• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garanti från gråhandlare

Suny

Breitling
Hej!

Jag är sugen på en Rolex och har kollat runt en del vart jag bör köpa den. Sitter nu och försöker bilda mig en uppfattning om huruvida garantin gäller från en gråhandlare. Min slutsats efter lite läsningar här på forumet är att från seriösare gråhandlare så är certifikatet giltigt och garantiperioden påbörjas när AD:n säljer till gråhandlaren.

Men för att vara extra säker drog jag iväg ett mail till självaste gråhandlaren och fick detta svar:

Screenshot 2015-05-09 23.13.10.png


Någon som vet om detta kan stämma och hur det går till i så fall?

*Jag har svarat Riccardo för att tydliggöra men inte fått något svar ännu
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hej!

Jag är sugen på en Rolex och har kollat runt en del vart jag bör köpa den. Sitter nu och försöker bilda mig en uppfattning om huruvida garantin gäller från en gråhandlare. Min slutsats efter lite läsningar här på forumet är att från seriösare gråhandlare så är certifikatet giltigt och garantiperioden påbörjas när AD:n säljer till gråhandlaren.

Men för att vara extra säker drog jag iväg ett mail till självaste gråhandlaren och fick detta svar:

Screenshot 2015-05-09 23.13.10.png


Någon som vet om detta kan stämma och hur det går till i så fall?

*Jag har svarat Riccardo för att tydliggöra men inte fått något svar ännu
Gör en sökning i tidigare poster då ämnet diskuterats tidigare.
De gånger jag handlat begagnade Rolex av icke Rolexhandlare, och certifikat o s v varit korrekt stämplad av Rolex AD, har jag inte haft några problem med garantiärende.
Som sagt, det finns tidigare trådar här angående diskussionen om garanti följer köparen eller objektet, så sök på forumet.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Så det är den enda skillnaden menar du?
Nej det menar jag inte. Men en vuxen, normalintelligent individ kan nog själv bedöma om han/hon tycker att det är värt den extra slanten för "personlig service" samt den "trygghet" och lokalpatriotism man får hos AD. Att somliga ADs bjuder på kaffe, bubbel eller annat trams är ju egentligen bara sorgligt. Ett riktigt tydligt kvitto på att man betalar för mycket.
 

Jimbo

Omega
2-Faktor
Köp hos lokal AD om möjligt, det underlättar i alla framtida led. Jag har alltid kunnat pruta mellan 10-20% hos dem. Just a thought
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Nej det menar jag inte. Men en vuxen, normalintelligent individ kan nog själv bedöma om han/hon tycker att det är värt den extra slanten för "personlig service" samt den "trygghet" och lokalpatriotism man får hos AD. Att somliga ADs bjuder på kaffe, bubbel eller annat trams är ju egentligen bara sorgligt. Ett riktigt tydligt kvitto på att man betalar för mycket.

Men du går gärna in till AD för att prova, ta upp tid och slita på inredningen osv eller........?
 

Gummo

Joker
2-Faktor

Gummo

Joker
2-Faktor
Faktum är att kotlettfrillor är fint!
Oavsett så är det härligt med principer. Om Carlf hatar kotlettfrillor så tycker jag han gör helt rätt i att göra alla han kan för slippa träffa på dem och därför beställer sina klockor via nätet. Tycker det är mycket bättre argument för att stödja gråhandel än de ekonomiska.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Oavsett så är det härligt med principer. Om Carlf hatar kotlettfrillor så tycker jag han gör helt rätt i att göra alla han kan för slippa träffa på dem och därför beställer sina klockor via nätet. Tycker det är mycket bättre argument för att stödja gråhandel än de ekonomiska.

Håller inte med, skulle jag följa principer så skulle jag vara tvungen att dumpa vänner då de är hipsters :(
 
D

Deleted member 5780

Guest
Oavsett så är det härligt med principer. Om Carlf hatar kotlettfrillor så tycker jag han gör helt rätt i att göra alla han kan för slippa träffa på dem och därför beställer sina klockor via nätet. Tycker det är mycket bättre argument för att stödja gråhandel än de ekonomiska.
Nu är jag inte riktigt så inbiten kotlettfrillehatare, men jag är för snål för att stödja arten med mina surt förvärvade klockslantar. :angel:
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Håller inte med, skulle jag följa principer så skulle jag vara tvungen att dumpa vänner då de är hipsters :(

Vissa områden tycker jag ändå man kan hålla stången, att inte handla av människor som har frisyrer man inte gillar tycker jag är ett område man borde klara av att vara principfast inom.

Hipsters är ett så luddigt begrepp, själv var jag helt inne på att stoppa korv och göra egen surkål ett tag men jag anväder alltid tändvätska till grillen och har aldrig bakat surdeg samt hatar flerfärgade nato-band. Hipster eller ej, det är då frågan...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Nu är jag inte riktigt så inbiten kotlettfrillehatare, men jag är för snål för att stödja arten med mina surt förvärvade klockslantar. :angel:

Fan då! Där föll du i min bok och med det det hittills bästa argument för gråhandel jag sett:(Trodde att det mest var frisyrerna du hatade.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vissa områden tycker jag ändå man kan hålla stången, att inte handla av människor som har frisyrer man inte gillar tycker jag är ett område man borde klara av att vara principfast inom.

Hipsters är ett så luddigt begrepp, själv var jag helt inne på att stoppa korv och göra egen surkål ett tag men jag anväder alltid tändvätska till grillen och har aldrig bakat surdeg samt hatar flerfärgade nato-band. Hipster eller ej, det är då frågan...

Jag skulle vara tvungen att dumpa jakob.dala då och det vill jag inte :(
 
D

Deleted member 5780

Guest
En stilla undran, bara. Har du någonsin förhandlat pris hos AD? Jag tycker inte att gråpriserna är särskilt lockande nu för tiden, jämfört med priset vem som helst som kliver in från gatan kan få hos AD oftast utan att ens behöva fråga.
Yes. Men jag brukar lyckas bättre överlag på resor utomlands. Annars finns ju utomordentliga sajter som Klockia.se. AD för en drös märken.
 
Topp