• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garmintråden ∆

Agnby⌚

Rolex
På förekommen anledning startas härmed en tråd om enbart Garmin!
Beror säkert på vem man frågar men Garmin ligger väl någonstans i toppskiktet av träningsklockor.

Det tog mig ett tag att förstå men till slut kom jag på att en Fenix 6x med upp till 22 dagars batteritid även är bra att ha som smartklocka i vardagen utöver träning.
Det är ju annars smartklockornas akilleshäl - batteriet. Men räcker batteriet i sådär två veckor med några träningspass i veckan och pulsmätning 24/7 är det absolut acceptabelt.

Jag har provat Garmin två gånger.
Först en Garmin Instinct solar:

20200826_165811.jpg


Jättesnygg, bra batteritid, solladdning men kändes för liten och plastig för mig.

Och nu till nytillskottet!
Garmin Fēnix 6X sapphire.
Jag vet att Fēnix 7 släpps om några månader men nu var det ett så bra pris att det inte gick att motstå.

20211223_210451.jpg

20211223_210541.jpg


Här blev det en fullträff för mig. Både till utseende och funktion. Det mindre bra var att den tog död på klockintresset för övriga klockor 😕
Jag har provat några smarta klockor tidigare men det här var något annat!

20211222_201916.jpg


Jag har kvar tre stycken G-Shock som reserv men annars är jag OWG med denna 😁
Två härliga grejer med smartklockor i allmänhet är att kunna ha mobilen på ljudlöst 24/7 och att vakna av en vibration istället för att bli vettskrämd av ett larm på morgonen!

Där har vi nog ett intro till tråden!
Fyll nu på med bilder, nyheter, watch face, frågor mm 🙂
 

Bilagor

  • 20211224_112154.jpg
    20211224_112154.jpg
    507.1 KB · Visningar: 23

S.L

Vacheron
2-Faktor
På förekommen anledning startas härmed en tråd om enbart Garmin!
Beror säkert på vem man frågar men Garmin ligger väl någonstans i toppskiktet av träningsklockor.

Det tog mig ett tag att förstå men till slut kom jag på att en Fenix 6x med upp till 22 dagars batteritid även är bra att ha som smartklocka i vardagen utöver träning.
Det är ju annars smartklockornas akilleshäl - batteriet. Men räcker batteriet i sådär två veckor med några träningspass i veckan och pulsmätning 24/7 är det absolut acceptabelt.

Jag har provat Garmin två gånger.
Först en Garmin Instinct solar:

20200826_165811.jpg


Jättesnygg, bra batteritid, solladdning men kändes för liten och plastig för mig.

Och nu till nytillskottet!
Garmin Fēnix 6X sapphire.
Jag vet att Fēnix 7 släpps om några månader men nu var det ett så bra pris att det inte gick att motstå.

20211223_210451.jpg

20211223_210541.jpg


Här blev det en fullträff för mig. Både till utseende och funktion. Det mindre bra var att den tog död på klockintresset för övriga klockor 😕
Jag har provat några smarta klockor tidigare men det här var något annat!

20211222_201916.jpg


Jag har kvar tre stycken G-Shock som reserv men annars är jag OWG med denna 😁
Två härliga grejer med smartklockor i allmänhet är att kunna ha mobilen på ljudlöst 24/7 och att vakna av en vibration istället för att bli vettskrämd av ett larm på morgonen!

Där har vi nog ett intro till tråden!
Fyll nu på med bilder, nyheter, watch face, frågor mm 🙂
Fenix 6 finns i tre olika storlekar om jag förstår det rätt? (42/47/51mm)
Vilken kör du?
 

Crispie

Rolex
Fin trådstart!
Jag hade en Fenix 5 Sapphire ett tag men tyckte den var lite för stor. Skaffade istället en Venu 2 S som är nätta 40 mm och fjäderlätt (S = Small, finns en större på 45 tror jag). Det är en riktigt fin hybrid mellan smartwatch och träningsklocka med läcker Amoled skärm. Använder den mest till träning, ett tag hade jag den rätt mycket till vardags men tröttnade på det.

Jag har inga bilder på den inser jag så det får jag återkomma med!
 

jpp

Breitling
Kör på en lite nättare Forerunner 245M som egen julklapp i år.
Ett bra trick att lägga träningsbudgeten på en klocka också😁
Tycker hittills att det är en skön storlek och smidig att använda, föredrar ändå knapparna mot touch när man är ute och springer.
Har inte testat musikfunktionen än så får återkomma med det.

Generellt kommer den nog bara vara på när jag är ute och springer eller sover, men tänkte ha den några dagar i rad nu för att få lite data.
 

