• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Göra hål mellan hålen i ett läderarmband?

Denvy

Basic
Hej! Har ett jobbigt problem där jag oftast är mellan två storlekar på ett armband. Antingen för tight eller för löst, har jobbig preferens med hur jag vill att den ska sitta.

Men det jag undrar är, går det att göra ett hål emellan de hålen som finns på att armband? Finns de en risk att de nöts ut och det blir ett stort hål utav två? Tänker de är ju rätt tjocka läderarmband så de bör ju inte vara några problem?

Hej! Har ett jobbigt problem där jag oftast är mellan två storlekar på ett armband. Antingen för tight eller för löst, har jobbig preferens med hur jag vill att den ska sitta.

Men det jag undrar är, går det att göra ett hål emellan de hålen som finns på att armband? Finns de en risk att de nöts ut och det blir ett stort hål utav två? Tänker de är ju rätt tjocka läderarmband så de bör ju inte vara några problem?
Jag har gjort så med en del billigare band och det har blivit precis så bra som jag hoppats.

Använd något runt och vasst bara så att det verkligen blir ett runt hål och små jack som kan spricka upp i onödan. Hade det gällt ett 2k+ band hade jag nog försökt få hjälp av ett proffs dock.

Tanke: kanske kan man sätta en liten bit på baksidan som håller ihop det i värsta fall?

Jag har gjort så med en del billigare band och det har blivit precis så bra som jag hoppats.

Använd något runt och vasst bara så att det verkligen blir ett runt hål och små jack som kan spricka upp i onödan. Hade det gällt ett 2k+ band hade jag nog försökt få hjälp av ett proffs dock.

Tanke: kanske kan man sätta en liten bit på baksidan som håller ihop det i värsta fall?
Du har alltså gjort ett hål mellan och de har hållt up med åren utan problem?

Har lite watchgecko band som jag kan testa med. Men skulle ju helst vilja göra det på mitt original Breitling band. Tänker jag köper någon håltång och testar då!

Tack!

Du har alltså gjort ett hål mellan och de har hållt up med åren utan problem?

Har lite watchgecko band som jag kan testa med. Men skulle ju helst vilja göra det på mitt original Breitling band. Tänker jag köper någon håltång och testar då!

Tack!
Flera år kan jag inte garantera men gjorde det tex i ett mockaband från feskarn (som ju är sladdrigare än ett grovt läder) och det har hållit bra sedan förra sommaren iaf

Edit: håller med Yonsson om att nog en stansare är bäst. Jag gjorde med en gammeldags syl, typ denna
1618838960020.png

Jag skulle rekommendera att du går till en lädermakare och ber dom stansa ett extra hål. Du kan göra det själv med håltång eller hålpipa. Men dem billigare kan vara slöa och inte göra bra hål. Vill även nämna att det är svårt att göra ett hål så den faller på samma linje som resten.
Förmarkerar du hålet med en spik eller dylikt kan det vara svårt att se ifall stansen är centrerad exakt.

Lycka till!

Beroende på avstånd mellan de befintliga hålen, tjocklek samt kvalitet på lädret. Skulle inte tveka att göra ett hål för att tighta bandet men desto mer tveksam till att göra ett hål mellan de redan befintliga. Som någon skrivit också svårt att få det snyggt linjerat! Men redovisa gärna resultat här sen. Har själv ett par läderarmband till övers jag kanske skulle kunna testa på

Tillbaka
Topp