• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Göra en egen klocka, lite funderingar och hjälp

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag har hittat ett ställe där man kan köpa ett Orient 46943 urverk för en 500-ing

Så fort jag såg det väcktes givetvis tanken på att kanske försöka göra en egen klocka med detta urverk i sitt hjärta.

Jag är inte ute efter att göra en frankenklocka ihopsatt av delar från andra klockor utan att göra en egen boett, tavla etc. Det kanske inte blir världens bästa klocka men den kommer bli unik.

Jag har redan idéer om urtavla och visare. Det jag inte riktigt vet hur jag skall bära mig åt med är boetten.

Någon här kanske har tips.

Mina egna tankar är att det absolut enklaste är att gjuta en egen boett i tenn, dock är tenn lite för mjukt och jag är rädd för att det inte blir särskilt hållbart. Egentligen skulle jag nog vilja ha en i stål dock är mitt problem att tillgången till en NC maskin är näst intill obefintlig. Så är det någon som har några idéer till material och eller tillverkningsmetoder?

EDIT:// Urverken går att beställa på http://www.orientuhren.de/original-orient-automatik-movement-femcemem-p-385.html?language=en för er som kanske har lite bättre resurser och vill försöka själva
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Efter lite funderingar börjar jag överväga plexi, blir tyvärr lite swatchaktigt, men det är relativt lättarbetat utan tillgång till avancerade maskiner.
 
Cool idé! Har du tillgång till något CAD program så kan du ju göra en ritning sen kanske höra med något industriprogram på gymnasie nivå? Dem som gick industriprogrammet här hemma fick väldigt många roliga projektarbeten som de utförde åt privatpersoner mot en väldigt liten peng "materialkostnad". Lycka till !
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med tanke på att det tar ett flertal år bara att få till en prototyp på en boett, så har du lite att göra. :) Lycka till!
 

Dammen

Cartier
Lät ju snarare som om han ville göra själva boetten själv, där minimeras ju tiden rätt rejält när man slipper leveranstider och prototyper som ska skickad fram och tillbaka till Asien. Vill man gå den långa vägen finns det en rolig tråd på WUS om klockmärket Makara som jag tycker är kul att läsa. En kille med en dröm som genomförde den. Kolla in den, kanske hans första modell inte riktigt faller mig i smaken men resan har varit kul att ta del av. :)
 

hedbrg

Panerai
En boett behöver verkligen inte ta flera år, har du något att utgå, kolla och mäta lite på så har du måtten färdiga på en dag, man caddar upp det på några timmar, och det finns ingen anledning att beställa från asien för enstycketillverkning, men lite leveranstid får man räkna med ändå.
 

RickardG

Breitling
Jag sitter här och funderar lite över 3D printers. Kanske inte optimalt för en boett (om det inte ses som en prototyp) men det finns säkert delar till din klocka som går att printa med bra resultat! Såg att Kjell&co har en för 6000 :)
Annars hörde jag ett reportage på radio (P1) om en kille som öppnat en 3D printing service där han skrev ut detaljer efter ritning eller skiss. tror han höll till någonstans på söder i stockholm.
Roligt projekt ser fram emot att höra hur det går!
 

Minuteman

Rolex
3D printer borde ju vara ett optimalt sätt att med kort ledtid göra en prototyp för att se om modellen är bra innan riktig tillverkning.
 

hedbrg

Panerai
Beställer man en 3D-print från en enklare printer (makerbot osv) ska man inte ha för höga förväntningar på slutresultatet. Man får en snabb känsla för hur den kommer se ut, men utan någon ytfinish. Det finns skrivare som printar i metall för ledimplantat och liknande, men det ligger en hel del jobb efter printern med.
 

RickardG

Breitling
Men som sagt, kanske vissa delar går att få till, tänker på ev ring mellan boett och urverk osv... Kanske skulle det även gå att få till ytan på en prototypboett med slip och poler?
En boett som håller ihop några veckor skulle kunna ge ny klocka varannan vecka med samma urverk, tavla och band?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag har suttit och spånat lite själv nu och jag uppskattar alla förslag och funderingar som inkommit. :)

Att CAD:a är inget problem för mig, vill påstå att jag är relativt bra på det (händer att jag gör det i jobbet ;) ). Men jag har den högtflygande ambitionen att göra allt själv, att skicka en CAD modell till någon annan för tillverkning är därför inget jag vill göra. Hade jag tillgång till CNC eller NC fräs skulle jag använda en sådan, men då vill jag själv kalibrera etc för att så mycket som möjligt är gjort av mig och att allt som går fel är mitt fel och ingen annans. :)

Jag har även funderat på 3D printer, dock skulle detta då innebära att materialet blir plast i boetten, i ett sådant läge skulle jag hellre försöka "snida" ut en boet för hand för att få lite hantverk (jag vet att det går att skriva ut i metall men då blir det djävligt dyrt helt plötsligt. :)
Ett alternativ är att printa en bas för en gjutform, dock kvarstår då frågan; vilken metall skall man gjuta med?

