• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gallet Multichron v72c

salmonia

Omega
8EC208D9-EECE-4D05-9559-E77DEC081F64.jpeg
3A6D8F00-48FF-4CCA-B87F-1816FB86DABF.jpeg
Här har ni en riktig raritet.
Gallets, på sin tid välrenomerade Multicron med det berömda valjoux 72c verket.
Verket såldes bla till Rolex och monterades i deras pre-daytona, datocompax, ref. 6036 och 6236.
Modellen kom att kallas ”Jean Claud Killy”.

http://rolexpassionreport.com/7677/the-history-of-the-rolex-dato-compax-alias-jean-claude-killy/
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Mmm...superfräsig! Jag har känt till den modellen väldigt länge, men det har aldrig slagit mig att den har nära släktskap och lika utseende som en "Jean Claude Killy". Har i o f s aldrig varit orealistisk nog för att nära en passion till vintage Rolex.. ;)
Vad gäller Gallet har jag fått (det subjektiva) intrycket att märket väcker större intresse i U S A än i Europa.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Kalenderkronografer är konstigt nog inte så populära just nu vilket jag har lite svårt att förstå. Grymt trevliga ur! Antar att din Gallet är från 60-70-talet. Själv har jag en Le Phare från uppskattningsvis sent 40-tal.
5D5E46F2-AE88-441B-A8DF-9E0316AF32B7.jpeg
83F5B8F8-E1C0-4D9D-9A5C-9E2EE4BFF0AA.jpeg

Fin. Är det lika namnkunnigt verk i den som i Salmonias Gallet?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Sen undrar jag om det inte är ett Valjoux 730 i din Gallet @salmonia? Alltså uppföljaren till 72c som tickar i 21600 i stället för 18000.
tror inte det...72c modifierades inte tror jag?!, det var väl 72 som blev 730?!
Jag tycker klockan ser ut som pre 1974 och det i s f borde vara ett 72c. Men det är ju enkelt att ta reda på genom att mäta frekvensen i timegrapher.
Vx 72 uppdaterades till Vx 726 med större balans och högre frekvens, antagligen ungefär samtidigt som kalenderversionen uppdaterades.
 
Senast ändrad:

Skuggan

Omega
De där lirar väl om möjligt i än högre liga med sina Excelsior Park verk.
Vad gäller verken hos Gallet så samsas högt och lågt, eller högre och lägre kanske man skall säga; Landeron, Venus, Valjoux, Excelsior Park m m.
Intressant. Antar att Valjoux är lättast att hitta delar till. Har också sett "flying officer" från Gallet, så många klockor...
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
För det mesta inom vintage börjar reservdelarna sina om man får tro urmakarna. Landeron, vilka producerades i jätteupplagor borde vara lättast finna delar till. Måste finnas relativt gott om reservdelsverk.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
För det mesta inom vintage börjar reservdelarna sina om man får tro urmakarna. Landeron, vilka producerades i jätteupplagor borde vara lättast finna delar till. Måste finnas relativt gott om reservdelsverk.
När urmakare servade min 72c för några år sedan fanns var han lite orolig att det inte skulle finnas delar. Som tur var behövdes inget bytas i verket. Men det kan nog vara svårt att hitta vissa delar och de är nog rätt fyra också.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
När urmakare servade min 72c för några år sedan fanns var han lite orolig att det inte skulle finnas delar. Som tur var behövdes inget bytas i verket. Men det kan nog vara svårt att hitta vissa delar och de är nog rätt fyra också.
Sanningen är nog att det finns, men att vissa märken har helt strypt tillgången på reservdelar t ex Omega; givetvis en affärsidé då de vill fabriksrenovera till en helt oblyg kostnad.. . :(
 
Topp