• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

GADA ~40mm som om 25 år blir "farsans gamla klocka"?

Bygg själv! :) Frankenwatch är underskattat, när man som du har dammsusat halva nätet, och inte hittat det perfekta. Och letar efter det perfekta för många år framöver.

Så:
Beggad svart SMP med blank tavla och en sjysst aftermarketlänk mer lik PO-länken som du gillar, och så sätter du på originallåset på am-länken. Kommer ta ett par länkar innan du hittar rätt, men till slut så! Eller så kanske originallänken växer på dig.
Precis.
B8CA1D9D-454D-4226-AB0D-78E75C3C767C.jpeg

283151EF-7147-44CA-A465-6FC5A7D5B687.jpeg

Senast ändrad:
Jag har ingen egen erfarenhet av Sinn, men den här tickar många av dina boxar.

Sinn 104 St Sa I H-länk​

Ca 16 000 kr, datum, vridring, 200 m wr, 11,5 mm tjocklek, automatiskt Sellitaverk och ett rykte om sig att vara tuff.

Den tog jag upp i första posten 🙂. Tyvärr för mycket polering, ringen räknar åt fel håll och dag klarar jag mig utan (även om det är lite kul med tysk dagskiva 👍).
Bygg själv! :) Frankenwatch är underskattat, när man som du har dammsusat halva nätet, och inte hittat det perfekta. Och letar efter det perfekta för många år framöver.

Så:
Beggad svart SMP med blank tavla och en sjysst aftermarketlänk mer lik PO-länken som du gillar, och så sätter du på originallåset på am-länken. Kommer ta ett par länkar innan du hittar rätt, men till slut så! Eller så kanske originallänken växer på dig.
Jag lutar mer och mer åt 2012-2018 SMP. Hur är det med originallåset? Har det verktygslös mikrojustering likt nuvarande? Det verkar ju sagolikt smidigt, dock är jag inte så sugen på nuvarande lås då det är lite väl stort.

En am-länk som liknar PO är ju ingen dum idé 🙂

889EA963-51D6-4218-AE55-6F9BC5BEDE85.jpeg

AFB58188-E5B8-491C-B192-6455B428C7FE.jpeg

Kan rekommendera Sinn 104 trots dina funderingar kring ringen och polering.

Man vänjer sig snabbt vid vridningen och efter ett tag är det roligare med något annorlunda. Tycker inte den är särskilt blingig, speciellt efter att hunden satt tänderna i den, men om du vill går det att göra den mattare, som denna modell: https://wornandwound.com/review/review-sinn-104-i-st-sa-matte-special-edition/

Desstom bra klocka att varva med andra band och du får en open caseback som är kul att titta på ibland 😊

Slår ett slag för en klocka jag själv kikar på som verkar uppfylla dina krav ganska på pricken, Oris Diver 65. 40mm varianten mäter 13 i tjocklek, 47 lug-to-lug och 20 mellan bandhornen. Tycker designen är tidlös och balanserad, kommer också i flera olika färgkombinationer. Sellita-verk inuti och 100m ner i havet kommer du. Enda jag kan tänka mig som polariserande är fauxtina indexen?

(Lånad bild)
Oris-Divers-Sixty-Five-2004-1639x2048.jpg

En 556i eller 556a då? Alternativt en Damasko? Du får hållbara klockor, som urmakare på hemmaplan kan serva, med tysk design och byggda att följa med på äventyr. Ingen vridning, men en GADA är ju fördelaktigt utan vridning att smälla i
Jag är lätt förälskad i 556A RS. Den har varit på min radar länge, det finns risk att den ersätter min Hamilton i framtiden. Men som DEN klockan saknar den tyvärr vridringen för att passa mig 🙂

Kan rekommendera Sinn 104 trots dina funderingar kring ringen och polering.

Man vänjer sig snabbt vid vridningen och efter ett tag är det roligare med något annorlunda. Tycker inte den är särskilt blingig, speciellt efter att hunden satt tänderna i den, men om du vill går det att göra den mattare, som denna modell: https://wornandwound.com/review/review-sinn-104-i-st-sa-matte-special-edition/

Desstom bra klocka att varva med andra band och du får en open caseback som är kul att titta på ibland 😊

Alltså, jag har spanat mycket på 104an, men blir aldrig riktigt kompis med den. Jag känner mer för EZM 3 även om den kanske blir lite för toolig.
Christopher Ward har en hel del att välja på utifrån önskade kravspecifikationen.
Perfekt klocka specmässigt, men kommer inte överens med placeringen av loggan 🙂 Jag är jädrigt kräsen som du kanske märker 🙂
Om det är drömmen så satsa på den ist. Allt annat kommer bara (i längden) kännas som att det inte är det du vill ha egentligen. :)
Jag börjar fundera på om jag inte ska börja jaga en svart seamaster 2012-2018 nu 🙂
Slår ett slag för en klocka jag själv kikar på som verkar uppfylla dina krav ganska på pricken, Oris Diver 65. 40mm varianten mäter 13 i tjocklek, 47 lug-to-lug och 20 mellan bandhornen. Tycker designen är tidlös och balanserad, kommer också i flera olika färgkombinationer. Sellita-verk inuti och 100m ner i havet kommer du. Enda jag kan tänka mig som polariserande är fauxtina indexen?

