• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garantiärende hos Tudor

Fjmo

Omega
Ännu en tråd om garanti, ber om ursäkt på förhand...

För några månader sedan vaknade jag upp och såg att lumepluppen på min Tudor BB hade ramlat av. Jag hade varit ute kvällen innan men kan inte minnas att jag tappat/slagit i klockan onormalt hårt eller liknande. Risig bild på detta finns här: https://klocksnack.se/threads/den-officiella-tudortråden.17265/page-161#post-1171383. Klockan är utplockad i Italien och certet är stämplat/påskrivet 2015, mao är klockan under Tudors två års worldwide-garanti. Fick info från förra ägaren @Chuck om att klockan tidigare varit inne på garantiärende för exakt samma sak, dvs. tappad lumeplupp. Då hade han lämnat in den på Bergströms i Malmö och som jag förstått det fått det fixat på garantin men fått betala frakten på 500 kr (rätta mig gärna om jag har fel här, @Chuck ).

Jag har inte brytt mig om att lämna in klockan tills nyligen då jag har haft mycket annat för mig med flytt osv, men tog tag i det förra veckan och lämnade in den på Klarlunds här i Köpenhamn. Fick då info att det skulle kosta 500 danska kr att skicka den till Tudor igen. Funderade på att åka över bron och lämna in den på Bergströms igen istället men kom fram till att det inte var värt tiden och pengarna den kostar att åka över bron fram och tillbaka två ggr för att lämna och hämta.

Idag fick jag då mail från Klarlunds, som i sin tur fått information från Tudor. Tudor vill inte ta ärendet på garanti, varför skriver de inte. De kan inte byta ut lumepluppen, utan måste sätta i ett nytt inlägg. Priset för detta är 480 danska kr. Totalt blir det alltså 980 danska kr för reparation och frakt vilket i runda slängar blir 1 200 SEK.

Spontant tycker jag inte att detta känns helt riktigt. Visst, det är inte alla pengar i världen, men jag hade verkligen förväntat mig att detta skulle gå på garantin och det känns surt att få betala detta. Frågan jag ställer till er är om ni tycker att jag har rätt, eller om jag har missuppfattat vad som bör omfattas av en garanti? Mao, bör jag ifrågasätta Tudor om detta beslut eller är yttre skador som en tappad lumeplupp något som jag som ägare helt enkelt får bita i det sura äpplet för och betala?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Spontant tycker jag att det låter fel; även om din bild inte var superbra så ser jag inget som helst tecken på åverkan eller yttre våld som skulle kunna förklara att lumepluppen lossnat. De borde ta detta på garantin (och du borde för övrigt inte behöva betala en krona i frakt).
 

Joseph

Cartier
Lumen i siffran 5 i "50" lossnade på min Pelagos. Lämnade in hos Rob och fick tillbaka den med helt ny Bezel. Allt gick på garantin. Spontant känns det som du borde få likadan behandling?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Sjukt surt av Tudor.Helt korrekt 500kr
Först var jag motståndare mot detta men efter att Bergströms hjälpt mig på andra sätt accepterade jag detta.

Inte för att det för saken bättre nu men har du möjligen bytt insert förr? Isf kan det vara en lite billigare lösning och göra det själv efter köpt insertet.

Sjukt tråkigt att även du åkte på detta, som jag förstått så bytte de ju insert i Geneve, ändå så hände det igen.
 

Fjmo

Omega
Spontant tycker jag att det låter fel; även om din bild inte var superbra så ser jag inget som helst tecken på åverkan eller yttre våld som skulle kunna förklara att lumepluppen lossnat. De borde ta detta på garantin (och du borde för övrigt inte behöva betala en krona i frakt).

Nej bezeln hade inga andra tecken på skador runt om som skulle kunna förklara att pluppen ramlat ut. Håller även med angående frakt men den kostnaden gick jag ju ändå med på eftersom jag antog att själva reparationen i alla fall skulle vara gratis.

Lumen i siffran 50 lossnade på min Pelagos. Lämnade in hos Rob och fick tillbaka den med helt ny Bezel. Allt gick på garantin.

Alright, skönt! Det är ju så man vill att ett sånt ärende ska hanteras. Var den även inköpt hos Rob?
 

