• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Göra en bra affär

Mysteriet

Breitling
Hej KS!

Mitt första inlägg. Jag är en snart 30-årig man med ett ganska nyvunnet klockintresse. Har en IWC Portuguese från 2012 kring handleden, och känner att det börjar dra ihop sig för ytterligare ett inköp. Jag har länge viljat utöka min samling och har fattat tycke för en klassiker, Rolex Submariner. Med tanke på att jag köpt min IWC under semester på Gran Canaria så tänker jag även denna gång vända mig utomlands för inköpet. Jag är nyfiken på vad KS säger om följande idé.


Rolex Submariner Date (ref 116610LN) går att köpa splitter ny hos svenska AD för 73 000 SEK.
Samma klocka går att köpa från andra AD (vilka jag hittat via Rolex offiiciella hemsidas lista över official retailers). Även om det inte är vad som rekommenderas från högre ort, så tycks dessa AD ändå vara villiga att sälja samt skeppa uret. Följande deals har jag hittat hittills:

Rolex Submariner Date (ref 116610LN) år 2015 (ny, oanvänd) i
Italien - 68 000 SEK
Spanien (fastlandet) - 67 000 SEK
Bulgarien - 67 000 SEK
Grekland - 64 000 SEK.

Inkl frakt 300 SEK via FedEx med personlig utkvittering samt försäkring.


Sammanfattningsvis - 9000 SEK billigare för samma klocka vid köp från Grekland.
Låter onekligen som en no-brainer, eller vad säger ni på KS?
Finns det någon risk att bli lurad via köp från en av Rolex AD? Vad är nackdelarna med att inte köpa klockan i Sverige?

Med vänlig hälsning,
Mysteriet
 

Sjobedan

Rolex
Hej KS!

Mitt första inlägg. Jag är en snart 30-årig man med ett ganska nyvunnet klockintresse. Har en IWC Portuguese från 2012 kring handleden, och känner att det börjar dra ihop sig för ytterligare ett inköp. Jag har länge viljat utöka min samling och har fattat tycke för en klassiker, Rolex Submariner. Med tanke på att jag köpt min IWC under semester på Gran Canaria så tänker jag även denna gång vända mig utomlands för inköpet. Jag är nyfiken på vad KS säger om följande idé.


Rolex Submariner Date (ref 116610LN) går att köpa splitter ny hos svenska AD för 73 000 SEK.
Samma klocka går att köpa från andra AD (vilka jag hittat via Rolex offiiciella hemsidas lista över official retailers). Även om det inte är vad som rekommenderas från högre ort, så tycks dessa AD ändå vara villiga att sälja samt skeppa uret. Följande deals har jag hittat hittills:

Rolex Submariner Date (ref 116610LN) år 2015 (ny, oanvänd) i
Italien - 68 000 SEK
Spanien (fastlandet) - 67 000 SEK
Bulgarien - 67 000 SEK
Grekland - 64 000 SEK.

Inkl frakt 300 SEK via FedEx med personlig utkvittering samt försäkring.


Sammanfattningsvis - 9000 SEK billigare för samma klocka vid köp från Grekland.
Låter onekligen som en no-brainer, eller vad säger ni på KS?
Finns det någon risk att bli lurad via köp från en av Rolex AD? Vad är nackdelarna med att inte köpa klockan i Sverige?

Med vänlig hälsning,
Mysteriet

För min egen del så hade jag köpt klockan hos AD I sverige. De få tusenlapparna det skiljer är enligt mig inte värt det.
Gå hellre in hos din lokala AD och förklara läget, du är sugen på en. Men kan få köpa den I utlandet för si och så mycket. Vad kan ni göra för att matcha? Vem vet, kanske ni möts rakt av eller någonstans runt mitten.

Stöd AD's I sverige.
 
