• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gamla japaner!

Hubbatix

Cartier
Tänkte visa lite bilder på mina vintage japsare, hoppas ingen kollar snett på mig för det. (Förlåt, den var usel, nästan göteborgsklass...) Jag vet att det faktiskt finns ett ganska stort intresse för dessa klockor så bidra gärna med era egna bilder och berätta gärna lite om klockan!

Inga bilder är för tillfället nytagna och många har setts till leda på andra forum, men det skiter jag i. Samtliga bilder är mina egna och av väldigt varierande kvalitet.

*Citizen 4-822145 Y

IMGP9383kopiera1-800.jpg


IMGP9109kopiera800.jpg


IMGP9106kopiera800.jpg


En skön liten rackare det här, vet inte så mycket om modellen dock. Glaset är riktigt coolt slipat och skapar som en halo runt tavlan. Tyvärr är glaset just glas så ingenting som går att fräscha upp... :( Huvudfjädern verkar vara lite defekt på min, ibland så känner man hur den rullar ut sig och hela klockan börjar skaka som en besatt på handleden! Men den går och håller tiden trots detta och den har tillräckligt med kraftreserv kvar efter dansen för att åtminstone inte stanna när den sitter på handleden. Mao, så länge man bär den så funkar den. ;)

*Cititzen Crystron

20100610_006kopiera800.jpg


Impulsköp som aldrig får någon handledstid... Men en skön tidsenlig kvartsare från 70-talet med härlig boettform.

*Seiko 6105-8119

IMGP7148kopiera800.jpg


20100723_001kopiera.jpg


IMGP5526kopiera2-800.jpg


IMGP4691kopiera4.jpg


En av Seikos mest legendariska dykare genom tiderna. Just detta ex är re-lumat hos IWW (riktigt bra jobb) men i övrigt helt original. Ganska speciell assymetrisk boettform, riktigt cool IMO. Hackar men inte handjagat. Tyvärr borta. :(

*Seiko 6138-0011

IMGP6629kopiera-800.jpg


IMGP6652kopiera800.jpg


IMGP6648kopiera5-1024.jpg


Den läckraste Seikokronografen genom tiderna? Finns med flertalet olika tavelvarianter (Seiko 5, Speedtimer, etc.) men just denna tycker jag är den snyggaste och renaste versionen. Saknar luggar och har en inåtlutande baksida vilket gör att det nästan ser ut som att den svävar på handleden, därav smeknamnet "UFO". Helt original, även länken. Precis som till 6105:an ovan och till deras 6309-dykare så finns det massvis med aftermarketdelar till dessa. Håller tiden riktigt bra, ibland nollställer dock kronografsekunden någon bråkdels millimeter till höger eller vänster om 60. Min är tillverkad i mars 1971 men i ett oförskämt bra skick trots sin ålder.

*Seiko 6139-7100

04072009166kopiera-800.jpg


04072009169kopiera-800.jpg


04072009160kopiera-800.jpg


Kallas även White Helmet. En riktig sköning som trots att den är ganska liten (med mina mått mätt iaf... ;) ) tar mycket plats, mycket beroende på att den är ganska hög. 6139-verket var ett av historiens första automatiska kronografverk med debut redan 1969 (tror att det var Heuer som lanserade ett autokronoverk bara någon månad innan Seikos). Meshlänken är Seiko,men inte original till denna modell, men erkänn att den ser ut att vara som gjord för den.

*Seiko 6309-729A

IMGP8256kopiera-800.jpg


IMGP8275kopiera-800.jpg


IMGP8257kopiera-800.jpg


IMGP9401kopiera800.jpg


Pepsiversionen i -729x-serien. Skön patina på detta ex, även om jag misstänker att Herr Bolmgren har fuskat lite med wabin... ;) Nästan varje gång jag postar bilder på denna på t.ex. WUS så får jag PM från folk som vill köpa den, riktigt bra WIS-appeal mao. :cool: Tyvärr så är det galet svårt att matcha det rosa/babyblå inlägget, men på mesh eller gummi så funkar den bra.