Bilagor

  • IMG_20211229_110912.jpg
    IMG_20211229_110912.jpg
    285.4 KB · Visningar: 18
  • IMG_20211229_110843.jpg
    IMG_20211229_110843.jpg
    284.9 KB · Visningar: 20

Syer

Omega
På förekommen anledning startas härmed en tråd om enbart Garmin!
Beror säkert på vem man frågar men Garmin ligger väl någonstans i toppskiktet av träningsklockor.

Det tog mig ett tag att förstå men till slut kom jag på att en Fenix 6x med upp till 22 dagars batteritid även är bra att ha som smartklocka i vardagen utöver träning.
Det är ju annars smartklockornas akilleshäl - batteriet. Men räcker batteriet i sådär två veckor med några träningspass i veckan och pulsmätning 24/7 är det absolut acceptabelt.

Jag har provat Garmin två gånger.
Först en Garmin Instinct solar:

20200826_165811.jpg


Jättesnygg, bra batteritid, solladdning men kändes för liten och plastig för mig.

Och nu till nytillskottet!
Garmin Fēnix 6X sapphire.
Jag vet att Fēnix 7 släpps om några månader men nu var det ett så bra pris att det inte gick att motstå.

20211223_210451.jpg

20211223_210541.jpg


Här blev det en fullträff för mig. Både till utseende och funktion. Det mindre bra var att den tog död på klockintresset för övriga klockor 😕
Jag har provat några smarta klockor tidigare men det här var något annat!

20211222_201916.jpg


Jag har kvar tre stycken G-Shock som reserv men annars är jag OWG med denna 😁
Två härliga grejer med smartklockor i allmänhet är att kunna ha mobilen på ljudlöst 24/7 och att vakna av en vibration istället för att bli vettskrämd av ett larm på morgonen!

Där har vi nog ett intro till tråden!
Fyll nu på med bilder, nyheter, watch face, frågor mm 🙂


Mycket bra initiativ med denna trådstarten !

Har själv kört g-shock så länge jag kan minnas men har det senaste året nästan gått över till Garmin helt. Kör själv en Fenix 6x sapphire som jag är supernöjd med.

Kan rekommendera alla med 6x att testa ultrafit bandet då det är mycket skönare än originalgummit enligt mitt tycke 🙂
 

Bilagor

  • 20211219_105920.jpg
    20211219_105920.jpg
    793.7 KB · Visningar: 36

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Grym trådstart @Agnby⌚ hoppas stämningen här blir lika härlig som i vår kära G-shocktråd 😍

Själv har jag en Garmin Edge 530 när jag kör MTB och en Fenix 6 som träningsklocka. Köpte även en Instinct Solar i somras för att testa på hur väl den laddas med solljus men upplever att Garmin tyvärr är en bit från G-shock i det hänseendet.

Är dock otroligt nöjd med Fenix 6 och hur pass exakt den är i angivelse av höjdmeter. Har använt den vid alpvandring flera gånger och den är sällan off med mer än ett par meter vid toppkorsen och dess höjdangivelse 👍🏻
 

Agnby⌚

Rolex
Grym trådstart @Agnby⌚ hoppas stämningen här blir lika härlig som i vår kära G-shocktråd 😍

Själv har jag en Garmin Edge 530 när jag kör MTB och en Fenix 6 som träningsklocka. Köpte även en Instinct Solar i somras för att testa på hur väl den laddas med solljus men upplever att Garmin tyvärr är en bit från G-shock i det hänseendet.

Är dock otroligt nöjd med Fenix 6 och hur pass exakt den är i angivelse av höjdmeter. Har använt den vid alpvandring flera gånger och den är sällan off med mer än ett par meter vid toppkorsen och dess höjdangivelse 👍🏻
Välkommen hit! 🤗

Jag hade hoppats att G-Shock skulle varit bättre än Garmin på fler områden än solladdning.
Hade så varit fallet hade jag gärna kört vidare med G-Shock.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Jag kör på forerunner 245 music som träningsklocka och för att tracka sömnen. Tycker dom dyrare modellerna är så groteskt stora
 

vonhall

Rolex
Kul att du är nöjd med din Fenix 6! Har själv haft min Garmin Fenix 6X Pro Solar Titan i runt 1.5 år och varit väldigt nöjd med min! Det som jag kan tycka är lite märkligt är att det skiljer något i återhämtningstid samt prestationsförhållande mellan min Fenix och min Garmin Edge 830 som jag har på cykeln. Det borde ju vara samma algoritmer för hur de räknar ut det hela. Men det är ingen större grej för mig!

Gjorde förövrigt några försök att köra med några av Casios smarta klockor samt Casio G-Squad GBD-H1000-1ER för träning med pulsmätning. I jämförelse med Garmins Fenixmodeller så var Casios klockor rena skämtet. De var jämförelsevis otroligt långsamma och tillkrånglade i menyerna samt att pulsmätningen tog ungefär 15 minuter på sig innan de gav hyfsat pålitlig data.

