• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Genta den ende kände designern?

Ronnie

Rolex
Det slog mig nyss att jag mycket sällan vet vem som designat ett känt armbandsur. Är inte designerns namn en del av märkets så är hen nästan alltid mig okänd eller Gerald Genta.
Är klockdesign för mycket av ett grupparbete, eller finns det inte tillräckligt många med en egen stil där ute? Jämför med möbeldesigners, som ju ofta är rena kändisarna även när de inte har sitt namn på produkten!

Tar gärna emot namn på de som hittat på dessa och andra ikoniska klockor, där namn saknas:
Nautilus - Genta
Calatrava (3919) -
Royal Oak - Genta
Patrimony
Overseas - för det var väl inte Genta?
Reverso -
Ingenieur - Genta
Portofino -
Portuguese
Type XX Aeronavale och alla andra Breguet med deras mer klassiska stil -
El Primero -
Submariner -
Datejust -
Explorer -
Daytona -
Seamaster - Genta m fl
Speedmaster -
Constellation - Genta
Bulgari Bulgari - Genta
Polerouter - Genta

Panerai (vad de första nu hette) -
1815, Richard Lange, Datograph, Saxonia
Mille Miglia -
Altiplano -
 
Senast ändrad:

Skeeter

Panerai
Omega Constellation = Genta
Bulgari Bulgari= Genta
Universal Geneve Polerouter = Genta
Även Seamaster är han inblandad i.

Problemet med anonymiteten ligger i (tror jag) att det ofta inte är en enda persons verk, boett designas av en person, tavla av någon annan och armband av en tredje.
Dessutom skryter man inte med designerns namn i denna branschen på samma sätt som t.ex biltillverkare gör.

Vill man läsa lite mer om Genta och hans verk så är detta en bra artikel
http://www.veryimportantwatches.com/files/pdf/creating_desing_rules_en.pdf
 
Senast ändrad:

Ronnie

Rolex
Kom på att jag har läst om en designer hos JLC. Kommer inte ihåg vad hon heter, men att hon ritat den gräsliga Amvox och den ljuva moderna Memovoxen.

Master Compressor Memovox - Magali Metrailler hette hon.
Inte 100 på att hon ritade Amvox.
 
Senast ändrad:

Skeeter

Panerai
När man funderar över design lite längre tillbaka i tiden så måste man komma ihåg "designer" betyder både formgivare och konstruktör och att man ofta inte skiljde på de två rollerna och att det är först på senare år som det gjorts en distinktion. De berömda designfirmorna i bilbranchen började som karossmakare "coach builder"

I många sammanhang är det fortfarande så att produktens form ges av funktion, begränsningar i produktionskostnad, materialegenskaper mm mer än som ett direkt resultat av en designers formgivning.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Kom på att jag har läst om en designer hos JLC. Kommer inte ihåg vad hon heter, men att hon ritat den gräsliga Amvox och den ljuva moderna Memovoxen.

Master Compressor Memovox - Magali Metrailler hette hon.
Inte 100 på att hon ritade Amvox.
Magali Metrailler har designat Compressor Memovox, Amvox, Gyro I & II och några Ball klockor m.fl.
aBlogtoWatch har skrivit lite om henne här: http://www.ablogtowatch.com/tag/magali-metrailler/
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
VC 222 - Jorg Hysek
image.jpg
 

Ronnie

Rolex
Satans intressant!
"At that time, sketches for new models were usually drawn by draftsmen in watch-case factories. [...] Bannwart felt that Vallat wasn’t giving him enough time, so he presented one of his case designs with the comment “much too clunky.” To Bannwart’s surprise, Vallat was delighted. The result was the Seamaster family."
Jag gillar den där tjockis-seamastern med subsekund skarpt. Intressant att designern inte var nöjd.
Nu blir man ju lite nyfiken på vilka klockor från innan 50-talet vars boetter och urtavlor haft helt unik design. Cartier och JLC (tänker främst på Reverso) måste ju vara typexempel med specialdesignade boetter iaf.
 
Topp