(Lånad bild)
Den där är riktigt fin, kikat både på den och Longines skin diver. Klarar mig förmodligen ypperligt med 100M. Men jag oroar mig för att glaset blir för utsatt. Fast där kanske jag oroar mig i onödan?

Den där är riktigt fin, kikat både på den och Longines skin diver. Klarar mig förmodligen ypperligt med 100M. Men jag oroar mig för att glaset blir för utsatt. Fast där kanske jag oroar mig i onödan?
Verkar som att AR-coating sitter på insidan, så repor får du nog kämpa för. Kupolkonstruktion är också starkare än platt (om man jämför glas i samma tjocklek givetvis). Nej, det är nog att oroa sig i onödan, ser bara coolt ut 😎

Men varför ruckar du den inte så den passar din användning?
Den är nog inte vidare positionsstabil, men det behöver inte ha någon större betydelse om du ställer den efter hur just du använder den. Visst vore det enklare om den var positionsstabil, men det är väl inte det verkets adelsmärke direkt.
Är det något man ska förväntas behöva göra med en helt ny klocka för 13.000:-? Jag har haft den i ett år ungefär och den haft lika dålig tidhållning hela tiden. Jag är inte heller någon "urolog" (jag vet vad en riktig urolog arbetar med) så jag vet faktiskt inte vart jag ska vända mig för att få klockan "ruckad". Ja, jag gillar klockor som ett smycke men är inte särskilt intresserad av de tekniska aspekterna av dem.

Med största säkerhet finns det inte någon som kan "rucka" den där jag bor och jag är kan man säga eremit så jag drar mig för att träffa människor över huvud taget så att ta den in till "stan" är heller inte något jag vill göra. Så då återstår det att skicka den till någon som kan "rucka" den men jag vet inte till vem man ska vända sig för att göra det, även om tanken så klart har försvävat mig att jag borde göra det. Men ändå, är det något man ska behöva göra med en helt ny klocka som kostar 13.000:-?

Är det något man ska förväntas behöva göra med en helt ny klocka för 13.000:-? Jag har haft den i ett år ungefär och den haft lika dålig tidhållning hela tiden. Jag är inte heller någon "urolog" (jag vet vad en riktig urolog arbetar med) så jag vet faktiskt inte vart jag ska vända mig för att få klockan "ruckad". Ja, jag gillar klockor som ett smycke men är inte särskilt intresserad av de tekniska aspekterna av dem.

Med största säkerhet finns det inte någon som kan "rucka" den där jag bor och jag är kan man säga eremit så jag drar mig för att träffa människor över huvud taget så att ta den in till "stan" är heller inte något jag vill göra. Så då återstår det att skicka den till någon som kan "rucka" den men jag vet inte till vem man ska vända sig för att göra det, även om tanken så klart har försvävat mig att jag borde göra det. Men ändå, är det något man ska behöva göra med en helt ny klocka som kostar 13.000:-?
Nej, det kan man väl tycka att man inte ska behöva rucka en klocka som kostar så mycket. Men Seikos verk har ingen vidare precision m t p toleransen de säljer dem med.
Så du kan t ex ringa Klockmaster Globen och sen skicka den till deras verkstad så kan de fixa den åt dig. Om du sen talar om att du är högerhänt (om du är det), har ett stillasittande jobb med mestadels urtavlan uppåt, inte sover med klockan på, utan tar av dig den osv, så bör de kunna få den att gå rätt bra för just dig.

God dag före dag!

Jag funderar på att fixa en sen julklapp till mig själv och har en budget på ~25kkr.

Tanken är en klocka jag ska kunna ha till (nästan)ALLT. Jag kommer ha kvar min Casioak för grövre renoveringsarbeten som inkluderar betong samt min Hamilton Khaki Field Mechanical för tillfällen då jag vill ha klocka som inte drar blickar till sig i onödan.

Annars är tanken att jag ska ha en klocka som fungerar lika bra på bröllopsmiddag som när man tar ur en älg ute i skogen. Sen om 20-25 år kanske jag vill ge bort den till min son.

Vad är drömmen?
En ny SMP 300m, länk från Planet Ocean, boett, kronor och mått från förra generationen.