Lite kul förresten att vi kör med samma urtavla. Det är nog den urtavlan som jag använt mig mest av!
34AA22BA-80E8-4A6B-B1A1-204FC4F6DA38.JPEG



 

Agnby⌚

Rolex
Kul att du är nöjd med din Fenix 6! Har själv haft min Garmin Fenix 6X Pro Solar Titan i runt 1.5 år och varit väldigt nöjd med min! Det som jag kan tycka är lite märkligt är att det skiljer något i återhämtningstid samt prestationsförhållande mellan min Fenix och min Garmin Edge 830 som jag har på cykeln. Det borde ju vara samma algoritmer för hur de räknar ut det hela. Men det är ingen större grej för mig!

Gjorde förövrigt några försök att köra med några av Casios smarta klockor samt Casio G-Squad GBD-H1000-1ER för träning med pulsmätning. I jämförelse med Garmins Fenixmodeller så var Casios klockor rena skämtet. De var jämförelsevis otroligt långsamma och tillkrånglade i menyerna samt att pulsmätningen tog ungefär 15 minuter på sig innan de gav hyfsat pålitlig data.

Lite kul förresten att vi kör med samma urtavla. Det är nog den urtavlan som jag använt mig mest av!
34AA22BA-80E8-4A6B-B1A1-204FC4F6DA38.JPEG



Hej & välkommen 🤗

Folk överlag verkar väldigt nöjda med sina Garmin och Fenix. Det som tagit emot för egen del har varit att Fenix är ganska dyra och att batteriet blir dåligt efter några år. Men, hur många klockor har man kvar efter några år? 😆

Har också provat GBD-H1000. Snygg och så men det går ju inte att jämföra. Även ägt två (!) GPR-B1000. Byggd som en stridsvagn med GPS men Fenix är flera gånger roligare med alla funktioner.

Ja, kul med urtavlan. Denna hittade jag nästan direkt och har kört med sen dess.
Men hur har du lyckats att få väderprognos på svenska? 🤔
 

Syer

Omega
Välkommen!

Är bandet i nylon?

Köpte ett billigt eftermarknadband mest för att det var snyggt. Men det var minst lika skönt som originalbandet.

20211229_120711.jpg
Ja det är i något nylon material, påminner mycket om ett elastiskt natoband men bygger inget på höjden. Väger bara 6 gram så klockan väger bara runt 70gram med detta på.

Då jag själv ofta hamnar mellan två hål i storlek på banden är det skönt att kunna justera precis som man vill ha det också.

Garmin original kostar runt en femhundring men det finns kopior på Amazon också för någon hundring 👍
 

Bilagor

  • 20211229_192835.jpg
    20211229_192835.jpg
    872 KB · Visningar: 32
  • 20211229_192644.jpg
    20211229_192644.jpg
    273.1 KB · Visningar: 36
  • 20211229_192615.jpg
    20211229_192615.jpg
    279.9 KB · Visningar: 34

Agnby⌚

Rolex
Ja det är i något nylon material, påminner mycket om ett elastiskt natoband men bygger inget på höjden. Väger bara 6 gram så klockan väger bara runt 70gram med detta på.

Då jag själv ofta hamnar mellan två hål i storlek på banden är det skönt att kunna justera precis som man vill ha det också.

Garmin original kostar runt en femhundring men det finns kopior på Amazon också för någon hundring 👍
Det måste vara ett alldeles sällsynt bra material när dom kan ta 500 för den lilla stumpen 😁
Men snyggt att det står Garmin på 👍
 

vonhall

Rolex
Tackar för välkomnandet!

Har faktiskt börjat märka att batteriet blivit lite sämre efter 1.5 år. Men jag utgår att det går att byta batteri på den. Eller jag hoppas att det går att byta! Annars så måste jag byta till 7:an när den kommer 😂

Vad det gäller vädret på svenska så vet jag faktiskt inte hur jag gjorde för det var ett tag sedan. Försökte att gå in och ändra på inställningarna på urtavlan men jag kom bara till butiken av någon konstig anledning. Blev faktiskt likadant med alla urtavlor när jag försökte ändra. Får hoppas att det bara är något tillfälligt fel!

Hade faktiskt en GPR-B1000 också någon månad. Rent estetiskt så är det nog den Casion som jag gillat mest. Den var riktigt tuff på alla vis. Tyvärr så hade även den Casion jobbiga menyer med många invecklade knappkombinationer för starta olika funktioner. Så den fick gå iväg ganska snabbt.
 

Agnby⌚

Rolex
Tackar för välkomnandet!

