• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gammalt vs lite mindre gammalt

galácticon

Patek
2-Faktor
Postade häromdagen en tråd om GMT vs Sub eftersom jag inte riktigt bestämt mig vilken jag skulle välja.

Åsikterna här gick såklart i sär men nu har jag bestämt mig för en Pepsi GMT och hittat två kandidater, som är i likvärdigt skick. Den ena är från mitt födelseår o således 35 år i år, o den andra är från 1999.

Kan tycka att det finns en charm i att välja en med samma ålder som jag själv men tar mer än gärna emot synpunkter på varför jag resonerar rätt eller fel. Är det dumnostalgiskt (japp, det där är ett ord för nästa upplaga av SAOL) eller rätt att välja ett 20 år äldre exemplar?

Shoot, er hjälp o era argument tas tacksamt emot.

//R
 

fredrikb

Cartier
Åldern är väl inte superviktig så länge den är i bra skick, servad som den ska etc. Men det lär ju vara mer än åldern som skiljer? Gissar att den äldre har tritiumtavla och plexiglas, medan den nyare har luminova och safir? Beror ju sedan på vad man gillar.
 

MBx

Cartier
T
Postade häromdagen en tråd om GMT vs Sub eftersom jag inte riktigt bestämt mig vilken jag skulle välja.

Åsikterna här gick såklart i sär men nu har jag bestämt mig för en Pepsi GMT och hittat två kandidater, som är i likvärdigt skick. Den ena är från mitt födelseår o således 35 år i år, o den andra är från 1999.

Kan tycka att det finns en charm i att välja en med samma ålder som jag själv men tar mer än gärna emot synpunkter på varför jag resonerar rätt eller fel. Är det dumnostalgiskt (japp, det där är ett ord för nästa upplaga av SAOL) eller rätt att välja ett 20 år äldre exemplar?

Shoot, er hjälp o era argument tas tacksamt emot.

//R

Trust the force. Båda är rätt på sitt sätt. Känn efter och du kommer att göra ditt bästa val.:)

/M
 

Rivalen

Rolex
Det kan skilja i funktioner på dem? Jag är osäker - quickset? Om vi för en stund får bortse från ev skillnader i funktion och skick och vilken säljare som är bäst, så skulle en årsklocka vara ett mervärde och väga i vågskålen vid köpbeslut och kanske även huruvida det blir en keeper - för mig - det tror jag. Men info och bilder kan ändra det. Skulle också valt GMT före Sub.
 

Sond

Patek
Jag tycker man ska väga in hur den ska användas också. Jag hade samma funderingar som du fast krin Sub.

Jag valde en nyare för jag kommer att lättare att använda den utan att vara orolig att skadas.

Ja, sedan tyckte hustrun att jag redan har så många gamla klockor att om jag köpte något mer skulle det inte vara gammalt mögel...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
När den "yngsta" fyller femton, vill jag påstå att skick är viktigare än ålder.

Så länge man håller sina klockor i skick - och inte utsätter dem för mer än vad de ursprungligen var tänkta - så fortsätter de att vara tåliga. Jag trycktestar alla de klockor jag använder i eller nära vatten regelbundet. Vintage eller ej.

Enda nackdelen med vintage är, att om man får en fuktskada så kan det hända att tavla och visare inte går att ersätta. Därför väljer många vintage-ägare att INTE använda sina klockor som de ursprungligen var tänkt.

En nyare klocka med Luminova-tavla och visare har också en funktion i mörker. Det har inte äldre, om man inte gör som David och sätter in en servicetavla.

A
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag förstår den matta tavlans charm men det finns en mängd fördelar med en klocka från modern tid som jag tycker väger över.
 

KMS

Rolex
Hade valt 79an framför 99an, alla dagar i veckan, dels för att det är ett grymt årtal:). Dels för att vintage känns lite roligare. Är både i liknande skick så tycker jag det alltid är kul med klockor som vart med om lite. Skall man vara rationell och praktisk är säkerligen en nyare mer praktisk och enklare val. Men varför vara rationell...:)
Nu är ju inte Rolex ett stort intresse för mig (än) så kan inget om skillnaderna på 79an vs 99an tycker bara vintage är roligare!
 
Topp