*Seiko 6309-7040

IMGP9914_redigerad-800.jpg


IMGP9922_redigerad-800.jpg


IMGP9939_redigerad-800.jpg


IMGP9919_redigerad-800.jpg


IMGP9987kopiera800.jpg


IMGP0013kopiera800.jpg


DSC_0035kopiera800.jpg


Ojojoj, vad jag gillar dessa! Den första som figurerar på bilderna ovan är ett litet projekt jag har haft. Fick boetten på köpet när jag köpte en annan klocka och föll pladask för den härliga formen. Att någon har försökt fräscha upp boetten med en vinkelslip spelar mindre roll. Har skrapat ihop delar från otalet olika klockor för att bygga ihop denna, enligt mig, fulländade skapelse. Samtliga delar är Seiko original. Skinnremmen är en gåva från herr Plattfot, som klippt och skuren för min frankenstein-6309:a! Den andra, i betydligt bättre visuellt skick, var ett litet chansköp på TTT. Dåliga bilder men ett lågt pris gjorde att jag slog till ändå. Döm om min förvåning när alla delar utom visarna (möjligtvis även glaset) visade sig vara original. Boetten är riktigt bra med fin borstning. Nu har jag tillslut lyckats få tag på en uppsättning originalvisare men tyvärr ingen bild på det.

*Seiko 7006-8007

17072009222kopiera800.jpg


17072009221kopiera800.jpg


En klocka jag vann i en tävling på ett forum. Vet inte så mycket om den faktiskt men fin är den. :)


Hoppas ni uppskattade inlägget, nu får ni visa vad ni har för vintage japaner i stugorna! :cool:

/Daniel Z.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Mycket uppskattat inlägg, jag föll direkt på första Citizen...tycker den är assnygg. Tyvärr har jag inget asiatiskt att bidra med själv...än... :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Härlig tråd! Gillar verkligen den guldiga längst ned för att vara guldare och crystonens länk ser ju uberskön ut :cool: I övrigt fantastiska klockor, har haft en del vintagare själv från Seiko men raderat photobucket nyligen men kan bidra med dessa:

2-1.jpg

DSC_0193.jpg

Såg den blå var till salu igen på timetotalk, fantastisk klocka för den som hugger. Jag är lite småsugen igen men annat lockar med så hugg snabbt :)

Annars haft och kan rekommendera en 6105-8100, 6139 "pouge" fast blå (tyvärr trasig vid ankomst men väldigt trevlig annars) och 7040 för de som ej testat!
 

Hubbatix

Cartier
Ariste skrev:
Mycket uppskattat inlägg, jag föll direkt på första Citizen...tycker den är assnygg. Tyvärr har jag inget asiatiskt att bidra med själv...än... :)

Tacktack ska ni ha! Bar faktiskt den gamla dykaren idag, var riktigt länge sedan faktiskt. Skönt knubbig och den sköna spadformade timvisaren går ju inte av för hackor direkt. :D
 

Hubbatix

Cartier
Jockinho skrev:
Härlig tråd! Gillar verkligen den guldiga längst ned för att vara guldare och crystonens länk ser ju uberskön ut :cool: I övrigt fantastiska klockor, har haft en del vintagare själv från Seiko men raderat photobucket nyligen men kan bidra med dessa:

Såg den blå var till salu igen på timetotalk, fantastisk klocka för den som hugger. Jag är lite småsugen igen men annat lockar med så hugg snabbt :)

Annars haft och kan rekommendera en 6105-8100, 6139 "pouge" fast blå (tyvärr trasig vid ankomst men väldigt trevlig annars) och 7040 för de som ej testat!

Mmm, gillar verkligen den blåa kronografen, många rätt i den designen!

