• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

GADA på länk, budget 15k, max 41 mm?

Sennelier

Guld
2-Faktor
Jag är på jakt efter en allroundklocka som ska fungera på både jobbet och krogen (använder nästan aldrig slips numer). Köper gärna andrahand om det finns att tillgå. Mina krav är stållänk av hög kvalitet (ej tvåton), max 41 mm (runt 39 mm optimalt), ej vintage. Tre exempel på klockor jag gillar och överväger:

Sinn 556 I B
556_I_B.jpg

TAG Heuer Carrera Calibre 5
RTW_backUp.jpg

Sjöö & Sandström Royal Steel
RSC36mm-Blue-536x944.png

Är det några tillverkare/modeller ni tycker jag ska titta extra på?

Osäker på om denna finns kvar men dessa är ju tuffa, och verkligen all-around
8390a383-55ac-46df-befd-71c14af7878d-jpeg.1860636

Citizen aq 4080-52 kanske? Landar på runt 18k hemma i Sverige efter moms. Finish långt bättre än något annat som ligger i samma prisklass och helt jämförbar med Grand Seiko. 5sek avvikelse per år. Perpetual Calender, 100m Wr. Finns i blå eller silver tavla. Båda lika bra! GADA så det räcker...
IMG_20211112_132743.jpg

Båda de Tudor ni postat är fina, bra tips!

Gillar den Citizen du la upp @Bezelman, finishen ser onekligen högklassig ut, men jag måste erkänna att jag skulle ha svårt att lägga 18k för en Citizen-kvarts (absolut inte menat att dissa Citizen, bara mina personliga preferenser). Då gillar jag din Oak & Oscar bättre. Riktigt härlig tavla och sexigt med ETA 2892 under huven. Ska fundera vidare på din annons. Har aldrig hört talas om Oak & Oscar tidigare eftersom jag aldrig varit inne på mikro. Men som sagt, det där var en riktigt fin fältklocka.

En annan klocka jag har på radarn är Longines Spirit. Har sett ett par säljas för 11-12k på K&S, om en sådan dyker upp till ett bra pris igen ska jag försöka hugga till.

longines-spirit-l3-810-4-93-6-detailed-view-2000x2000-1.jpg

Båda de Tudor ni postat är fina, bra tips!

Gillar den Citizen du la upp @Bezelman, finishen ser onekligen högklassig ut, men jag måste erkänna att jag skulle ha svårt att lägga 18k för en Citizen-kvarts (absolut inte menat att dissa Citizen, bara mina personliga preferenser). Då gillar jag din Oak & Oscar bättre. Riktigt härlig tavla och sexigt med ETA 2892 under huven. Ska fundera vidare på din annons. Har aldrig hört talas om Oak & Oscar tidigare eftersom jag aldrig varit inne på mikro. Men som sagt, det där var en riktigt fin fältklocka.

En annan klocka jag har på radarn är Longines Spirit. Har sett ett par säljas för 11-12k på K&S, om en sådan dyker upp till ett bra pris igen ska jag försöka hugga till.

longines-spirit-l3-810-4-93-6-detailed-view-2000x2000-1.jpg
Det finns en del bra recensioner på O&O på nätet. Sök så hittar du! Riktigt fin klocka men den kommer inte åt Citizen klockan. Man måste inse skillnaden mellan Citizens enklare klockor (som generellt är väldigt bra) och deras Chronomaster prylar som byggs och finisheras för hand av extremt erfarna mästare. Samma stuk som GS och i princip lika bra.

Jag är på jakt efter en allroundklocka som ska fungera på både jobbet och krogen (använder nästan aldrig slips numer). Köper gärna andrahand om det finns att tillgå. Mina krav är stållänk av hög kvalitet (ej tvåton), max 41 mm (runt 39 mm optimalt), ej vintage. Tre exempel på klockor jag gillar och överväger:

Sinn 556 I B
556_I_B.jpg

TAG Heuer Carrera Calibre 5
RTW_backUp.jpg

Sjöö & Sandström Royal Steel
RSC36mm-Blue-536x944.png

Är det några tillverkare/modeller ni tycker jag ska titta extra på?
Carrera i 39mm har jag haft och tycker att det var en riktigt trevlig klocka. Måste köpas från C24 för i Sverige är dom för dyra. Tror jag gav typ 17 för en ny som listade 27 här. Dock lite trist med elabore grade på verket. För dom pengarna vill man gärna ha top grade/chronometer.

Tillbaka
Topp