra godbitar sparade i vissa fall som är mer lockande för vissa än andra.

Missförstå mig inte fel, jag förstår vad du menar. :bag: :sorry:
 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Å andra sidan är det ju lättare att filtrera och "targeta" de som inte har denna "symbol". Man behöver ju inte heller kontot för att bara göra en fejkad säljesannons, det finns ju andra godbitar sparade i vissa fall som är mer lockande för vissa än andra.

Missförstå mig inte fel, jag förstår vad du menar. :bag: :sorry:
Bra poäng - om det är uppenbart vilka som inte använder tvåfaktor vet man ju vilka man ska försöka kapa.
 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur menar du att säljare har problem? Om man får betalt i förväg, säg via swish, så ser man ju personens namn och telefon nummer och kan kolla upp det. Om man ska ses f2f kan man ju kolla id på personen som ska betala.
Jag tänker inför att träffa en köpare F2F, jag vill ju veta att det är dig jag kommer få träffa och inte någon som kapat ditt konto. Betalning i förväg och/eller att be om bild på ID-handling är absolut alternativ/komplement.
 
Topp