• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Generell fråga/felsökning - sekund startar först vid dragtryck

Solvik

Panerai
Hej forumet och alla duktiga fixare och problemlösare!

Jag undrar om det finns någon känd trolig felorsak till att sekund börjar gå först när man anlägger lite dragtryck på krona. Har upplevt detta på både manuella och automatiska verk (vintage). På automatiskt kronografverk har det också varit så att i tidsinställarläge löper sekund både framåt och bakåt beroende på vilket håll dragtrycket (ändra tid) anläggs.

Det är också oftast väldigt lite dragtryck som krävs för att sekunden skall gå.

Är det någon som har någon tanke om problematik/fel som föranleder detta?

Tack på förhand!
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej forumet och alla duktiga fixare och problemlösare!

Jag undrar om det finns någon känd trolig felorsak till att sekund börjar gå först när man anlägger lite dragtryck på krona. Har upplevt detta på både manuella och automatiska verk (vintage). På automatiskt kronografverk har det också varit så att i tidsinställarläge löper sekund både framåt och bakåt beroende på vilket håll dragtrycket (ändra tid) anläggs.

Det är också oftast väldigt lite dragtryck som krävs för att sekunden skall gå.

Är det någon som har någon tanke om problematik/fel som föranleder detta?

Tack på förhand!
Hej,
Jag kan ha fel men en kvalificerad gissning 😅. Kan det vara minutröret som inte kan glida fritt?

Minutvisaren sitter fast på minutröret. Minutröret sitter fast i sin tur på ett av kugghjulen i löpverket men man lägger fett mellan dessa två för att minutröret ska kunna glida självständigt vid tidsställning. Om det fettet är gammalt eller nån rost/korrosion hindrar det från att glida så driver det med sig kugghjulet det sitter på. Det i sin tur påverkar hela löpverket som även innehåller hjulet sekundvisaren sitter på. Kanske kan det driva sekundvisaren då?

Ringer nån klocka i bakhuvudet att detta symptom uppstått när jag haft en klocka med bruten fjäder också.. vad säger ni andra mer erfarna? 😃
 
Topp