Är det en AD och ingen förklädd gråhandlare så du får korrekt stämplat cert osv så är det väl inga problem. Många här tycker det är sniket att gå till lokala ADn för att prova klockor man sedan kniper utomrikes för en billigare peng.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Jag tycker att man absolut bör köpa hos svensk AD. Det gynnar svensk ekonomi och svenska AD. Skulle alla vilja prova klockan hos AD för att sen ge pengarna till sydeuropéer så skulle det inte finnas många AD kvar till sist...
Det finns massor av argument för att köpa hos lokala AD.
Gå till AD och diskutera priset är mitt förslag. Förslagsvis en utanför Sthlm så har du nog större chans att bearbeta priset litegrann.
 

sveol

Cartier
9k är 9k. Pengar på kontot!
Frågan är om man har tid/lust att ge sig ut i julhandeln och pruta på klockor hos AD? Tid är pengar så någon. Själv skulle jag nog betala 9k för att SLIPPA NK och Drottninggatan så här års. Men det är jag det.
Har du en bra deal någonstans, kör på det. Lyssna inte på andra, gör det som passar dig bäst. Själv köper jag på webben. Mycket enkelt och bekvämt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är det rätt klocka på armen du vill ha eller en grön påse att gå runt på stan att skryta med? Självklart köper man klockan där den har bäst pris. En AD är en AD oavsett vad gråhandelskraxarna försöker påstå.

De nackdelar som kan uppstå är att vid ett garantiärende kan du få stå för kostnader för att skicka iväg klockan för reparation. Köper du av svensk handlare försvinner den kostnaden men det är småsummor i sammanhanget som dessutom inte säkert uppstår. Du kommer också få betala för länkkortning (250:- ish) vid behov.
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Är det en klocka du tänkt att behålla så hade jag utan tvekan lagt 9k extra för att köpa den hos AD, här i Sverige. Tror du däremot att du snart kommer att sälja vidare den, kanske man bör gå på det grekiska alternativet :)
 

SIRdavid

Panerai
Tycker du absolut skall besöka en AD i Sverige och förklara läget, kommer man med reda pengar och inte bara snackar så går det oftast faktiskt få ett bra pris. Vad gäller andrahandsvärdet är det min personliga uppfattning att man som köpare känner sig tryggare att köpa en som varit inhandlad i Sverige.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Kolla först med en seriös AD vad dom är villiga att göra på priset.
Just subben är en lättsåld modell som sällan blir en hyllvärmare, därför släpper sällan säljaren så mycket.
Kolla först.
 

Zingo

Rolex
Hej KS!

Mitt första inlägg. Jag är en snart 30-årig man med ett ganska nyvunnet klockintresse. Har en IWC Portuguese från 2012 kring handleden, och känner att det börjar dra ihop sig för ytterligare ett inköp. Jag har länge viljat utöka min samling och har fattat tycke för en klassiker, Rolex Submariner. Med tanke på att jag köpt min IWC under semester på Gran Canaria så tänker jag även denna gång vända mig utomlands för inköpet. Jag är nyfiken på vad KS säger om följande idé.


Rolex Submariner Date (ref 116610LN) går att köpa splitter ny hos svenska AD för 73 000 SEK.
Samma klocka går att köpa från andra AD (vilka jag hittat via Rolex offiiciella hemsidas lista över official retailers). Även om det inte är vad som rekommenderas från högre ort, så tycks dessa AD ändå vara villiga att sälja samt skeppa uret. Följande deals har jag hittat hittills:

Rolex Submariner Date (ref 116610LN) år 2015 (ny, oanvänd) i
Italien - 68 000 SEK
Spanien (fastlandet) - 67 000 SEK
Bulgarien - 67 000 SEK
Grekland - 64 000 SEK.

Inkl frakt 300 SEK via FedEx med personlig utkvittering samt försäkring.


Sammanfattningsvis - 9000 SEK billigare för samma klocka vid köp från Grekland.
Låter onekligen som en no-brainer, eller vad säger ni på KS?
Finns det någon risk att bli lurad via köp från en av Rolex AD? Vad är nackdelarna med att inte köpa klockan i Sverige?

