• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gammal certina, något att ha?

gorosen

Omega
Tjenare! har en gammal certina certronic som ligger och skräpar. Jag tror att det är ett stämgaffel-verk. 20 karat guld på stål. Är det värt att försöka få liv i den igen? Jag har hört talas om att det ska vara någon typ av specialbatteri i dessa modeller, kan någon bekräfta det?

Tack på förhand,
p4wosju.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tjenare! har en gammal certina certronic som ligger och skräpar. Jag tror att det är ett stämgaffel-verk. 20 karat guld på stål. Är det värt att försöka få liv i den igen? Jag har hört talas om att det ska vara någon typ av specialbatteri i dessa modeller, kan någon bekräfta det?

Tack på förhand,
p4wosju.jpg


Urverket borde vara ett Eta/Esa 9162, köpte ett nytt batteri (344 eller SR1136) till min tissonic (också 9162) idag på klockmaster (maxell-batteri) för 35:- Du kan ju se om den går igång med ett nytt batteri... :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om den inte går igång direkt när du sätter i ett batteri, så kan du testa att ge den en liten "touch". Ibland kan de behöva lite starthjälp :)
 

gorosen

Omega
Väcker liv i denna tråd igen. Jag har varit hos urmakaren med klockan och det skulle bli väldigt dyrt samt svårt att få tag i reservdelar för att få liv i denna igen. "Klockan" har ett symboliskt värde för mig och jag vill gärna använda den. Går det att köpa ett nytt urverk och sätta i må tro?
 
Topp