• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gamla dressare - serviceintervall?

bredbud

Omega
Hej,

Har en manuell Omega De Ville från tidigt 60-tal. Minns jag rätt var den inne på service och rengöring hos Farfars klocka 2009 eller 2010. Inte kan det vara dags för service redan? Klockan saktar sig 10 min/dygn, kan den behöva "ruckas" och vad innebär egentligen detta och vad bör det kosta?

Martin L
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man brukar ha 5 år som riktmärke när det gäller service, utifrån att oljan i urverket torkar och delarna då slits, så den borde inte behöva servas på några år. Sen är det många som väntar längre än 5 år och klockan kan må och gå bra ändå, men det är en annan sak.

Att rucka innebär att finjustera klockans hastighet. 10min är dock mycket/24h och tyder på att det är dags för service. Är du säker på att klockan var helt "uppvriden" när du mätte tiden?
Den borde gå bra eftersom den så nyligen är servad.

Jag har också en de ville från 60-talet, som servades för några år sedan. 1500:- kostade det.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Spontant skulle jag serva gamla dressare när de börjar gå dåligt. Inte innan. Normalt kan de gå utan problem 10-12 år. Ibland längre.

Servades klockan 2009-10 så borde den kunna ruckas till för att hålla tiden bättre. Ska inte krävas en ny service. Gå till Werner på ABC på Hornsgatan. Han är en klippa på Omega.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Singular skrev:
Låter som klibbig spiral eller magnetisering. Inget av dem speciellt dyrt eller svårt att åtgärda.
Håller med dig, så kraftig "felgång" brukar ofta tyda på klibbig spiral. Det är min erfarenhet från att ha lämnat in gamla klockor.
 
Topp