• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ger en sigmatavla på en DJ generellt sätt ett högre pris?

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har ingen bra koll men har både köpt och sålt DJs med och utan sigmatavla och har inte upplevt att sigman varit grund för ett nämnvärt högre pris. Tror att skicket och färgen på tavlan påverkar mer.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Enligt tidigare spekulationer på forumet så: nej.

De är nog trots allt lite för vanliga för att bli något verkligt unikt och prisdrivande.

Sen kan det ju förvisso vara roligare att ha en, eftersom dom trots allt verkar vara lite mer sällsynta.

Även om jag också naturligtvis skulle vilja att, speciellt vita, sigmatavlor vore oerhört värdefulla. :D
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Slate grey kommer här!
image.jpg


Hoppas Criss Cross tes stämmer :cigar:
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Men Ernesto ser ut att ha index som på Sigmatavlan. Vad skiljer hans tavla från min, bortsett från färgen? :)

Följdfråga: Jag har bara Sigmatecken runt Swiss men inte T. Vad innebär det? Är det en riktig Sigma tavla eller är det en aftermarket tavla (hemska tanke)? Har noterat att texten "Datejust" är större än på min andra DJ och även Ernestos här ovan.



 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Men Ernesto ser ut att ha index som på Sigmatavlan. Vad skiljer hans tavla från min, bortsett från färgen? :)

Följdfråga: Jag har bara Sigmatecken runt Swiss men inte T. Vad innebär det? Är det en riktig Sigma tavla eller är det en aftermarket tavla (hemska tanke)? Har noterat att texten "Datejust" är större än på min andra DJ och även Ernestos här ovan.




Kan det vara en sigma-servicetavla? Eller så såg den kanske ut så från fabriken. Vore intressant att få ett svar. Ping Falcone

Likadant (mindre) typsnitt på min gamla, ca 10 år äldre, blåa DJ.
image.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Sigma-märkningen har ingenting att göra med hur indexen ser ut, utan vad indexen är gjorda av. Sigma indikerar att indexen är i guld. Även tavlor utan sigma-märkning kan ha guldindex, men under en period verkar det som att de Schweiziska tillverkarna hade en överenskommelse om att märka alla tavlor som innehöll guld med sigma-symbolen.

Enligt en källa jag hittat beror detta på:

The greek letter "sigma" was the logo of APRIOR which is an acronym and means "Association pour la promotion industrielle de l´Or". APRIOR was a syndicate founded by the swiss watch industry in 1973. Sigma when present on a dial indicates that indices are made of gold (not steel). Sigma was used on Rolex dials between approximately 1973 and 1975, but may be present also on dials of other watch brands such as Patek.

Varför dom märktes så här är lite oklart, det finns olika teorier men alla verkar ha sina brister. Kanske var det för att indikera innehåll av guld för tullen?

Flera saker är dock värda att notera:

- Det förkommer sigma-tavlor hos ur tillverkade utanför ovan nämnda tidsperiod. T.ex. har min DJ från -78 sigma-tavlaa (och likadana index som den grå-tavlade ovan). Det förklaras dock av vissa med att äldre tavlor monterades i nya boetter.

- Vissa klockor som tillverkades under ovan nämnda period som uppenbart har guldindex, t.ex. DayDates, saknar sigma-märkning.

Följdfråga: Jag har bara Sigmatecken runt Swiss men inte T. Vad innebär det? Är det en riktig Sigma tavla eller är det en aftermarket tavla (hemska tanke)? Har noterat att texten "Datejust" är större än på min andra DJ och även Ernestos här ovan.

Jag har sett exempel på tavlor med samma märkning som din (på bild), men då har de alltid indikerat att det är en tavlas med guld-index men inget tritium. Din verkar ju ha tritium, så jag har ingen riktig förklaring till den där märkningen. Rolex är väl dock inte direkt kända för att vara konsekventa med direkt någonting.

Hela grejen med sigma-märkning är höljd lite i dunkel men här kan man förkovra sig iaf. lite mer: http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1329219799/Sigma+Dials

Eller här om sigma hos Daytona: http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1252408034/Daytona+Sigma+dial's.....
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Kan det vara en sigma-servicetavla? Eller så såg den kanske ut så från fabriken. Vore intressant att få ett svar. Ping Falcone

Är ju normalt "O T Swiss T O" men har även sett "O - Swiss - O", tror det kan vara nån mindre batch snarare än en serviceurtavla. Kan dock inte svära på det, DJ:s är en djungel mer än någon annan modell :)

- Vissa klockor som tillverkades under ovan nämnda period som uppenbart har guldindex, t.ex. DayDates, saknar sigma-märkning.

Det finns faktiskt sigma på DD också.
mdYiB7e.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
O swiss o känns som en ommålad tavla. Det stärks väl dessutom av det faktum att storleken på texten också är different från vanliga. Nu känns inte en refinished tavla som något större problem på en DJ men en sigma från 70-talet utan tritiummärkning känns osannolik.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack för input! Borde inte denna vara märkt med Sigma? http://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/1011439
Nej. Den där är klart tidigare.