Har tyvärr inte haft den äran att få träffa på en Pogue, men jag har suktat efter en sådan länge länge!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Trevligt inlägg! En klocka med lite historik är alltid roligt att läsa om!

Här är den enda av mina jag fotat.
Köpte den via en WTB på TZUK, efter att jag blivit kär i kuddformen på klockhuset.

Det är en 6309-7040 från 1979 med original urtavla, krona, baksida och urverk. Vridinägget är från yobokies och relumat av "Angelo the relumer" som även relumade urtavlan. Glaset är "double dome". Bra lume med andra ord och nyservad är den också :cool:
Klockhuset ser i princip nytt ut, men har fått sig en lätt siden-polering.

DSC_0212_085.jpg

DSC_0213_007-1.jpg
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Gaaahh! Min nästa klocka blir en white helmet. Sjukt häftig.

Sent from my GT-N7000 Note using Tapatalk 2
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hubbatix skrev:
Pepsiversionen i -729x-serien. Skön patina på detta ex, även om jag misstänker att Herr Bolmgren har fuskat lite med wabin... ;) Nästan varje gång jag postar bilder på denna på t.ex. WUS så får jag PM från folk som vill köpa den, riktigt bra WIS-appeal mao. :cool: Tyvärr så är det galet svårt att matcha det rosa/babyblå inlägget, men på mesh eller gummi så funkar den bra.

Riktigt fina japaner! Dock måste jag dementera klorblekningen. Den ser ju rätt misstänkt ut men när den är så härligt udda kanske man kan leva med den ovissheten?

Lägger till en kul udda kronograf som passerat min låda:

DSCN0404.jpg


DSCN0398.jpg
 

Hubbatix

Cartier
Aurum skrev:
Riktigt fina japaner! Dock måste jag dementera klorblekningen. Den ser ju rätt misstänkt ut men när den är så härligt udda kanske man kan leva med den ovissheten?

Lägger till en kul udda kronograf som passerat min låda:

Oh, Bullhead! Faan vad jag har varit nära att slå till på en sådan flera gånger.

Så du är oskyldig, det var som tusan. Grymt läcker är den iaf, den rosa Seikon. ;-)

yonsson skrev:
Trevligt inlägg! En klocka med lite historik är alltid roligt att läsa om!

Här är den enda av mina jag fotat.
Köpte den via en WTB på TZUK, efter att jag blivit kär i kuddformen på klockhuset.

Det är en 6309-7040 från 1979 med original urtavla, krona, baksida och urverk. Vridinägget är från yobokies och relumat av "Angelo the relumer" som även relumade urtavlan. Glaset är "double dome". Bra lume med andra ord och nyservad är den också :cool:
Klockhuset ser i princip nytt ut, men har fått sig en lätt siden-polering.

Ser riktigt läcker ut, sköna bilder också!
 

Hubbatix

Cartier
Vafalls!? Vad ska du till Sveriges framstjärt och göra då? Jo, vore ju riktigt mumma med tre pinnar, men det ska ju spelas om skiten också... Men jag är ju kronisk pessimist också, hoppas du har rätt.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har haft några få vintage japaner...mitt problem är att jag i teorin tycker at ex. Seiko i mångt och mycket gör optimala klockor. Men i praktiken så klickar det inte riktigt för mig, vet inte varför. Nåja ett par bilder på de äldre Seikos jag haft:

300975ba.jpg


ad916091.jpg


b96ac83e.jpg


orient3.jpg

(bild lånad av killen jag köpte den av)

supermario2.jpg


+ några till jag inte hittar någon bild på. Bla annat en UFO och några 7002......sen fick jag en hittepåpatinerad av en trevlig kille som vet allt om hur man ugnsbakar klockor, fast den räknas väl knappast som vintage...

vintage009.jpg

(min klocka, ugnsbakarens bild)


...och den enda äldre Seikon jag har just nu.