Vad är "kraven"?
-bekväm länk på 20mm för att underlätta när man vill förnya utseendet med ett stiligt läderband.
-lättåtkomlig vridring för tidtagning (det är något som används dagligen så det är verkligen ett krav).
-borstat > polerat
-datum
-ca 40mm, under 13mm hög och helst under 48mm lug to lug då jag har små handleder.
-200m WR, Visst pysslar jag inte med dykning i havet, men jag ska inte behöva vara orolig vid djupdykning i en älgbuk eller när jag spolar av klockan efteråt.
-kronometerliknande tidhållning borde man kunna räkna med för dessa pengar.
-Automat
-Helst ny klocka så jag får en blank canvas så att säga :)
-Applicerade index är ju snyggt... :)
-Tålig, den ska överleva lek med hundar, närkontakt med träd, dörrposter, diverse metallobjekt o s v
-Grå, blå eller svart tavla
-Urverket behöver vara av vettig kvalitet för att hålla i många år :)
-Det måste inte vara en dykare, men mina önskemål passar bäst in på dykare :)

Vad jämför jag med?
I dagsläget har jag en Tissot Seastar 1000 PM80 på 43mm. Den är strax över gränsen med sina ~50mm lug to lug. Sedan börjar jag få lite svårt med puckdesignen då klockan lätt fastnar i tröj/skjortärmar. Länken är tyvärr inte så bekväm och rycker lätt tag i armhåren.

Vad har jag kikat på?
-Breitling Colt 41 - Vet inte riktigt vad jag tycker om förhöjningarna på ringen. Annars känns det som att den bockar av mina önskemål. Dock verkar den vara discontinued?

-Certina DS Action Diver 38 - Det är något med designen som jag inte kan sätta fingret på, men jag har lite svårt för den av någon anledning. Annars känns den ju verkligen som ett vettigt val.

-Begagnad svart SMP 300m 2012-2018 - Den bockar av det mesta, men när man sett de nya tavlorna, visarna och det nya datumfönstret känns den så tråkig. Måttmässigt är den dock helt perfekt!

-Sinn EZM3 - Jag ÄLSKAR det subtila datumfönstret, specarna är grymma, gillar H-länken. Men jag hade gärna haft applicerade index, en lite mindre plottrig urtavla och ring. Sen funderar jag på hur den fungerar under en skjortärm. (Annars kan man ju alltid förklara för bordsgrannen på bröllopet hur häftigt det är med en gasfylld klocka)

-Sinn 104 - Man undrar ju hur poleringen ser ut efter att hunden satt tänderna i klockan, sedan vill jag inte ha day, bara date samt att vridringen räknar upp och inte ner. Med andra ord vill jag se hur länge hunden har drivit, inte hur långt han har var till ett förstapris :D

-Muhle Promare Go - snuskigt snygg boett, men gillar inte den tvåfärgade bakgrunden på ringen.

-blå BB58 - Den är ju stilig, framförallt på nato/textil. Men jag saknar datum, sen gillar jag inte designen på länken.

-Longines HC 39mm - Varför kom den nya Ceramic bara i 41&43?! Den gamla 39an ser ju ut som skit nu :D

-Longines Legend Diver - Den känns lite för ömtålig, sen trivs jag bäst med en sportigare länk.

-Oris Aquis - puckdesign och design på skänklar talar emot den.

-Aquaracer - Känns på något vis designad som en basketsko från 98. Kommer tyvärr inte överens med designen.

Jag tycker att jag har dammsugit klockvärlden efter vettiga alternativ men har säkert missat massor, därför frågar jag er vad ni kommer att tänka på när ni läst min roman? :)
Köp en 2254.50 så är du hemma! Med lite uthållighet och flax kan du säkert få en för runt 25k.

Verkar som att AR-coating sitter på insidan, så repor får du nog kämpa för. Kupolkonstruktion är också starkare än platt (om man jämför glas i samma tjocklek givetvis). Nej, det är nog att oroa sig i onödan, ser bara coolt ut 😎
Kul info! Då är definitivt Orisen med i spelet och gjorde saken svårare igen 😄
Köp en 2254.50 så är du hemma! Med lite uthållighet och flax kan du säkert få en för runt 25k.
Flirten med tidiga seamasters är trevlig och länken mycket snyggare än senaste 2 generationerna. Men det är något med den som jag finner rörigt. På samma sätt som förra generationen känns som att designbudgeten var slut när det var dags för tavlan. ”Ähh, släng på en helblank skiva bara”. Å andra sidan är det ju den detaljen som gör att förra generationen är lite mer dress och därmed allround 🙂
Vänta i ett år och köp omegan.
Vad är ett bra pris för en 2017 i nära nyskick?