Med vänlig hälsning,
Mysteriet
Kolla i flygplatstråden, la upp en prisuppdatering på Schiphol förra veckan, billigare än ovan... ;)
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Kolla i flygplatstråden, la upp en prisuppdatering på Schiphol förra veckan, billigare än ovan... ;)
Hej KS!

Mitt första inlägg. Jag är en snart 30-årig man med ett ganska nyvunnet klockintresse. Har en IWC Portuguese från 2012 kring handleden, och känner att det börjar dra ihop sig för ytterligare ett inköp. Jag har länge viljat utöka min samling och har fattat tycke för en klassiker, Rolex Submariner. Med tanke på att jag köpt min IWC under semester på Gran Canaria så tänker jag även denna gång vända mig utomlands för inköpet. Jag är nyfiken på vad KS säger om följande idé.


Rolex Submariner Date (ref 116610LN) går att köpa splitter ny hos svenska AD för 73 000 SEK.
Samma klocka går att köpa från andra AD (vilka jag hittat via Rolex offiiciella hemsidas lista över official retailers). Även om det inte är vad som rekommenderas från högre ort, så tycks dessa AD ändå vara villiga att sälja samt skeppa uret. Följande deals har jag hittat hittills:

Rolex Submariner Date (ref 116610LN) år 2015 (ny, oanvänd) i
Italien - 68 000 SEK
Spanien (fastlandet) - 67 000 SEK
Bulgarien - 67 000 SEK
Grekland - 64 000 SEK.

Inkl frakt 300 SEK via FedEx med personlig utkvittering samt försäkring.


Sammanfattningsvis - 9000 SEK billigare för samma klocka vid köp från Grekland.
Låter onekligen som en no-brainer, eller vad säger ni på KS?
Finns det någon risk att bli lurad via köp från en av Rolex AD? Vad är nackdelarna med att inte köpa klockan i Sverige?

Med vänlig hälsning,
Mysteriet
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Skulle flyga ner över dagen, blir ju en kul utflykt och roligare än att skeppa den då man aldrig vet vad paketen är med om. Spar ju inte 9k men nästan flyga är ju billigt.
 

Zingo

Rolex
Skulle flyga ner över dagen, blir ju en kul utflykt och roligare än att skeppa den då man aldrig vet vad paketen är med om. Spar ju inte 9k men nästan flyga är ju billigt.
Pris 6198 EUR vilket är ca 59 tkr. Flyg 2 tkr, totalt 61 tkr. Om man inte synkar det med semester eller affärer.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Problemet med att köpa den i Sverige är väl att de är lite svåra att få tag på? I åtminstone i de större städerna...

9k är 9k, vilket räcker till en ny klocka eller en framtida service.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Läser man dessutom Fedex tråden skulle jag lätt köpa på plats. Dessutom även om klockan är ny kan den ha någon liten repa som man aldrig kommer kunna reklamera om man inte granskat den noga innan. Skön känsla köpa ny rolex ta ett par bärs och sen flyga hem.
 
P

Philippe Stern

Guest
Hej KS!

Mitt första inlägg. Jag är en snart 30-årig man med ett ganska nyvunnet klockintresse. Har en IWC Portuguese från 2012 kring handleden, och känner att det börjar dra ihop sig för ytterligare ett inköp. Jag har länge viljat utöka min samling och har fattat tycke för en klassiker, Rolex Submariner. Med tanke på att jag köpt min IWC under semester på Gran Canaria så tänker jag även denna gång vända mig utomlands för inköpet. Jag är nyfiken på vad KS säger om följande idé.


Rolex Submariner Date (ref 116610LN) går att köpa splitter ny hos svenska AD för 73 000 SEK.
Samma klocka går att köpa från andra AD (vilka jag hittat via Rolex offiiciella hemsidas lista över official retailers). Även om det inte är vad som rekommenderas från högre ort, så tycks dessa AD ändå vara villiga att sälja samt skeppa uret. Följande deals har jag hittat hittills:

Rolex Submariner Date (ref 116610LN) år 2015 (ny, oanvänd) i
Italien - 68 000 SEK
Spanien (fastlandet) - 67 000 SEK
Bulgarien - 67 000 SEK
Grekland - 64 000 SEK.