Just gjutning har jag funderat en del kring och lättgjutna material är jag rädd för att de inte riktigt håller så bra som man skulle vilja. Men jag skulle nog klara att gjuta i silver, så detta alternativ är inte helt uteslutet. :)

Sista funderingen är att skapa boetten i delar som man borrar, skär, sågar och filar fram ur en solid bit i valfri metall (kanske inte titan eller wolfram). Får fram den huvudsakliga boetten ur ett stycke, använder lite tunnare metal som man skapar lock och ring av som sedan skruvas fast med skruvar (för att slippa göra ett gängat lock). Till detta kommer sen hur man skall få lite tätt kring axeln kronan sitter (kommer ju inte bli en klocka som du sportdyker med men det vore skönt om den i alla fall är stänk och lätt regnskyddad).

Urtavla känns som det lätta, antingen skär man ut en rund tunn metallbit som man sedan kan gravera, eller löda på index alternatvit kanske till och med emaljera. Har även haft fundering på att kanske använda ett mynt som man planslipar ned på baksidan för att få ned tjockleken. Är det t ex ett koppar mynt kan man efter att alt arbete är gjort polera upp eller etsa i en mild syra för att få fram kopparlystern varpå man för på ett tunt lack eller epoxylager så man skyddar mot ärg.

Jag är som ni som orkat läsa allt detta inte riktigt framme ännu för att påbörja produktion, men jag har kommit en bit på vägen i tankeprocessen. :)
 
Jag har suttit och spånat lite själv nu och jag uppskattar alla förslag och funderingar som inkommit. :)

Att CAD:a är inget problem för mig, vill påstå att jag är relativt bra på det (händer att jag gör det i jobbet ;) ). Men jag har den högtflygande ambitionen att göra allt själv, att skicka en CAD modell till någon annan för tillverkning är därför inget jag vill göra. Hade jag tillgång till CNC eller NC fräs skulle jag använda en sådan, men då vill jag själv kalibrera etc för att så mycket som möjligt är gjort av mig och att allt som går fel är mitt fel och ingen annans. :)

Jag har även funderat på 3D printer, dock skulle detta då innebära att materialet blir plast i boetten, i ett sådant läge skulle jag hellre försöka "snida" ut en boet för hand för att få lite hantverk (jag vet att det går att skriva ut i metall men då blir det djävligt dyrt helt plötsligt. :)
Ett alternativ är att printa en bas för en gjutform, dock kvarstår då frågan; vilken metall skall man gjuta med?

Just gjutning har jag funderat en del kring och lättgjutna material är jag rädd för att de inte riktigt håller så bra som man skulle vilja. Men jag skulle nog klara att gjuta i silver, så detta alternativ är inte helt uteslutet. :)

Sista funderingen är att skapa boetten i delar som man borrar, skär, sågar och filar fram ur en solid bit i valfri metall (kanske inte titan eller wolfram). Får fram den huvudsakliga boetten ur ett stycke, använder lite tunnare metal som man skapar lock och ring av som sedan skruvas fast med skruvar (för att slippa göra ett gängat lock). Till detta kommer sen hur man skall få lite tätt kring axeln kronan sitter (kommer ju inte bli en klocka som du sportdyker med men det vore skönt om den i alla fall är stänk och lätt regnskyddad).

Urtavla känns som det lätta, antingen skär man ut en rund tunn metallbit som man sedan kan gravera, eller löda på index alternatvit kanske till och med emaljera. Har även haft fundering på att kanske använda ett mynt som man planslipar ned på baksidan för att få ned tjockleken. Är det t ex ett koppar mynt kan man efter att alt arbete är gjort polera upp eller etsa i en mild syra för att få fram kopparlystern varpå man för på ett tunt lack eller epoxylager så man skyddar mot ärg.

Jag är som ni som orkat läsa allt detta inte riktigt framme ännu för att påbörja produktion, men jag har kommit en bit på vägen i tankeprocessen. :)
Blev det någon klocka? Nyfiken på resultatet!
 

MrPlow

Rolex
Blev det någon klocka? Nyfiken på resultatet!
Vasnetsov_Grave_digger.JPG
 
Topp