• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garderobsfynd? Omega seamaster de ville och Poljot

Hansahead

Breitling
Hej!

Jag är helt ny på sidan och står i begrepp att köpa ett armbandsur. Jag har redan två objekt som samlat damm några år. Den första är en Omega som jag lurar på att bekosta en uppfräschning och frågan vad några av er har för åsikter om objektet i fråga. Klocka två är en klocka min far köpte i St Petersburg för ca 20 år sedan, helt mekanisk, enligt farsan är det schweiziskt urverk men jag vet inte riktigt, har någon er en upplysning om objektet?

Hälsningar Hans

FED6AEE9-F166-4DC0-9B9A-F9BE92E5A2B3.jpeg
5E7D07C5-1A5E-4DF4-9C86-DDE10E37F8E3.jpeg
40C9A072-10FB-40C9-9FDC-98524D95BAC6.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej!

Jag är helt ny på sidan och står i begrepp att köpa ett armbandsur. Jag har redan två objekt som samlat damm några år. Den första är en Omega som jag lurar på att bekosta en uppfräschning och frågan vad några av er har för åsikter om objektet i fråga. Klocka två är en klocka min far köpte i St Petersburg för ca 20 år sedan, helt mekanisk, enligt farsan är det schweiziskt urverk men jag vet inte riktigt, har någon er en upplysning om objektet?

Hälsningar Hans

FED6AEE9-F166-4DC0-9B9A-F9BE92E5A2B3.jpeg
5E7D07C5-1A5E-4DF4-9C86-DDE10E37F8E3.jpeg
40C9A072-10FB-40C9-9FDC-98524D95BAC6.jpeg
Inte Schweizisk, men skulle tippa på att urverket är en rysk variant av valjoux 7734. Ryssarna (poljot) köpte rättigheterna till urverksdesignen av Schweiziska företag och tillverkade egna versioner.
 

Psykel

Patek
Kan tillägga att om inte farsan köpte Poljoten begagnad, så var det nog mer än 20 år sen den köptes. Made in USSR på tavlan, trots allt. :)
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Alltid kul att ha kvar klockor som kommer från släkten. Omegan ser ut att vara guld på stål (?) Det verkar dock som att du behöver en ny krona till den. Ser annars fin ut.
 

PetriS

Panerai
Omega Seam Devillen är ett riktigt klassiskt dressur och om du polera glaset och lite puts på boetten så blir den fin. Boetten är av monoque-typ så urverket tas ut från glassidan. Det betyder att uppdragsaxeln är delad så du behöver, förutom krona, även en female del att skruva kronan på. Omega uppdragsaxel.jpg
Här en likadan klocka jag som jag ägt. IMG_2596.JPG
 
Topp