Laddar...

Garderobsfynd? Omega seamaster de ville och Poljot

Diskussion i 'Vintage' startad av Hansahead, 5 januari 2018.

1. Hansahead
    Trådstartare

Hansahead Plast

Hej!

Jag är helt ny på sidan och står i begrepp att köpa ett armbandsur. Jag har redan två objekt som samlat damm några år. Den första är en Omega som jag lurar på att bekosta en uppfräschning och frågan vad några av er har för åsikter om objektet i fråga. Klocka två är en klocka min far köpte i St Petersburg för ca 20 år sedan, helt mekanisk, enligt farsan är det schweiziskt urverk men jag vet inte riktigt, har någon er en upplysning om objektet?

Hälsningar Hans

FED6AEE9-F166-4DC0-9B9A-F9BE92E5A2B3. 5E7D07C5-1A5E-4DF4-9C86-DDE10E37F8E3. 40C9A072-10FB-40C9-9FDC-98524D95BAC6.

Patrik Samuelsson gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Inte Schweizisk, men skulle tippa på att urverket är en rysk variant av valjoux 7734. Ryssarna (poljot) köpte rättigheterna till urverksdesignen av Schweiziska företag och tillverkade egna versioner.

Monk gillar detta.
  3. Patrik Samuelsson

Patrik Samuelsson Plast

Riktigt läcker omega.klart värd att fräscha upp.

Monk gillar detta.
  4. Psykel

Psykel Diamant

Kan tillägga att om inte farsan köpte Poljoten begagnad, så var det nog mer än 20 år sen den köptes. Made in USSR på tavlan, trots allt. :)

Monk gillar detta.
  5. Monk

Monk Tantal Premium

Från:
    Västkusten
    Alltid kul att ha kvar klockor som kommer från släkten. Omegan ser ut att vara guld på stål (?) Det verkar dock som att du behöver en ny krona till den. Ser annars fin ut.

6. PetriS

PetriS Titan

Omega Seam Devillen är ett riktigt klassiskt dressur och om du polera glaset och lite puts på boetten så blir den fin. Boetten är av monoque-typ så urverket tas ut från glassidan. Det betyder att uppdragsaxeln är delad så du behöver, förutom krona, även en female del att skruva kronan på. Omega uppdragsaxel.
    Här en likadan klocka jag som jag ägt. IMG_2596.JPG

bbits och philip.eldh gillar detta.
Mollstedt