• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gammal Longinges

Jag kom över en låda med gamla klockar hittade bland annat denna gamla Longings klockan. Är den värd att renovera ? Uret funkar men jag tror inte den håller tiden så bra det tråkiga är att den saknas en visare eller ska man lägga ut den på Tradera i befintligt skick.
DSC_0235.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
En visare kan man alltid hitta och ett urverk laga men det viktiga är hur urtavlan ser ut då det avgör värdet på den då det kostar massor att få urtavlan i nyskick igen. Patina i form av fläckar är inget problem men har urtavlan bubblor och metall som lyser igenom drar det ner värdet enormt.

Om du kan ta av bakboetten så hittar du ett serienummer på urverket som daterar klockan till ett visst år.
 
Tack för svaret :) Urtavlan är fin bara lite små fläckar vad jag kan se. I locket står det 6263 5 och 2205 och på uret står det 17jewels 9262715 12.68z tror jag det väldigt smått. Hur kan jag spåra detta då ?
 

Martin Lovasz

Audemars
Eftersom det är ett 12.68z urverk så skall du leta efter en passande minuthand som har diametern 0.78mm av modell "Dauphine". Nu finns inte just detta mått utan man får då antingen välja 0.75 eller 0.80mm och fila eller knipa. Längden mäts från hålets centrum till visarens spets och det du skall ha är förmodligen en visare på ca 12-13mm men ta en linjal och se vad som passar din klocka.

Det kan vara ide att även byta timvisaren och den har en diameter på 1.32mm och samma sak här med de mått som finns att få tag i att man får välja det som är närmast.

Här kan du hitta passande visare.
http://www.ofrei.com/page487.html
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Eftersom det är ett 12.68z urverk så skall du leta efter en passande minuthand som har diametern 0.78mm av modell "Dauphine". Nu finns inte just detta mått utan man får då antingen välja 0.75 eller 0.80mm och fila eller knipa. Längden mäts från hålets centrum till visarens spets och det du skall ha är förmodligen en visare på ca 12-13mm men ta en linjal och se vad som passar din klocka.

Det kan vara ide att även byta timvisaren och den har en diameter på 1.32mm och samma sak här med de mått som finns att få tag i att man får välja det som är närmast.

Här kan du hitta passande visare.
http://www.ofrei.com/page487.html

Imponerande!
 

Martin Lovasz

Audemars
Tackar!

När man lägger för mycket tid på klockor lär man sig en del eller rättare sagt man lär sig vart man skall leta efter information. :)

Det svåra är egentligen att lossa krona med ställaxeln då axeln hålls på plats av en liten skruv och man får inte skruva loss skruven helt utan bara lossa den så att axeln kommer ut. Tyvärr kan isättningen av axeln ställa till det och man kan behöva lossa urtavlan också så det är nog bäst att låta en urmakare göra jobbet.

Kronan ser lite sned ut på bilden så hur är funktionen?
 
Jag förstår det jag är en ganska ny klocknörd allt började med att jag köpte en ny Tag Heuer efter det så är jag helt fast sitter och kollar dagligen efter framförallt vintage klockor :)

Det kanske är bäst att lämna in den då ! Vet du ungefär vad det skulle kosta och vet du någon bra urmakare runt Göteborgs området ?

Den är inte sned det är nog bara jag som inte kan ta kort :) Klockan går att dra upp och då tickar den på fint.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag gör allt själv så jag har lite koll på vilka urmakare det finns men det finns en tråd på forumet om just ställen i Göteborg.

Jag var själv ute efter en ny klocka men allt jag tittade på visade sig vara falska klockor så jag tröttnade och ramlade ner i Vintage träsket istället. :)
 
Jag får söka lite på forumet helt enkelt eller försöka själv det är rätt intressant att skruva isär saker kan bli problem när man ska skruva ihop det bara.

Jag har snöat in mest på 70 tals klockar men tyvärr verkar det vara fler som gillar dessa klockor med tanke på priserna på vissa klockor typ Heuer.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja man får hålla sig borta från Heuer och Omega då det verkligen blivit dyra men Certina och Tissot är fortfarande undervärderade och det gäller i viss mån Longines.

Certina är det bästa märket i Sverige att samla på då det finns så många av dem och är bara halva priset jämfört i andra länder som t ex England. Även äldre Longines och Tissot är vanliga här.
 
Jag har kollat lite på Certina faktiskt tycker det finns väldigt många fina Vintage ur till rimliga pengar.
På tal om England jag åker till Manchester om några veckor vad ska man kolla efter där för klockor ?
 

Martin Lovasz

Audemars
Dom har en hel gäng egna Swiss made klockor som man kan plocka till ett lågt pris i samma budgetklass som Våra Svalan och Tärnan som t ex Smiths och Trafalgar men köp bara om de är i fint skick. Ett märke du skall hålla ögonen öppna för är Tressa som var 60- och 70-tals bling (1966-1986) och är nästa stora samlar märke. Onega klockor I England var mestadels i Engelsktillverkade Dennison boetter så har du råd är det alltid något att titta på. Annars finns det engelska fickur också men jag vet inte så mycket om dem.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Mycket trevlig modell! Svarta tavlan är grym!

Klart värd att fixa till men låt inte någon tafflig rackare polera boetten. Serva verket och fixa ny visare räcker gott!
 
Tack för alla tips jag ska ha ögonen öppna efter detta när jag är i Manchester :) Jag lägger upp eventuella fynd här i såna fall !
 

soundoptics

Breitling
Jag gör allt själv så jag har lite koll på vilka urmakare det finns men det finns en tråd på forumet om just ställen i Göteborg.

Jag var själv ute efter en ny klocka men allt jag tittade på visade sig vara falska klockor så jag tröttnade och ramlade ner i Vintage träsket istället. :)


Liknande som när jag skulle köpa digital-kamera ca 2005. Det blev en omgång tyska och japanska femtiotalskameror i stället + några japanska sjuttiotals.

Egenhändigt fixande i mekaniken blev inte så lyckat,speciellt inte slutare. Om jag börjar köpa gamla Certina så vet har jag tillförlitlig urmakare i stan, men det kostar en hel del.
 

Martin Lovasz

Audemars
Liknande som när jag skulle köpa digital-kamera ca 2005. Det blev en omgång tyska och japanska femtiotalskameror i stället + några japanska sjuttiotals.

Egenhändigt fixande i mekaniken blev inte så lyckat,speciellt inte slutare. Om jag börjar köpa gamla Certina så vet har jag tillförlitlig urmakare i stan, men det kostar en hel del.
Jag har flera skåp fyllda med gamla analoga kameror... Men de är hopplösa att använda så jag gick över till klockor istället. :)

Jag skall ägna sommaren åt att serva damklockor så jag får upp min skicklighet. Man måst få en bra fungerande rutin och tillvägagående sätt så man minimerar fel och olyckor. Senaste klockan jag servade var en Lemania 3000 och visst gick det bra men det kändes knöligt emellanåt och att sätta fast en ny Incabloc hållare höll på att sluta illa och det vara bara tur att jag inte förlorade delar.
 
Topp