39cc02fb.jpg


Noll koll på ref, men den är lite skön och dag/datumändring sker med hårt/mjukt tryck på kronan...ett litet helvete man kan roa sig med att gå igenom om man är på det humöret...

:ugeek:
 

tradden

Omega
Wow, snygga klockor!

Jag letar ju efter en DJ men tänkte nu att man kanske skulle kolla in nåt fin vintage Seiko också och ha som sportklocka. Jag har kollat runt men får inte ihop det med alla modeller på dykare. Är skx007 typ samma som 6309 fast modern? Ursäkta dumma frågor, men nån kanske kan förklara hur det hänger ihop?

/t
 

Hubbatix

Cartier
En skön hög japaner, Denke. Synd att ni inte klickar... Jag gillar verkligen King Divern!

tradden skrev:
Wow, snygga klockor!

Jag letar ju efter en DJ men tänkte nu att man kanske skulle kolla in nåt fin vintage Seiko också och ha som sportklocka. Jag har kollat runt men får inte ihop det med alla modeller på dykare. Är skx007 typ samma som 6309 fast modern? Ursäkta dumma frågor, men nån kanske kan förklara hur det hänger ihop?

/t

Det skulle man kunna säga, boetten som sitter på 007:an är ju en klar släkting till 6309-7290 (i motsats till den bredare "sköldpaddsboetten" på 6309-7040, jmfr i min post ovan). Däremellan släppte Seiko en variant med 7002-verket, har tyvärr noll erfarenhet av dessa. Här kan du läsa mer om Seikos dykarhistoria: http://www.makedostudio.com/watches/seiko-divers/#6309
Lycka till!
 

hans

Petrus Kenicius
2012-09-13170247.jpg


En ärvd Citizen från 1971. Det var en 40-årspresent till min far från hans fru (min mor). Runt 1978 fick jag som tioåring ta över klockan (pga någon överkänslighet hos fadern som gick över till fickrova en period) vilket förklarar alla repor - den blev en beater, fast då hade man inte hört detta uttryck. Efter några intensiva år hamnade den i byrålådan när de digitala klockorna gjorde entre på bred front. Min hustru använde den under första halvan av 00-talet, men klockan hade blivit en livsglad rackare som fortade sig runt 120 sekunder per dygn. Urmakare Gaston undanbad sig att kolla på klockan ("gamla japaner är inte lätta att serva"). Numera används den bara då och då. Affektionsvärdet på klockan ökade för mig då min far dog för snart två år sedan. Trots sin slitna in- och utsida så är den här en keeper, lite som klockan i "Pulp Fiction".
 

JesperO

Rolex
Fina klockor i den här tråden.

Här är min enda vintage jappsare

u6yja4ym.jpg


Och här är en som jag missade precis och jag grämer mig än idag

3ubahegy.jpg
 

tradden

Omega
Hubbatix skrev:
En skön hög japaner, Denke. Synd att ni inte klickar... Jag gillar verkligen King Divern!

tradden skrev:
Wow, snygga klockor!

Jag letar ju efter en DJ men tänkte nu att man kanske skulle kolla in nåt fin vintage Seiko också och ha som sportklocka. Jag har kollat runt men får inte ihop det med alla modeller på dykare. Är skx007 typ samma som 6309 fast modern? Ursäkta dumma frågor, men nån kanske kan förklara hur det hänger ihop?

/t

Det skulle man kunna säga, boetten som sitter på 007:an är ju en klar släkting till 6309-7290 (i motsats till den bredare "sköldpaddsboetten" på 6309-7040, jmfr i min post ovan). Däremellan släppte Seiko en variant med 7002-verket, har tyvärr noll erfarenhet av dessa. Här kan du läsa mer om Seikos dykarhistoria: http://www.makedostudio.com/watches/seiko-divers/#6309
Lycka till!

Tack, nu är man med! :D

/t
 
Topp