• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Galna pandasjukan

nöt

Vacheron
2-Faktor
Har fått ett litet panda sug (även reverse).
Kan ni tipsa om lite modeller jag ska kika på?
Min pappa är som sagt ej oljeshejk så ingen daytona.
 
En roliga variant som är väldigt underskattad är Speedmaster Apollo 11 35th Anniversary!

35693100-20.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
@nöt klart du ska ha en panda.
Heuer, Seiko, Citizen, Wakmann, Hamilton, Clebar, Yema, Zenith, Breitling, Movado... mfl mfl
Försök ringa in årtionde, budget, två eller tre registers, automat eller manuell är det lite lättare att tipsa.
Edit:
Sök lite så hittar du säkert ett gäng trådar. Får lite dejavu. Kolla tråden om kronografer från 70-talet och tråden om kronografer från 60-talet och sök på poor mans heuer så dyker det nog upp nåt.
 
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Nu är jag ju väldigt partisk då det här är mitt exemplar men med lite målmedvetenhet kan man hitta gamla Panda-Seikos i ok/schysst originalskick. Den heter 6138-8020. En automatisk kronograf med ett urverk som baseras på 6139an, som var ett av världens första automatiska kronografverk. Finns runt 3000-5000kr beroende på skick.
image.jpeg

Från 1977.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Han nämns alldelles för sällan på detta forum. Tyckte han förtjänade det.
Den movadon var inte dum!

@nöt klart du ska ha en panda.
Heuer, Seiko, Citizen, Wakmann, Hamilton, Clebar, Yema, Zenith, Breitling, Movado... mfl mfl
Försök ringa in årtionde, budget, två eller tre registers, automat eller manuell är det lite lättare att tipsa.
Edit:
Sök lite så hittar du säkert ett gäng trådar. Får lite dejavu. Kolla tråden om kronografer från 70-talet och tråden om kronografer från 60-talet och sök på poor mans heuer så dyker det nog upp nåt.
Får försöka dra ner det lite då.
En sportigare variant. Älskar skruvade pushers. Ingen "dress chrono" alltså.Gillar iofs tunnare klockor så manuell är kanske att föredra, skulle dock inte dra mig för automat.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Han nämns alldelles för sällan på detta forum. Tyckte han förtjänade det.
Den movadon var inte dum!


Får försöka dra ner det lite då.
En sportigare variant. Älskar skruvade pushers. Ingen "dress chrono" alltså.Gillar iofs tunnare klockor så manuell är kanske att föredra, skulle dock inte dra mig för automat.
Ovanligt med skruvade tryckknappar, du får nog leta lite modernare varianter då, typ 80-tal? UG har någon men vet inte om det är pandor.
 

Knypplarn

Cartier
Varken vettigt pris eller skruvade tryckknappar?
Vad är ett vettigt pris? Det stod att det inte skulle vara en panda daytona, senast jag kollade låg Nina rindt betydligt lägre i pris. Var väl inget krav på skruvade pushers utan bara något ts föredrog?

Du kan ju inte tycka det är märkligt att man föreslår en Nina Rindt när det efterfrågas en vintage-panda. Eller?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad är ett vettigt pris? Det stod att det inte skulle vara en panda daytona, senast jag kollade låg Nina rindt betydligt lägre i pris. Var väl inget krav på skruvade pushers utan bara något ts föredrog?

Du kan ju inte tycka det är märkligt att man föreslår en Nina Rindt när det efterfrågas en vintage-panda. Eller?
En Nina ligger väl på 200'+? Så jo, jag tycker det var lite underligt.
 

Knypplarn

Cartier
Lämnar denna ordväxling med detta.

1. Hur många kronografer för 200´+ har du sett på forumet?
2. Sen när blev alla Daytonor Paul Newmans?
Sett till vilka klockor postar finns det ju i varje fall en del som tillhör en grupp med stark köpkraft. Det är väl bättre att ge ts så många tips som möjligt så får denne ta ställning till vad han vill eller inte vill ha på armen?

Nämner man panda, daytona och vintage är i varje fall min första tanke PN, men jag kanske är ensam?
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Sett till vilka klockor postar finns det ju i varje fall en del som tillhör en grupp med stark köpkraft. Det är väl bättre att ge ts så många tips som möjligt så får denne ta ställning till vad han vill eller inte vill ha på armen?

Nämner man panda, daytona och vintage är i varje fall min första tanke PN, men jag kanske är ensam?

Det är väll sällan panda dial används då man pratar om PN. Ska man vara riktigt petig så kallas de för "exotic dial".
 
Topp