• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

G2000 - The Last Samurai

Fujoor

Patek
2-Faktor
Har aldrig tidigare skrivit en recension men tyckte denna modellen förtjänade en.

För att fira millenniumskiftet tillverkades Casio G-2000. Den har inte någon annan märkning än just G-2000. Det var för övrigt även ett stort skifte inom G-shocks då detta är den sista "ordinarie" modellen med screwback (med undantag för anniversary editions, GW-5000 och Frogman).

Det som gör denna screwbacken lite speciell är att hela boetten är polerad (vilket man kan ana, då boettdelarna syns även med bezeln på), något som, vad jag förstår är ytterst ovanligt bland G-shocks.

Man skulle kunna kalla det för en uppföljare till DW-5000 med undantaget att den har bakgrundsbelysning istället för en lampa som de äldre modellerna har.

Tyvärr tillverkades denna modell enbart fr.om Januari 2000 t.om november 2001. Just denna modell som jag har tillverkades Juli 2000.

Det som, i mitt tycke, gör denna till en fantastisk klocka är att den, trots sin metallboet och screwback, inte är mycket större än en 5600. Alla som gillar G-shocks vet ju hur svårt det är att hitta en "normal" storlek nuförtiden. Den har en skön tyngd och ser ut att kunna ta stryk ända tills nästa milleniumskifte. Dessutom är modulen (2161) i stort sett samma som DW modellerna har, dvs den visar aktuell tid både i tidtagarläget och i nedräkningsläget, något som är överlägset i mitt tycke. Dessutom kan man autoloopa nedräkningen och även ha sekunder, e.g 1:30 (till skillnad från GW modellerna där du bara kan ha hela minuter).

DSC_0020.jpg

DSC_0017 copy.jpg
DSC_0017.jpg
DSC_0009.jpg


Lite obligatorisk fakta:
Modellnamn: G-2000CK-3MJF
Tillverkare: CASIO
Årsmodell: 2000
Modul/Urverk: 2161
WR: 200 meter
Glas: Mineralglas

DSC_0005.jpg
DSC_0002.jpg
DSC_0001.jpg

Här är samtliga G-2000 modeller som släppts:

G-2000_1.gif
G-2000_2.gif
G-2000_3.gif
G-2000_4.gif
 
Senast ändrad:
Läckert!

Bra med sekund-timer. Helt obegripligt att det inte finns mer av, Inte ens på nyare modeller. Rangeman etc.
StålG-Shocks är nog världens bästa klockor. Men om alla förstod det hade det ju inte funnits något forum. Så vi håller den kunskapen för oss själva..
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Läckert!

Bra med sekund-timer. Helt obegripligt att det inte finns mer av, Inte ens på nyare modeller. Rangeman etc.
StålG-Shocks är nog världens bästa klockor. Men om alla förstod det hade det ju inte funnits något forum. Så vi håller den kunskapen för oss själva..
Screwbacks är helt klart underskattade! Hade folk provat en vintage screwback alternativt en gw-5000 hade man tänkt om när det kommer till kvalitet vs kostnad!
 
Topp