• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Game Resumed! (paketöppning)

laketwig

Patek
2-Faktor
Nåja, det höll i 4 månader i alla fall ... :)

Ni kanske drar er till minnes min Game Over-tråd från maj, där jag påstod att jag var färdig i och med köpet av Sea-Dwellern:

https://klocksnack.se/threads/game-over.24240/

Ni var ju några stycken (ganska många faktiskt) som inte trodde ett skit på det. Jag nödgas meddela att ni hade rätt :sorry:. Innan tråden ens hade kallnat började jag fundera på något med GMT, vilket flera av er helt korrekt påpekade att jag fortfarande saknade. Jobbar dagligen mot Sri Lanka, så dubbel tid vore praktiskt att ha. Tyvärr bestämde dom för ett antal år sedan att anpassa sig till Östindisk tid, vilket innebär en halvtimmeszon. Just nu ligger dom 3,5 timmar före oss och 4,5 timmar under vintertid :banghead:. Inte helt enkelt att hantera på de flesta klockor med GMT, då inställningen oftast är i hela timmar.

Hur som helst, spanade in en Sinn 6060, med dubbel GMT:

Sinn 6060.jpg


Mycket snygg och lite ovanlig klocka ur deras Frankfurt Financial District-serie. Finns i flera storlekar, med eller utan kronograf. Den har dessutom samma fina länk som jag har till min Sinn 104’a. Listar ca 19k direkt från Sinn. Efter köpet av Sea-Dwellern kändes det lite mycket att lägga ut, så jag började leta begagnat. Noll att hitta på c24. Tiden gick och en dag i sommras tipsade min son om ett mycket fint exemplar hos en tysk handlare som han köpt från tidigare. Skapligt pris, men man måste ju alltid försöka pruta lite, eller hur ...? Lite förhandling i ett par mail fram och tillbaks mellan oss, sen ser jag att status ändras till “Sold”, dock inte till mig. Faaaaaaaan också :banghead:! Det har faktiskt kommit och gått ett par till på c24 sedan dess, dock utlagda till fantasipriser.

I ett försök att även betvinga min “bubbelfobi” började jag då titta på den vita Explorer II’an, men fick direkt ett problem. 40 eller 42 mm?

Rolex Explorer II White (post + pre 2011).jpg


Startade till och med en tråd för att få hjälp:

https://klocksnack.se/threads/vilken-rolex-explorer-ii-skulle-du-välja-hilfe.26873/

David hade en mycket fin 40 mm till salu som jag fick prova (tack igen!). Trevlig klocka men blev inte helt kompis med den gamla länken. Utöver bättre länk var nog den nya lite snyggare också, i alla fall i mina ögon. I samma veva hade Compiss en mycket fin 42 mm till salu, men jag vågade inte köpa utan att ha provat på arm. Har ingen AD i närheten av där jag bor, så jag visste varken ut eller in. Passerade Schiphol två gånger i slutet på augusti, med massor av väntetid båda gångerna. Gassan har fyra butiker där, men ingen hade en Explorer II’a inne ... :banghead:

Ivrigt påhejad av allas våran egen Glycine Denke vände jag då blicken mot Glycine Airman. En klassisk klocka med rötter i 50-talet, då den togs fram som ett svar på önskemål från civila piloter som ofta färdades mellan olika tidszoner. Den blev också populär bland militära piloter som hade behov av 24-timmarsvisning. Ursprungligen var det en ren 24-timmarsklocka men finns i en mängd variationer nu, dom vanligaste i storlekarna 38, 42 och 46 mm. Urtavlan kan givetvis fås i ett antal olika färger också. Dessutom kan du på vissa modeller välja på tre olika varianter av tidsvisningen:

  • Purist: Endast 24-timmarsvisning på urtavlan, med en andra 24-timmars tidszon på vridringen.
  • GMT: Normal 12-timmarsvisning på urtavlan, med en separat 24-timmars GMT-visare. Dessutom en andra 24-timmars tidszon på vridringen.
  • GA: Som GMT, men med skillnaden att du kan ställa den vanliga timvisaren separat utan att stoppa klockan. Smart funktion, då 24-timmarsvisaren kan stå kvar på hemmatid när man reser och du justerar den vanliga timvisaren till där du är.
Nå ..., vad blev det då? Via uteslutningsmetoden kom jag fram till att:

  • 38 mm blir för litet med all information på tavlan och ringen. 46 mm kan användas som en helikopterplatta. 42 mm med andra ord.
  • Färg är alltid svårt utan att se dom i verkligheten. Valde till slut en blå/svart, där svart representerar dom mörka timmarna på dygnet och blått dom ljusa. Lite som nya Deepsea, fast tvärt om. ;)
  • Är för gammal för ren 24-timmarsvisning, men sen blev det svårt. GMT eller GA? Till slut föll valet på en GMT, då det är andra visare på GA’n, där det är lite svårt att skilja på minut- och 24-timmarsvisaren vid en hastig blick.
Det blev alltså en Glycine Airman Base 22 GMT med blå/svart urtavla och på länk, dvs den här: :happyhappy:
Airman - på arm.jpg


Lite teknisk information om just den här modellen (snott från Urtid men editerat lite):

Urverk:
Kaliber: ETA 2893-2 automatic.
Funktioner: timmar, minuter, sekunder, central 24 timmarsvisare, datumfönster samt en andra 24-timmars tidszon på den låsbara vridringen.
Antal juveler: 21.
Gångreservtid: 42 timmar.
Hz: 4/28'800 halvsvängar/timme.
Finish: Rhodiumpläterad oscillerande vikt på kullager, "Côtes de Genève", gravyr av ett flygplan samt logo.

Boett, Urtavla & Visare:
Material: Rostfritt stål.
Diameter: 42 mm utan kronan.
Höjd: 11,2 mm.
Finish: satinerad/polerad.
Vattenskyddad: 20 atm (200m).
Baksida: Skruvat boettlock med mineralglas.
Glas: Safirglas med AR på insidan.
Urtavla: Blå/svart med SL.
Visare: Nickel med SL.
Krona: Skruvsäkrad.
Bredd mellan hornen: 22 mm.

Lite flera bilder kanske efter all torr fakta? ;)

Bygger inte mycket på höjden, varför den känns ganska nätt trots sina 42mm:
Airman - sida.jpg


Ska man klaga på något så måste väl jag erkänna att länken inte kan jämföras med mina IWC'er. Dock väldigt bekväm och låset är lågt och smidigt:
Airman - länklås.jpg


Däremot är låsningen av ringen mycket smart. Helt steglös men låses i önskat läge med kronan klockan 4. Och ja, den är redan inställd på Sri Lanka-tid ... ;)
Airman - ringlås.jpg


Kul med glas på baksidan, trots att den ska klara 200 m:
Airman - baksida.jpg


Tavlan är klart snygg med övergången från svart till blått. Rolex måste ha snott konceptet, men vänt upp och ned på det, till nya Deepsea: :D
Airman - närbild.jpg


Avslutningsvis, en väldigt trevlig klocka för en anständig summa! Det finns väl en viss risk för att ni kommer att få se mera av den i diverse trådar framöver, dagens fredagstråd t ex ... ;)

Det är bara att acceptera, men blir inte ”färdig” i den här branchen! :banghead:
 
Senast ändrad:

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
härligt reportage. Har funderat lite på en airman, men i så fall en purist... Skulle vara intressant att veta hur gammal du är om du anser att du är för gammal för en purist... ;)
 
Topp