Kul info! Då är definitivt Orisen med i spelet och gjorde saken svårare igen 😄

Flirten med tidiga seamasters är trevlig och länken mycket snyggare än senaste 2 generationerna. Men det är något med den som jag finner rörigt. På samma sätt som förra generationen känns som att designbudgeten var slut när det var dags för tavlan. ”Ähh, släng på en helblank skiva bara”. Å andra sidan är det ju den detaljen som gör att förra generationen är lite mer dress och därmed allround 🙂

Vad är ett bra pris för en 2017 i nära nyskick?
2254.50 har en jättefin matt tavla med det klassiska vågmönstret. Tänker du på SMP-c modellerna? 😊
Bifogar bild på min 2252.50 (36mm versionen)

7C69E154-BB39-4F7D-815A-28763FC2E4C9.jpeg

Nu dök det upp ett nytt märke på min radar. Ollech & Wajs.

Jag har förstått att det är ett "gammalt", märke som enligt egen utsago sålt många tool-watches till militär verksamhet. De har även gjort några navitimer-kopior(?).

För några år sedan såldes det till en "entusiast" som nu dragit igång maskineriet igen och börjat spotta ut nya designer på gamla modeller.

Som jag har förstått det är de måna om att så mycket som möjligt (nåja, så mycket som är ekonomiskt försvarbart) är tillverkat i Schweiz. Om man vågar lita på texterna på hemsidan verkar det som att de reglerar sina ETA-verk innan de sätter i dem i klockorna för att de skall vara så exakta som möjligt. De lämnar även 3 års garanti på fabrikationsfel samt har en relativt vettig prislapp.

Lug to lug är verkligen på gränsen, men i övrigt älskar jag formspråket. Hade C-1000 varit en C-300 med samma mått som P-101/350CI hade jag förmodligen köpt direkt :D

Så nu är min fråga till bödeln. Är det något att satsa på eller är det bara lurendrejeri? Kommer "entusiasten" köra på i 30 år eller kommer han köra på i 3 år till innan plånboken är fylld och han ska hitta på andra uppdrag där han kan tjäna mer pengar?

Jag är lite sugen på en 350CI. P-104 kan t o m få mig att gå ifrån GADA enbart för att ha en räknesticka nära till hands (ja, den skulle faktiskt användas då och då för snabba överslagsberäkningar).

Här är jag medveten om att jag går ifrån det där jag sa om tillgång till reservdelar från ett stort respektive litet fabrikat. Men de är ju så fina :D

EDIT: Samtidigt som jag skrev nästa inlägg kom jag på att det faktiskt sitter en dykare med 49.6mm lug to lug på armen. Det man skulle kunna göra är att byta ut min Hamilton KFM mot en O&W P-104. Bara för att ha en rolig klocka att byta till någon gång ibland. Eller helt enkelt lägga pengarna på en skivstång så klockan sitter bättre på armen :D

Senast ändrad:
2254.50 har en jättefin matt tavla med det klassiska vågmönstret. Tänker du på SMP-c modellerna? 😊
Bifogar bild på min 2252.50 (36mm versionen)
De är ju flådiga, snygg boett och stilig vridring. Men på något vis känns det hemskt att "misshandla" något som någon vårdat ömt i 10-15 år. Jag skulle ha lättare för en ~5 år gammal som mest legat i låda "p g a felköp". Att jag är ute efter ett fint exemplar beror helt enkelt på att jag vill skapa mina egna minnen i boetten :D

Nu är det som så att jag har gått ner till två alternativ.
Jag var inne i en butik idag och spanade på Longines HC 41 Ceramic och Certina DSAD 38.

DSAD
+satt skönt, snyggt med helt borstad boett och länk, go känsla i ringen, lättläst, kändes robust, snyggare i verkligheten än på bild.
-liiiiiiite för liten, trist att den helt saknar index kl 3 till förmån för datumet. Länken blir aningen för tunn när den smalnat av.
Köper jag DSAD kommer jag aldrig glömma hur skönt HC satt.

HC
+satt som gjuten, snyggare tavla, riktigt skön länk som till skillnad från min seastar inte är stel vid ändlänkarna.
-preeeeeecis på gränsen till för stor, bandhornen är långa, samtidigt som de smiter åt runt handleden på ett bra sätt. Men PCL är ju ingen höjdare…….

HC Ceramic finns väl även som 38 mm, om 41 kändes något stor?

HC Ceramic finns väl även som 38 mm, om 41 kändes något stor?

det där är tyvärr den gamla alu-versionen, om man jämför ring och tavla med nya generationen (41&43mm) ser man ganska stor skillnad. Både tavla och ring har blivit mycket renare vilket i mina ögon är ett stort steg i rätt riktning 🙂

Tillbaka
Topp