• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Galna kopior och andra rövarhistorier...

petank

Omega
Hej!
Jag vet att kopior och plagiat är tabu på forumet. Men jag tänkte att vi kunde dela med oss av de mest galna och konstiga varianter av etablerade märken som kopieras och som vi stött på. Det kan ju finnas ett lärande i det också och inte minst en hel del humor!
Jag testar med min "story"....
Jag och sambon var på semester i Tunisien i oktober 2006. Bodde på fina hotellet ca. 1 mil från staden Sousse. Efter en dags orientering och "kolla läget" var det dags att åka in till Sousse och den berömda medinan från 1100-talet. Handelsplatsen (medinan) var i den gamla staden och omgiven av murar.
Vi vandrade in i den exotiska miljön och det var ju helt fantastiskt. Två naiva turister på upptäcktsfärd ..:) ! Utanför varje affär satt minst två personer och rökte. De såg ointresserade ut. Så vi gick in i en affär, tittade på allt krimskrams och efter en stund befann vi oss längst in i affären med de två rökarna (inkastare) bakom ryggen. Plötsligt fanns det ingen väg ut. Vi satt plötsligt på ägarens kontor. Och nu skulle det göras affärer! Det bjöds på tea, och stämningen var både hjärtlig och krävande. Utbudet var allt från ortens hemslöjd till klockor av bästa märke. Man kände att man var "tvungen" att köpa något för att komma därifrån.
Så, det fick bli en Breitling, en äkta Breitling för 250 kr! Ja, med blandade känslor lämnade vi medinan.
Väl hemkommen till Sverige så hamnade klockan i "den där asken med gamla pennor, tändare och annat man inte behöver som ligger i ett skåp i köket". För något år sedan, när klockintresset vaknat, hittade jag den och här är den:
xqSegLw.jpg


jxmRVnI.jpg


Jag har letat som "attan" efter originalet. Det finns inget original! Breitling har väl aldrig gjort något "skelettur" över huvud taget.
Snacka om att bli dubbelt blåst!!
Man tror man köper en kopia, men det finns inte ens något original! För övrigt är gångtiden cirka 23 timmar på en uppdragning och då har den gått minus 15 minuter.
Sensmoral: Det är så galet så den har ett värde, trots allt!
Den är givetvis inte till salu.
 

pederr

Cartier
Har också stött på mycket fejkklockor de två gånger vi varit i Tunisien. Jag kommer ihåg att en säljare argumenterade att det var "kvalitetsfejk" tillverkat i Italien och inte i Asien. Bör tillägga att det inte blev någon affär.
 
Topp