• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Geneve Seal och Patek Philipe

Whedda

Rolex
Som jag har förstått det hade PP en gång i tiden klockor med "Geneve Seal", men inte längre sedan en tid tillbaka.

Man använder sig utav deras egna "PP Seal".

Varför försvann Geneve Seal från Patek?
Klarade man inte "kraven" för att få erhålla märket eller finns det en annan anledning?


Info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Geneva_Seal

http://www.patek.com/contents/default/en/rdvppseal.html

Edit: såg jag missade ett P i rubrik..

Vad jag förstått så var det inte för att man inte klarade kraven utan för att man själv ställde HÖGRE krav än Geneva Seal och C.O.S.C.

Pateks krav på såväl finish som tidhållning är närmast absurt höga! Vill minnas att de tillåter ca +/- 1 sek per dygn...
 

Isodor

Audemars
"Of course all watches will continue to respect the exact standards of fit and finish that have always existed at Patek Philippe such as to meet a timing rate of -3/+2 seconds per day for watches with mechanical movements of more than 20 mm in diameter"

Från min länk.

Såg även att det var 2009 de slutade/blev av med geneve seal.
 

Whedda

Rolex
"Of course all watches will continue to respect the exact standards of fit and finish that have always existed at Patek Philippe such as to meet a timing rate of -3/+2 seconds per day for watches with mechanical movements of more than 20 mm in diameter"

Från min länk.

Såg även att det var 2009 de slutade/blev av med geneve seal.

Skall kolla i mina manualer jag fick med klockan när jag kommer hem..Tror det står vilka krav som ställs på de olika verken.
 

Whedda

Rolex
"Of course all watches will continue to respect the exact standards of fit and finish that have always existed at Patek Philippe such as to meet a timing rate of -3/+2 seconds per day for watches with mechanical movements of more than 20 mm in diameter"

Från min länk.

Såg även att det var 2009 de slutade/blev av med geneve seal.

Jag har iallafall väldigt svårt att se att de skulle blivit av med det pga att de inte kunde leva upp till Geneva Seal då de är en av de kommersiella tillverkarna med överlägset högst nivå.

Om vi tar AP till exempel så har de inga av dessa krav på sina Royal Oaks vilket är väldigt märkligt när man tillhör den heliga "treenheten".
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Jag har iallafall väldigt svårt att se att de skulle blivit av med det pga att de inte kunde leva upp till Geneva Seal då de är en av de kommersiella tillverkarna med överlägset högst nivå.

Om vi tar AP till exempel så har de inga av dessa krav på sina Royal Oaks vilket är väldigt märkligt när man tillhör den heliga "treenheten".


När jag läser om det (PP seal) så är det tydligt att de vill ta ytterligare steg för att säkra sin otroligt höga standard.
 
C

China

Guest
Patek Philippe har sedan länge haft en striktare intern standard än Geneva Seal (Poinçon de Genève), så det var nog en logisk utveckling att stärka sitt varumärke ytterligare. En faktor som säkert påverkade beslutet är att det droppar in nya tillverkare, och att Geneva Seal som länge förknippats med just Patek, blivit mindre exklusivt när allt fler använder sigillet. I samband med skiftet tog man också ett beslut om att erbjuda "livstids" service för alla klockor Patek tillverkat, ett klart trendbrott. Om inte annat så visar den nya servicepolicyn styrkan och den höga kompetens som finns hos Patek Philippe.
 

Isodor

Audemars
Patek Philippe har sedan länge haft en striktare intern standard än Geneva Seal (Poinçon de Genève), så det var nog en logisk utveckling att stärka sitt varumärke ytterligare. En faktor som säkert påverkade beslutet är att det droppar in nya tillverkare, och att Geneva Seal som länge förknippats med just Patek, blivit mindre exklusivt när allt fler använder sigillet. I samband med skiftet tog man också ett beslut om att erbjuda "livstids" service för alla klockor Patek tillverkat, ett klart trendbrott. Om inte annat så visar den nya servicepolicyn styrkan och den höga kompetens som finns hos Patek Philippe.

Tack för svar!
 

Genta

Cartier
PP Seal är väl en slags produktspecifikation som beskriver vad som levereras. För inte är väl det någon oberoende part som certifierar att man lever upp till kraven?
 
C

China

Guest
PP Seal är väl en slags produktspecifikation som beskriver vad som levereras. För inte är väl det någon oberoende part som certifierar att man lever upp till kraven?

Helt riktigt, det är Patek själva som står för kvalitetskontrollen. Skall man vara lite kritisk så är det ingen oberoende certifiering, men å andra sidan är Patek Philippe erkända inom haute horlogerie sedan urminnes tider. Utan att nämna några av konkurrenterna, så tror jag inte att många t.ex. skulle kunna gå från "Swiss made" till ett eget sigill, utan att bli väldigt ifrågasatta.
 
Topp