Sigma användes under en viss tid för att märka upp användningen av guld. Överlag brukar man säga första halvan av 70-talet men det finns exempel på något tidigare typ -68 eller så. Alla tavlor är inte märkta sigma så det är lite batchar här och där som har den. De flesta är dock kring 72-73 något.. Kan säkert variera beroende på modell, tillverkare etc. Rolex är på intet sätt de enda som har haft sigma utan du kan hitta Pateks mfl med liknande märkning.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack för input! Borde inte denna vara märkt med Sigma? http://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/1011439

Sigma användes under en viss tid för att märka upp användningen av guld. Överlag brukar man säga första halvan av 70-talet men det finns exempel på något tidigare typ -68 eller så. Alla tavlor är inte märkta sigma så det är lite batchar här och där som har den. De flesta är dock kring 72-73 något.. Kan säkert variera beroende på modell, tillverkare etc. Rolex är på intet sätt de enda som har haft sigma utan du kan hitta Pateks mfl med liknande märkning.

Däremot kan man väl fundera på om inte den där tavlan borde ha 'T'-märkning (Tritium)? Verkar lite märkligt.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag har läst lite tidigare om att aftermarket tavlorna till 160x oftast har texten T Swiss made T. Speciellt vanligt på färgglada tavlor, vita och svarta.

Vad står det för text på en original servicetavla?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Däremot kan man väl fundera på om inte den där tavlan borde ha 'T'-märkning (Tritium)? Verkar lite märkligt.
Tror tavlan är tidigare än att den borde ha det. Förmodligen till en tidig 60-tals DJ av någon spännande 66xx-ref. Är dock inte expert men det är min gissning. Har inget större intresse av sånt där.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
O swiss o känns som en ommålad tavla. Det stärks väl dessutom av det faktum att storleken på texten också är different från vanliga. Nu känns inte en refinished tavla som något större problem på en DJ men en sigma från 70-talet utan tritiummärkning känns osannolik.

Har kollat upp det där lite närmare nu. Det finns Sigma-DJ:s med andra fonter men de med bred "Datejust" känner jag mig inte trygg med, vore trevligt om vi kunde slå fast att alla sigmas ska ha smal "Datejust"-text. Just "- Swiss -" anses av flera indikera icke-guld index (stål) i de fall de förekommer i samma nummerserier som sigma och borde således inte gå att kombinera.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har kollat upp det där lite närmare nu. Det finns Sigma-DJ:s med andra fonter men de med bred "Datejust" känner jag mig inte trygg med, vore trevligt om vi kunde slå fast att alla sigmas ska ha smal "Datejust"-text. Just "- Swiss -" anses av flera indikera icke-guld index (stål) i de fall de förekommer i samma nummerserier som sigma och borde således inte gå att kombinera.
Tror fortfarande inte på o swiss o. :)

Hitta fler liknande så kan vi börja prata. Till dess så vidhåller jag att sigman bör ha fler bokstäver på tavlan om vi ska prata 160x.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Tror fortfarande inte på o swiss o. :)

Hitta fler liknande så kan vi börja prata. Till dess så vidhåller jag att sigman bör ha fler bokstäver på tavlan om vi ska prata 160x.
Jag håller ju med dig! :) Jag är inne på samma spår, har kontrollerat de jag tidigare sett med bred "DJ" i kombination med sigma och ingen av dem känns ok. Det skulle således kunna finnas tillräckligt underlag för att slå fast att sigma ska ha smal "DJ" och T. De O Swiss O jag sett kommer från samma säljare vilket inte är ett bra tecken.
 
  • Like
Reactions: Per

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag håller ju med dig! :) Jag är inne på samma spår, har kontrollerat de jag tidigare sett med bred "DJ" i kombination med sigma och ingen av dem känns ok. Det skulle således kunna finnas tillräckligt underlag för att slå fast att sigma ska ha smal "DJ" och T. De O Swiss O jag sett kommer från samma säljare vilket inte är ett bra tecken.

Criss Cross DJ-tavla är fel?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag håller ju med dig! :) Jag är inne på samma spår, har kontrollerat de jag tidigare sett med bred "DJ" i kombination med sigma och ingen av dem känns ok. Det skulle således kunna finnas tillräckligt underlag för att slå fast att sigma ska ha smal "DJ" och T. De O Swiss O jag sett kommer från samma säljare vilket inte är ett bra tecken.[/

Minns du vilken säljare det var? Ingen indisk hoppas jag? :eek:
 

Falcone

Cartier
2-Faktor

Jag vill inte säga varken det ena eller det andra. Ett makro kanske kan hjälpa bedömningen. Fonten som sådan ser ok ut (bortsett från att den möjligen inte ska höra ihop med sigma) men är kanske lite väl "köttig" och möjligen är SCOC-texten inte tillräckligt opak. Men det är jättesvårt att säga utifrån bilderna.

Här är en att jämföra med:
http://omegaforums.net/attachments/imgp3787-jpg.19813/

Minns du vilken säljare det var? Ingen indisk hoppas jag?
Boetten är dock i riktigt bra skick. Nej ingen indisk säljare, tror det var en amerikan som sålde på eBay.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag vill inte säga varken det ena eller det andra. Ett makro kanske kan hjälpa bedömningen. Fonten som sådan ser ok ut (bortsett från att den möjligen inte ska höra ihop med sigma) men är kanske lite väl "köttig" och möjligen är SCOC-texten inte tillräckligt opak. Men det är jättesvårt att säga utifrån bilderna.

Här är en att jämföra med:
http://omegaforums.net/attachments/imgp3787-jpg.19813/


Boetten är dock i riktigt bra skick. Nej ingen indisk säljare, tror det var en amerikan som sålde på eBay.


Tack för engagemanget. Ska försöka ta någon närbild ikväll, om kameran klarar det.
Annars får jag lämna in den på en värdering hos Kaplans och se vad dom säger, om dom nu har så nischad kunskap.
 
Topp