Inkl frakt 300 SEK via FedEx med personlig utkvittering samt försäkring.


Sammanfattningsvis - 9000 SEK billigare för samma klocka vid köp från Grekland.
Låter onekligen som en no-brainer, eller vad säger ni på KS?
Finns det någon risk att bli lurad via köp från en av Rolex AD? Vad är nackdelarna med att inte köpa klockan i Sverige?

Med vänlig hälsning,
Mysteriet
Kör! Går det åt helvete då förlorar du bara 64 lax.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Kör! Går det åt helvete då förlorar du bara 64 lax.

Precis... Och vad är det lixom... På sin höjd lite sängkläder, eller så! ;)

9.000kr är en väsentlig summa, men att denna tråd kommer upp samma dag som de fruktansvärda exemplen från FedEx, Postnord, DHL, etc... Tja, just idag hade jag nog dragit mig från att skeppa en klocka som ändå kostar 64'.
Om du inte har utarmat dina försök hos svensk AD helt, så hade jag nog ett ärligt försök där.
 

romanov

Cartier
Det är ju alltid en risk tyvärr när klockan skall skickas. Man får själv avgöra hur riskbenägen man är... Man kan tjäna på att köpa klockan utomlands men även förlora väldigt mycket om man har otur
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
De nackdelar som kan uppstå är att vid ett garantiärende kan du få stå för kostnader för att skicka iväg klockan för reparation. Köper du av svensk handlare försvinner den kostnaden men det är småsummor i sammanhanget som dessutom inte säkert uppstår.
Säker på att det är så? Rolex har väl en internationell garanti och som kund är det knappast ditt problem vart en Rolex AD måste skicka klockan. Eller tänker jag fel?
 

Zingo

Rolex
Nyfiken okunnig, ni som vet. Det pratas ju alltid så mycket om garanti i samband med köp. Hur vanligt är det med fel på en Rolex, i detta fall en Submariner som är en tämligen beprövad modell. En klocka för över 70 tkr torde man kunna ha en viss förväntan på, i vart fall att den ska funka i fem år. Så pratar vi 10% eller 0,001% risk för fel?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nyfiken okunnig, ni som vet. Det pratas ju alltid så mycket om garanti i samband med köp. Hur vanligt är det med fel på en Rolex, i detta fall en Submariner som är en tämligen beprövad modell. En klocka för över 70 tkr torde man kunna ha en viss förväntan på, i vart fall att den ska funka i fem år. Så pratar vi 10% eller 0,001% risk för fel?
Beror ju på hur petig man är. Ej centrerar vridring, osäker gång, allt är relativt. Skulle dock tro att det är väldigt ovanligt att en Rolex går kass när den pockas ur lådan.
 

Mysteriet

Breitling
Stort tack för alla svar!


Om man sammanfattar det som kommit fram hittills avseende att köpa en splitter ny klocka från en AD som sedan skickar klockan med FedEx eller motsvarande så har vi:


Fördelar:
Bättre pris. Inom EU varierar priset med så mycket som 16 000 SEK (Billigast i Schiphol, Amsterdam).


Nackdelar:
Man stödjer ej AD i Sverige.
Risk med transport (se FedEx-tråden).
Bättre andrahandsvärde på en svenskköpt Rolex.



Många nämner garantiärendet som en nackdel. Jag är långt ifrån någon expert inom ämnet, men enligt vad jag lyckats googla fram hittills så skall Rolex erbjuda en femårig garanti (nytt sedan juni, 2015) som gäller i hela världen - så länge uret är köpt hos en AD. Detta skall alltså innebära att en klocka köpt hos en AD i X-land skall kunna genomgå garantiärenden via en svensk dito. Tills jag är motbevisad så låter jag detta inte verka till ett eventuellt köps nackdel.

