• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gammelfarfars Omegafickur

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser ju jävligt udda ut den här. Enligt urmakaren som servade verket åt mig, så kunde det se ut såhär på den tiden. Tycker personligen att den ser väldigt udda ut med loggan och texten ovanpå andra grejer och tre olika färger på visarna.

On0Vdhf.jpg

kJGCkg7.jpg

aum6Z7w.jpg

pJekRmW.jpg
 
C

China

Guest
Vilken Ref det är låter jag vara osagt, men klockan är tillverkad ca 1923 och urverket bör vara ett Omega 19.Urverket finns i olika varianter med 7,15 eller 17 juveler. Lite udda urtavla, och som släktklenod är den givetvis ovärderlig.:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vilken Ref det är låter jag vara osagt, men klockan är tillverkad ca 1923 och urverket bör vara ett Omega 19.Urverket finns i olika varianter med 7,15 eller 17 juveler. Lite udda urtavla, och som släktklenod är den givetvis ovärderlig.:)

Herre-jisses. Trodde den var nyare, då min farsa hade en förmåga att överdriva. Bugar och bockar ödmjukast för svaret! Tror du urtavlan är sån original, eller är det troligt att någon har pillat/målat på den? Vad tror herrn om värde? Jag kommer självklart inte sälja den, men det vore kul att veta. -Någon tusing, max två?
 
C

China

Guest
Herre-jisses. Trodde den var nyare, då min farsa hade en förmåga att överdriva. Bugar och bockar ödmjukast för svaret! Tror du urtavlan är sån original, eller är det troligt att någon har pillat/målat på den? Vad tror herrn om värde? Jag kommer självklart inte sälja den, men det vore kul att veta. -Någon tusing, max två?

Urtavlan är original, det finns en del liknande modeller från 1920-30talet. Då klockan är i fint skick så skulle det nog gå att få ca 2500-3000kr av en hugad spekulant.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Stort tack för infon China ! Har haft den ett tag, men inte orkat lägga upp bilder på den. Servade den och har därefter låtit den ligga i safe keeping i garderoben.
 

Camo00

Patek
Cool är den, men håller med om att det ser lite märkligt ut med loggan ovanpå siffrorna... Bara att börja ha frack till jobbet?! :)
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Hej! Fin klocka. Inte så värst ovanlig dock . Har haft massor med denna pålagda 24timmars gradering från Omega, LUC och andra fabrikat .
För ca 10-30 år sedan fick man max 1500 för dessa Omega klockor i bra skick (och drygt 500 - för slitna ex ) Med tanke på att
det inte finns många fickurssamlare under 70 år idag skulle jag tro att 600 - 1000
är maxgränsen för denna vid tex en auktion då den har en liten "hårspricka" vid 12an ( som kanske bara syns i förstoringen ? ) Och ganska slitna exemplar av Omega ,Zenith Longines, LUC , dvs i betydligt sämre skick än denna får man för 200-500 nu för tiden...
Här är en annan variant med 24timmars gradering och med ett extra fint verk :
http://www.antikvarlden.se/ckvalite.aspx?article=734

och 2 billiga på Lauritz Auktioner :
http://www.lauritz.com/sv/auktion/f...guageId=3&CPIn=6&PSzG=90&SO=1#2157467EndTagRU


/ Martin
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul att urtavlan är original! Värdet kvittar som sagt, men alltid kul med extra info. Tror bestämt jag måste öppna upp den och ta en titt på urverket. :)
 
Topp