• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Göra eget NATO

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag håller på och ska testa mig fram lite och göra några egna NATO i läder och kanske andra material. Hittar spännen och sprintar men inte dom där ovala ringarna (3st) Var hittar man dom någonstans. Alternativet är ju att gå till sin lokala järnaffär och köpa rostfri tråd men tänkte se om någon här vet först. Jag har testat att göra dom av läder meeeen blir inte riktigt nöjd. Tacksam för svar, jag har letat i andra trådar men hittade inget.
 
har hittat liknande "ringar" i syaffärer bland knappar och spännen, de jag sett/köpt har varit lite väl tjocka dock.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har fått hem ringarna nu och ska strax börja skära till läder och ev hinna limma. Under tiden får ni en bild på ett första alster till vintagerolexen. Ett 19-16mm i dubbelt mörkbrunt fårskinn med liner i samma material. Stilmässigt flirtar jag lite med samma brougemönster som på mina skor.

Var lite svårt att jobba med så tunt och mjukt läder men med lite läderhärdare och våtslippapper så blev kanterna till slut godkända.

image.jpg
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Har fått hem ringarna nu och ska strax börja skära till läder och ev hinna limma. Under tiden får ni en bild på ett första alster till vintagerolexen. Ett 19-16mm i dubbelt mörkbrunt fårskinn med liner i samma material. Stilmässigt flirtar jag lite med samma brougemönster som på mina skor.

Var lite svårt att jobba med så tunt och mjukt läder men med lite läderhärdare och våtslippapper så blev kanterna till slut godkända.

image.jpg
Hej!
Snubblade in på den här gamla tråden. Vad är det för garn på bilden?

Mvh
JohnZ
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Det är vaxad tråd till läderarbeten, köpt på slöjddetaljer på M Samuelsgatan i Sthlm.
http://www.slojd-detaljer.se/katego...skinn-lader/sytillbehor/vaxad-lintrad-pid7426
Väldigt nöjd med den även om jag ibland skulle vilja ha en lite, lite tunnare tråd
Ok, ska kolla upp den. Är på g att göra en klockrulle och hade tänkt använda vaxat segelgarn men det kanske blir för klumpigt. Jag vill sy för hand så man får rätt känsla men det är svårt att hitta rätt material nu för tiden. Vill helst hitta använda segelduk/canvas som jag tänkte fodra så klockorna har det mjukt men nu lutar det åt vanlig bomullsväv.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor

Hr_Proos

Patek
2-Faktor

rogart-63

Patek
Testa faktiskt en potatistråd på ett band? Jag brukar bränna min trådände innan jag syr i bandet . Gör jag typ @Hr_Proos syning så anväder jag bara en nål . Smälter änden lite och syr klart. Klipper av en snutt ovanför och smälter överskottet med en tändare . På så sätt håller det ihop . Vaxet smälter lite och klibbar ihop alltesammans . Men värm inte för mycket . Funkar fint även på potatisbandet . Som f.ö går fint att vaxa med lite bivax .
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Hur fäster man den tråden man ser på bilden?

Testa faktiskt en potatistråd på ett band? Jag brukar bränna min trådände innan jag syr i bandet . Gör jag typ @Hr_Proos syning så anväder jag bara en nål . Smälter änden lite och syr klart. Klipper av en snutt ovanför och smälter överskottet med en tändare . På så sätt håller det ihop . Vaxet smälter lite och klibbar ihop alltesammans . Men värm inte för mycket . Funkar fint även på potatisbandet . Som f.ö går fint att vaxa med lite bivax .

Som beskrivet gör jag också.
 
Topp