Har faktiskt börjat märka att batteriet blivit lite sämre efter 1.5 år. Men jag utgår att det går att byta batteri på den. Eller jag hoppas att det går att byta! Annars så måste jag byta till 7:an när den kommer 😂

Vad det gäller vädret på svenska så vet jag faktiskt inte hur jag gjorde för det var ett tag sedan. Försökte att gå in och ändra på inställningarna på urtavlan men jag kom bara till butiken av någon konstig anledning. Blev faktiskt likadant med alla urtavlor när jag försökte ändra. Får hoppas att det bara är något tillfälligt fel!

Hade faktiskt en GPR-B1000 också någon månad. Rent estetiskt så är det nog den Casion som jag gillat mest. Den var riktigt tuff på alla vis. Tyvärr så hade även den Casion jobbiga menyer med många invecklade knappkombinationer för starta olika funktioner. Så den fick gå iväg ganska snabbt.
Enligt den lilla efterforskning jag gjort på YouTube så går det inte att byta batteri. Eller, går gör det säkert på något sätt men det är inte meningen att man ska göra det.
Dom vill väl att man ska köpa nästa modell hellre. Precis med mobiler nu för tiden med inbyggda batterier.

Man får väl tänka såhär, batteritiden är upp till 22 dygn när klockan är ny. Även om den bara är en vecka efter två år är det ju ändå bra mycket bättre än Samsung, Apple mfl där batteriet räcker 1-3 dagar.
Nu kan man visserligen inte se på film eller ringa med en Fenix men då väljer jag hellre en bra batteritid 😉
 

Agnby⌚

Rolex
Hej & välkommen 🤗

Folk överlag verkar väldigt nöjda med sina Garmin och Fenix. Det som tagit emot för egen del har varit att Fenix är ganska dyra och att batteriet blir dåligt efter några år. Men, hur många klockor har man kvar efter några år? 😆

Har också provat GBD-H1000. Snygg och så men det går ju inte att jämföra. Även ägt två (!) GPR-B1000. Byggd som en stridsvagn med GPS men Fenix är flera gånger roligare med alla funktioner.

Ja, kul med urtavlan. Denna hittade jag nästan direkt och har kört med sen dess.
Men hur har du lyckats att få väderprognos på svenska? 🤔
Kom på mig själv med en tankevurpa...
Jag har köpt 3st GWG-1000, 2st GPR-B1000, GBD-H1000, MTG-B1000D och en hel drös med andra G-Shock's men har samtidigt tyckt att Garmin varit dyr... :bag:
 

Crispie

Rolex
Här en bild på min Venu 2 s i taskiga ljusförhållanden. Watch face heter Data Lover vill jag minnas och det finns oändliga möjligheter att personalisera med olika färger och vilken data som ska visas. Gratis att ladda ner. Jag skänkte typ 30 SEK till skaparen för att slippa en "reklam"-ruta (liten text typ 'data lover' eller liknade) som visades då och då.
PXL_20211229_220847570.jpg

Jag har även en Vivosmart 4 som är ett aktivitetsband. Tanken var att alltid ha den på högerhand när annan klocka än Venu rockades. För att konstant följa och få in steg och annan data i Garmin-appen, men det har inte riktigt blivit så. Det var en bra tanke! ☺️
PXL_20211229_221519890.jpg
 

Crispie

Rolex
En sak som jag var lite missnöjd med när det kom till Fenix femman var sömnspårningen. Tyckte den var riktigt kass. Min Venu däremot presterar riktigt bra. Hur upplever ni sömnspårningen på era olika Garmins?
 

vonhall

Rolex
Jag kör med B-shock. Kom in till inställningar nu. Hittade dock ingenting där jag kunde ändra språk på vädret. Kommer tyvärr inte ihåg hur jag bara mig åt. Var inne på openweathermap.org:s sida för att se om det var där som jag hade ändrat något. Men hittade ingenting där heller 🥲
 

Agnby⌚

Rolex
Jag kör med B-shock. Kom in till inställningar nu. Hittade dock ingenting där jag kunde ändra språk på vädret. Kommer tyvärr inte ihåg hur jag bara mig åt. Var inne på openweathermap.org:s sida för att se om det var där som jag hade ändrat något. Men hittade ingenting där heller 🥲
Jag använder J-shock. Förstod inte skillnaden på dom mer än att jag inte behövde registrera mig på openweathermap.org med denna...
 

Syer

Omega
Jag kör med B-shock. Kom in till inställningar nu. Hittade dock ingenting där jag kunde ändra språk på vädret. Kommer tyvärr inte ihåg hur jag bara mig åt. Var inne på openweathermap.org:s sida för att se om det var där som jag hade ändrat något. Men hittade ingenting där heller 🥲
Har du svenska som språk installerat på klockan ?
 
Topp