• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gassan Schiphol - farväl taxfree!

Du inser att personalen skrattar åt dig om du ens frågar om det finns en chans att en sån klocka kommer in till butiken va? Den enda förklaringen till det där är att han ställt sig på kö och valt att hämta den där när det var hans tur. Annars händer inte det, men för att sprida lite hopp så kan vi ju alla ha en ”bekant” som hämtat en Daytona där.
Det finns ingen kö på sport-Rolex hos Gassan. Går dock bra att "reservera" alla andra Rolexmodeller mot att man betalar 20% av priset i förskott och sedan betalar återstoden när man plockar upp klockan. Köpte själv en 116600 där (som jag dessutom fick lite rabatt på) 2016. En god vän till mig lyckades även knipa en 114060 någon månad senare. De som reser förbi där regelbundet vet hur svårt det är. Har själv aldrig sett någon Daytona eller Batman där, och Sub har jag endast sett vid ett tillfälle (tvåton Sub, OP, DJ, och Daytona i tvåton eller helguld är inte så svårt att springa på dock). Då har jag ändå mellanlandat där ett 50-tal gånger de senaste 4 åren. En av säljarna i butiken jag pratade med hävdade dock att det händer att de får in de heta modellerna, men att de knappt hinner ligga framme innan de är sålda. Finns rätt många flighter som kommer in okristligt tidigt där från Sydamerika osv., och flighterna från Sverige landar ju först runt 8-tiden. Rent teoretiskt kan de populära modellerna redan vara borta då om de fanns till salu den dagen. Så bara för att vi / resenärer som inte kommer till flygplatsen tillräckligt tidigt inte har sett de mest eftertraktade modellerna håller jag det inte för osant att Gassan ibland säljer modeller som t.ex. stål Daytona till "drop-in"-kunder.

Det finns ingen kö på sport-Rolex hos Gassan. Går dock bra att "reservera" alla andra Rolexmodeller mot att man betalar 20% av priset i förskott och sedan betalar återstoden när man plockar upp klockan. Köpte själv en 116600 där (som jag dessutom fick lite rabatt på) 2016. En god vän till mig lyckades även knipa en 114060 någon månad senare. De som reser förbi där regelbundet vet hur svårt det är. Har själv aldrig sett någon Daytona eller Batman där, och Sub har jag endast sett vid ett tillfälle (tvåton Sub, OP, DJ, och Daytona i tvåton eller helguld är inte så svårt att springa på dock). Då har jag ändå mellanlandat där ett 50-tal gånger de senaste 4 åren. En av säljarna i butiken jag pratade med hävdade dock att det händer att de får in de heta modellerna, men att de knappt hinner ligga framme innan de är sålda. Finns rätt många flighter som kommer in okristligt tidigt där från Sydamerika osv., och flighterna från Sverige landar ju först runt 8-tiden. Rent teoretiskt kan de populära modellerna redan vara borta då om de fanns till salu den dagen. Så bara för att vi / resenärer som inte kommer till flygplatsen tillräckligt tidigt inte har sett de mest eftertraktade modellerna håller jag det inte för osant att Gassan ibland säljer modeller som t.ex. stål Daytona till "drop-in"-kunder.
Det du skriver är fakta vi alla redan känner till, och affärer vi gjort där 2016 är ju inget som är relevant nu. Återkom när du i nutid köper en klocka där som det är väntelista på här hemma.

Du vet om att Gassan har fler butiker än de som ligger på Schiphol va? Syftade till om personen i fråga ställt sig på kö på butiken i stan och sen valt att hämta den på flygplatsen.
Jaha, tänka sig...:rolleyes: Nu förstår jag åtminstone vad du menade. Det var inte solklart då tråden handlar om att köpa Rolex från Gassan på AMS, så jag läste ditt inlägg i ljuset av det.

Hur ligger det till här nu? Är taxfreen borta? Eller är det fortfarande fördelaktigt att handla ex. En TT dj på Schipol? Någon som har koll.?

Taxfreen är borta, ser ingen anledning till att köpa den just där om du inte får en väldigt bra rabatt? Bör vara lika bra pris här hemma.

Det som de gjort istället är att tekniskt sett är det inte tax free, men de ger en motsvarande rabatt i butiken. (17% eller något sånt om jag minns rätt, inte helt hundra dock.)
De "uppmanar" att man deklarerar detta om man flyger inom EU, men säger att detta är såklart upp till var och en.

Det som de gjort istället är att tekniskt sett är det inte tax free, men de ger en motsvarande rabatt i butiken. (17% eller något sånt om jag minns rätt, inte helt hundra dock.)
De "uppmanar" att man deklarerar detta om man flyger inom EU, men säger att detta är såklart upp till var och en.
Men så har det väl alltid varit sedan holland gick med i eu? Dvs att rabatt ges motsv skatt... Tax free inom eu existerar inte (med några undantag typ åland).

Flyger från Schiphols Schengen-terminal under dagen och gick naturligtvis förbi Gassan. Nog för att det inte brukar vara jättemycket spännande, men att se Rolex montrarna var snudd på tragik. 4 klockor totalt (!) varav tre var TT Datejust (alla roséguld) och en YM. Bokstavligen inte mycket att hänga i granen!

Screenshot_20181221-141725_Email.jpg

läser man i andra stycket så står där klart och tydligt att dom drar momsen om man flyger till kanarieöarna,norge, island eller schweiz!

bor man nära norge (typ göteborg) så kan det löna sig att beställa flyg via oslo och köpa billig rolex för att sen ta flyg eller buss ner till gbg :)

Screenshot_20181221-141725_Email.jpg

läser man i andra stycket så står där klart och tydligt att dom drar momsen om man flyger till kanarieöarna,norge, island eller schweiz!

bor man nära norge (typ göteborg) så kan det löna sig att beställa flyg via oslo och köpa billig rolex för att sen ta flyg eller buss ner till gbg :)

Och betala momsen vid svensk/norska gränsen. Du glömde den lilla detaljen.. ;)

Tillbaka
Topp