Fjmo

Omega
Sjukt surt av Tudor.Helt korrekt 500kr
Först var jag motståndare mot detta men efter att Bergströms hjälpt mig på andra sätt accepterade jag detta.

Inte för att det för saken bättre nu men har du möjligen bytt insert förr? Isf kan det vara en lite billigare lösning och göra det själv efter köpt insertet.

Sjukt tråkigt att även du åkte på detta, som jag förstått så bytte de ju insert i Geneve, ändå så hände det igen.

Ja det är trist! Har aldrig bytt insert själv och som du säger tror jag även att det är lite sent påtänkt vid det här laget.

Nope, köpt från San Marino via Chrono24.se.

Okej, tack för infon. Märkligt att våra ärenden hanteras så olika då måste jag säga. Ska definitivt ifrågasätta Tudor innan jag går med på kostnaderna iaf.

Tack för de andra svaren också!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Här skulle det smakat med lite svensk reklamationsrätt.

Men oavsett. Klart det skall gå på deras egen garanti om det har gjort det för andra kunder, och även för denna klocka tidigare. Att de har bristande QC är knappast ditt fel. En klocka ska kunna användas j-gt hårt och i många år innan pluppen ska kunna lossna. Stå på dig. Svårt dock mot stället du lämnat in den hos då du inte har avtal med dem, men det har Tudor, så skriv ett brev till Tudor. Inte ok.
 

Fjmo

Omega
Här skulle det smakat med lite svensk reklamationsrätt.

Men oavsett. Klart det skall gå på deras egen garanti om det har gjort det för andra kunder, och även för denna klocka tidigare. Att de har bristande QC är knappast ditt fel. En klocka ska kunna användas j-gt hårt och i många år innan pluppen ska kunna lossna. Stå på dig. Svårt dock mot stället du lämnat in den hos då du inte har avtal med dem, men det har Tudor, så skriv ett brev till Tudor. Inte ok.

Ja precis så känner jag också. Jag förstår egentligen inte varför de skulle vilja bråka om detta, det är ju knappast rimligt att pluppen ska ramla av på en så ny klocka genom vanligt vardagsbruk.

Jag kan för mitt liv inte hitta en mailadress eller ett telefonnummer till Tudor på deras hemsida dock. Suck. Om någon sitter inne på något sådant får ni gärna skriva det här eller PM:a.

EDIT: Fick precis mail från Klarlund om att Tudor ändrat sig och gått med på att lösa det på garantin. Frakten måste jag dock betala, men det kan jag ändå köpa. Slutet gott.
 
Senast ändrad:

Shadyboy

Cartier
Mycket bra att det löste sig! Men jag har en liten fundering, som kanske egentligen skulle behöva avhandlas i separat tråd... Men när tillverkare ska tiden yrar om worldwide warranty osv, VARFÖR är det alltid ett problem och en massa stök? Och så nästa fråga (den egentliga frågan... Fattar ju att de försöker hitta vägar att slippa laga sina felkonstruerade produkter så långt det bara är möjligt, tyvärr helt utan tanke på varumärkesfrågan eller allmän goodwill verkar det som)... Finns det fabrikat som är bättre eller sämre på att hantera garantier sett från ett köparperspektiv? Men som sagt, kanske en egen tråd, måste leta lite känner jag...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Mycket bra att det löste sig! Men jag har en liten fundering, som kanske egentligen skulle behöva avhandlas i separat tråd... Men när tillverkare ska tiden yrar om worldwide warranty osv, VARFÖR är det alltid ett problem och en massa stök? Och så nästa fråga (den egentliga frågan... Fattar ju att de försöker hitta vägar att slippa laga sina felkonstruerade produkter så långt det bara är möjligt, tyvärr helt utan tanke på varumärkesfrågan eller allmän goodwill verkar det som)... Finns det fabrikat som är bättre eller sämre på att hantera garantier sett från ett köparperspektiv? Men som sagt, kanske en egen tråd, måste leta lite känner jag...

Hublot äger på den fronten.......de tar hand om sina kunder som ingen annan. Dock är det möjligt när man prånglar blyga 50k ur per år....
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Rolex är bra har jag hört. Omega har egen agentur i Sverige så där är det enkelt om man råkar ut för krånglande återförsäljare, då kan man vända sig direkt till Omega i Sverige.
 
Topp