• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gammalt jäla mög...

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
.....ska vi hålla på med sånt? Jajjamensan P säger jag då.

Här kommer en liten idiotsaga om en gullig pjäs!

Hittade denna skamfläck på kaplans för 350 pix.
En riktigt rutten Certina DS från 1970. Den funkade...men det var verkligen klistrer i urverket...samt datumet funkade inte som det skulle. Föll pladask för den fukt och solskadade tavlan......brunt.....nice!

Ds.jpg


Nån dåre till tidigare ägare har tom svetsat fast sprintarna lite klumpigt....har ingen bild...men tro mig...der ser riktigt illa ut. MEN...nu hamnade sprintarna liiiite längre ut från caset...vilket möjliggör att det går att bära NATO.....så....bra beslut ändå!

Sedan gällde det att få liv i vraket.....urmakaren var väl inte helt övertygad. 1400:- får du lägga för en helservice.........kanske inte värt det......kör sa jag!!


Fick ett mail precis från urmakaren med en liten munter kommentar och en trevlig bild....

KullagerCertina.jpg


"Jag bifogar även en bild tagen i din Certina; mycket speciell del/funktion som jag inte kan minnas att jag sett i något annat urverk. Denna caliber är ganska ovanlig även i Certinor. Kolla på centrumhjulet där finns ett kullager, minsta kullagret jag någonsin sett.Lagret snurrar ett varv på 1 timma så det är otroligt noggrant gjort.

MvH xxxx urmakaren"

Hämtar ut den om någon dag....ska bli mycket spännande.

Det är väl klart vi ska hålla liv i våra gamla sunkiga klockor.....de ger ju oss puckon så mycket tillbaka!!

Så rota fram rosten ur era lådor och skeppa allt till era lokala urmakare så håller vi dem över ytan ett tag till....
 
Topp