• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Garanti?

SPW

Basic
Hej! Tänkte bara höra om ww garantin gäller im en klocka inte har sitt cert kvar? I det här fallet handlar det om en Omega från -17. Går de på serienummer då eller hur funkar det?:)

Generellt nej, du ska ha cert stämplat från AD och daterat för att garanti ska gälla.

• Like
Reactions: SPW
Det tror jag inte räcker. Plus att det är väldigt svårt att styrka köpet, om inte klocka och klockans serienummer framkommer på kvitto...
Sant... Men det kan man ju inte göra på varor i allmänhet? Vad säger lagen? Syftar nu på svensk lagstadgad garanti/reklamationsrätt. Allt utöver den kan ju vara hur begränsat som helst.

• Like
Tyvärr gör det ju inte det, men jag kan inte förstå varför det är så hårda me detta?

• Like
Tyvärr gör det ju inte det, men jag kan inte förstå varför det är så hårda me detta?
Eftersom du utan cert inte har datum för inköpet så är det omöjligt att veta om klockan har garanti kvar eller inte. Säg att klockan har två års garanti och klockan kan man konstatera ha tillverkas 17. Om den är inköpt i januari 17 eller december 17 påverkar ju ganska omfattande hur länge garantin gäller (på en 2 års garanti). Har man däremot kvitto från en AD där klockan och dess serienummer framkommer samt inköpsdatum så borde ju det vara helt OK utan cert kan man tycka. Om man däremot sitter på en kvitto från en privatperson eller gråhandlare så säger ju detta kvitto inget om när den faktiskt togs ut från en AD och när då garantin börjar gälla. Därför är det inte så konstigt att de är hårda med cert för att få garanti.

• Like
Eftersom du utan cert inte har datum för inköpet så är det omöjligt att veta om klockan har garanti kvar eller inte. Säg att klockan har två års garanti och klockan kan man konstatera ha tillverkas 17. Om den är inköpt i januari 17 eller december 17 påverkar ju ganska omfattande hur länge garantin gäller (på en 2 års garanti). Har man däremot kvitto från en AD där klockan och dess serienummer framkommer samt inköpsdatum så borde ju det vara helt OK utan cert kan man tycka. Om man däremot sitter på en kvitto från en privatperson eller gråhandlare så säger ju detta kvitto inget om när den faktiskt togs ut från en AD och när då garantin börjar gälla. Därför är det inte så konstigt att de är hårda med cert för att få garanti.
Men man kan ju tycka att det borde kunna söka upp serienumret och i register kunna se när den såldes från AD, alternativt nya modeller som gavs ut förra året säger vi, då finns det ju ingen chans att garantitiden kan ha gått ut och det borde således kunna erbjuda service med eller utan cert eller inköpsstyrkande?

Men man kan ju tycka att det borde kunna söka upp serienumret och i register kunna se när den såldes från AD, alternativt nya modeller som gavs ut förra året säger vi, då finns det ju ingen chans att garantitiden kan ha gått ut och det borde således kunna erbjuda service med eller utan cert eller inköpsstyrkande?
Oftast finns inga stora register. Exempelvis Rolex, så kan man bara kolla serienummer på klockor som har sålt hos respektive AD. Detta tycker jag dock är konstigt. Rolex borde ju ha ett stort worldwide register över alla klockor med serienummer, när de är sålda och av vem, men icke något man kan söka eller spåra upp smidigt

Oftast finns inga stora register. Exempelvis Rolex, så kan man bara kolla serienummer på klockor som har sålt hos respektive AD. Detta tycker jag dock är konstigt. Rolex borde ju ha ett stort worldwide register över alla klockor med serienummer, när de är sålda och av vem, men icke något man kan söka eller spåra upp smidigt
Jo precis så borde det vara kan jag ju tycka, om inte annat får man väl gå till klotets alla AD och be dem söka i sitt register efter ens serienummer:D

Jo precis så borde det vara kan jag ju tycka, om inte annat får man väl gå till klotets alla AD och be dem söka i sitt register efter ens serienummer:D
Absolut! Tyvärr har många AD väldigt trötta register och som sträcker sig väldigt kort i tiden :D Jag har varit med om en AD i USA och en i Schweiz som det var skit krångligt och tog lång tid att få ut information ur, trots att klockorna var köpta hos dem för mindre än 1 år sedan.

Sant... Men det kan man ju inte göra på varor i allmänhet? Vad säger lagen? Syftar nu på svensk lagstadgad garanti/reklamationsrätt. Allt utöver den kan ju vara hur begränsat som helst.
Finns inget som heter lagstadgad garanti, bara reklamationsrätt (som du också skriver). Garanti är något som utfärdas av en butik, tillverkare etc.

Finns inget som heter lagstadgad garanti, bara reklamationsrätt (som du också skriver). Garanti är något som utfärdas av en butik, tillverkare etc.
Precis, orkade inte tänka efter/googla när jag skrev.

Visar sig att det ska gå finfint med kontoudrag om man ser vilken produkt det handlar om. Sedan är väl även det en tolkningsfråga men tror butiken får lite svårt om belopp och rolex submariner syns. Gäller då reklamationsrätten.

Förmodligen i de fall där man har ett inköpskvitto som innehåller tillräckligt mycket info om klockan för att kunna styrka den :)
På de kvitton jag har står ju mitt namn, adress, klockans ref och serienummer med mera. Så det borde räcka i de fallen där det finns med.

Precis, orkade inte tänka efter/googla när jag skrev.

Visar sig att det ska gå finfint med kontoudrag om man ser vilken produkt det handlar om. Sedan är väl även det en tolkningsfråga men tror butiken får lite svårt om belopp och rolex submariner syns.
Japp. Min erfarenhet är dock att butiker (typ NK i Stockholm) kan vara hyfsat bråkiga och inte nöja sig med annat än kvitto. Sen att det SKA räcka med kontoutdrag är en annan sak.

För många herrans år sedan (runt -96talet) vet jag att en del bilstereobutiker kunde gå in i sina register och skriva ut en ny garanti/kvitto lapp, men dom tog bra betalt (har för mig 1000kr) vilket satt på en stor lapp inne i butiken.
Kort sagt håll rätt på kvittot/garantin eller betala. Det var väl oftast för stöld/försäkringsfrågor man behövde kvittot.

Tillbaka
Topp