• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gillar ni glasbaksida (mekaniska klockor)?

Gillar ni glasbaksida?

  • Ja

    Röster: 55 72.4%
  • Nej

    Röster: 11 14.5%
  • Spelar ingen roll

    Röster: 10 13.2%

  • Totala väljare
    76

Spindel

KS vulkanolog på Island
Efter att ha läst på detta forum ett tag så inser jag att det i vissa fall går ganska heta känslor rörande detta ämne.

Därför tänkte jag att jag skall försöka göra en liten officiell KS undersökning i ämnet.

Personligen gillar jag det då jag är fascinerad av urverket som sådant. Jag har ju mekanisk klocka just för att den är mekanisk och då vill jag gärna se det som gör den speciell. (Som jag sagt i andra trådar; vill jag ha en klocka som är huvudsakligen bra på att hålla tiden så använder jag en kvartsklocka).

Jag kan ju givetvis motsäga mig själv i detta då jag inte gillar skeletton klockor, detta har för min del visserligen mer att göra med att de känns för plottriga och det kan vara svårt att se visarna.

Är det kanske mindre roligt med glasbaksida då man har klockor med OEM verk?

Det finns inget rätt eller fel, allt handlar om tycke och smak.

Motivera gärna ert svar.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Svarade ja. Motivering: Om det står mellan två exakt lika, men den ena har glasbaksida... Why not liksom, kul att få en ytterligare dimension att beskåda! På det stora hela i valet av klocka, spelar det dock väldigt liten roll.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
På rätt klocka, med ett vackert verk, är det lite av grejen att man kan se verket arbeta!:D
 

JayJay

Rolex
Jag svarade inte alls. Detta eftersom det är helt beroende av vilken klocka det är. Vissa klockor vill jag absolut ska ha glasbaksida medan jag blir irriterad över förekomsten hos andra. På dykare t ex blir jag rent ut sagt förbryllad över att det överhuvudtaget existerar... men det verkar ju bli mer och mer regel än undantag även där :( .
 

svesam

Rolex
Röstade ja.

Motivering, se bild :)


corummovement_zpse65e21e0.jpg
 

Sond

Patek
Röstade ja. Men självklart passar det inte på alla klockor. Håller med de som skriver om att det blir tokigt på dykare, men tokrätt på PP. Däremellan så känns det ofta väldigt kul.
 

Camo00

Patek
Njae, oftast rätt onödigt på annat än high-end, men kul att se nån gång...

Är det ingen som har en quartzare med glas?? :)
 

JohanHLM

Rolex
Röstade nej. Har förvisso bara haft det på en klocka med ETA7750 men enda gången jag tittade ingående på baksidan var när jag köpte den.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns baksidor och det finns baksidor...
Denna kikade jag på i sommar, då var den i Gentle Giants ägo men tror den bor någon annan stans nu..
83AF2C63-F187-46CB-B6E7-5F7E238F0A96-3871-00000299B338B53A_zps40d04b11.jpg

Min baksida på 9300 är inte lika vacker men helt Ok!
24CC2374-AC6D-4105-8A2F-1DBF1AEB52CC-3871-00000299C9078897_zps5c4e043b.jpg

Och PO chronon kan man ju dyka rätt djupt med så att kommentaren här ovan kommer lite på skam..! :) sen finns det ju en del som hävdar att en dykare inte SKA ha glasbaksida men bevisligen KAN de ha det..;-)
 

par

Patek
2-Faktor
Det finns baksidor och det finns baksidor...
Denna kikade jag på i sommar, då var den i Gentle Giants ägo men tror den bor någon annan stans nu..
83AF2C63-F187-46CB-B6E7-5F7E238F0A96-3871-00000299B338B53A_zps40d04b11.jpg

Min baksida på 9300 är inte lika vacker men helt Ok!
24CC2374-AC6D-4105-8A2F-1DBF1AEB52CC-3871-00000299C9078897_zps5c4e043b.jpg

Och PO chronon kan man ju dyka rätt djupt med så att kommentaren här ovan kommer lite på skam..! :) sen finns det ju en del som hävdar att en dykare inte SKA ha glasbaksida men bevisligen KAN de ha det..;-)
Sanslöst vacker baksidan på glashutten
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Om baksidan är fin oh ja! Annars kvittar det, men lite kul se mekaniken även i "sämre" ur. Glasshutte etc kan jag lika gärna bara ha baksidan upp ;-)
 

RDFG

Cartier
Är inne på samma tankebana som de flesta verkar det som. Kan funka på vissa high end-ur och förhöja estetiken lite grann medans det blir lite tajkon på exempelvis omega speedmaster/PO
 
  • Like
Reactions: PNM

Jomppe

Omega
2-Faktor
Jaa! Så länge man ansträngt sig lite. T.e.x. Oris har jag för mig har sjukt fula innanmäten. (Kanske någon som har en och kan slänga upp en bild?)
 

Rivalen

Rolex
Enda sättet att få noviser att ana "aha, ser de ut sådär inuti" varför man skall köpa mekanisk klocka. Rakt av tool/dyk = Nej. Men man måste ha en att kolla in i då och då, så jag sa Ja. (Standard Valjoux 7750)
hyB6LDq.jpg
 
Topp