Vad angivna nackdelar beträffar så tror jag, precis som vissa av er tangerar, att det i slutändan handlar om hur man är lagd som person. Risken med transport kan uteslutas om man väljer att resa över dagen till Schiphol t/r för att köpa den själv. Bättre andrahandsvärde stämmer säkert på den svenska andrahandsmarknaden; men eftersom jag köper för livet så är detta inget problem i min värld. Och även om jag mot förmodan skulle vilja göra mig av med klockan framledes så innebär det med samma argumentation att jag sannolikt får ett högre andrahandsvärde på den nederländska klockmarknaden.


Vad säger ni? Är jag ute och cyklar? Skulle ni köpt klockan i Sverige med bakgrund mot ovanstående?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Nyfiken okunnig, ni som vet. Det pratas ju alltid så mycket om garanti i samband med köp. Hur vanligt är det med fel på en Rolex, i detta fall en Submariner som är en tämligen beprövad modell. En klocka för över 70 tkr torde man kunna ha en viss förväntan på, i vart fall att den ska funka i fem år. Så pratar vi 10% eller 0,001% risk för fel?
Vaket inlägg :) Jag har aldrig hört talas om fel på fabriksnya Rolex, inga av de 6 jag ägt (både nya och begagnade) har det heller någonsin vart några problem med.
 
P

Philippe Stern

Guest
Stort tack för alla svar!


Om man sammanfattar det som kommit fram hittills avseende att köpa en splitter ny klocka från en AD som sedan skickar klockan med FedEx eller motsvarande så har vi:


Fördelar:
Bättre pris. Inom EU varierar priset med så mycket som 16 000 SEK (Billigast i Schiphol, Amsterdam).


Nackdelar:
Man stödjer ej AD i Sverige.
Risk med transport (se FedEx-tråden).
Bättre andrahandsvärde på en svenskköpt Rolex.



Många nämner garantiärendet som en nackdel. Jag är långt ifrån någon expert inom ämnet, men enligt vad jag lyckats googla fram hittills så skall Rolex erbjuda en femårig garanti (nytt sedan juni, 2015) som gäller i hela världen - så länge uret är köpt hos en AD. Detta skall alltså innebära att en klocka köpt hos en AD i X-land skall kunna genomgå garantiärenden via en svensk dito. Tills jag är motbevisad så låter jag detta inte verka till ett eventuellt köps nackdel.

Vad angivna nackdelar beträffar så tror jag, precis som vissa av er tangerar, att det i slutändan handlar om hur man är lagd som person. Risken med transport kan uteslutas om man väljer att resa över dagen till Schiphol t/r för att köpa den själv. Bättre andrahandsvärde stämmer säkert på den svenska andrahandsmarknaden; men eftersom jag köper för livet så är detta inget problem i min värld. Och även om jag mot förmodan skulle vilja göra mig av med klockan framledes så innebär det med samma argumentation att jag sannolikt får ett högre andrahandsvärde på den nederländska klockmarknaden.


Vad säger ni? Är jag ute och cyklar? Skulle ni köpt klockan i Sverige med bakgrund mot ovanstående?
Driver du med oss? Du har ju precis fått en massa svar. Sen ställer du i princip samma fråga igen. Sluta lek nu. Fatta ditt eget beslut och köp klockan där du vill. Du har ju själv räknat upp pros and cons.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Driver du med oss? Du har ju precis fått en massa svar. Sen ställer du i princip samma fråga igen. Sluta lek nu. Fatta ditt eget beslut och köp klockan där du vill. Du har ju själv räknat upp pros and cons.

Japp nu får det räcka med råd, rädsla är det största hämmade faktorn släpp oron och kör på, Lycka till !!
 

Göteborgare

Cartier
Du kan få den ännu billigare hos en AD i Singapore. Använd pengarna du sparar till en flygbiljett och en veckas hotell för dig och frugan så blir alla nöjda och glada :rolleyes:
 
Topp