• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gammalt pendelur - vill gärna veta mer om det!

Hej!

Vet inte om jag har hittat rätt forum för frågor gällande min nyligen införskaffade väggklocka, modell äldre - ursäkta isåfall... ;)

Ställde följande frågor på ett antikforum, men har inte fått något svar än. Provar därför lyckan här också:

2jbtnjd.jpg

Köpte ett väggur på annons härförleden som jag inte vet särskilt mycket om. Skulle därför vilja veta mer om detta underbara ur gällande ålder, tillverkningsland, var det kan ha suttit, eventuellt värde etcetera.

Säljaren trodde det kunde ha varit ett stationsur eller från liknande instutition, ungefär från 1890-talet. Var inne och visade en bild hos en urmakare som snarare trodde på 1870-tal, av tyskt, engelskt eller amerikanskt ursprung.

Klockans yttermått är 46 cm i diameter och "bakkroppen" är oktagonisk. Klockan ger ifrån sig ett endaste diskret "pling" varje halvtimma. Håller efter lite pendeljustering tiden extremt väl, ca 10 sekunders felmarginal/dygn.

Kan överhuvudtaget ingenting om gamla klockor, så jag är verkligen tacksam på förhand för all information.

Med vänlig hälsning

Tyvärr så blev jag inte så mycket klokare men märkningarna på urverken bruka finnas på "baksidan" dvs den sida som är vänd bort från urtavlan. Det verkar ju bara vara 3 skruvar som håller fast verket i fodralet.

Grattis till en fin klocka! Jag gissade först på tyskt ursprung och 1910-20-tal, men när jag såg bilden på verket lutar jag mer åt sent 1800-tal. Jag tror inte att det är amerikanskt - deras verk brukar se annorlunda ut - utan snarare engelskt eller franskt. Jag har ett par liknande "stationsur" men de är bägge från 1910-20-tal och har tyska med tydlig märkning (Har för mig att det är Junghans-verk i bägge). På mina klockor sitter uppdragshålen längre ifrån varandra. Med äldre väggur är det ofta så att verken kan vara producerade i ett land och fodralen i ett annat. Frankrike hade en stor urindustri som massproducerade verk av hög kvalitet under 1800-talet, både fjäderdrivna och loddrivna. Sedan tog USA över med sina billigare och enklare verk, t ex Waterbury clock company som sitter i de flesta Amerikauren... Ursäkta slarvigt skriven text, men jag är lite trött :) /Mats

Tack för era svar, jabla och Lodregulator - och ursäkta att det har dröjt. Nu har jag fotograferat av baksidan av urverket och det verkar vara av fransk härkomst.

Säger bilderna er något ytterligare? Kan man ponera att urverket är från senare delen av 1850-talet eftersom, som jag förstår det, urverket fick pris på någon utställning 1855?

frxxk.jpg

wu1lqc.jpg

All input är som sagt mycket tacksamt!

Mvh

Tillbaka
Topp