• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Girard-Perregaux GYROMATIC

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Vi la även beslag på denna lilla gynnare när vi var i vår Italienska favoritstad Arezzo i somras.
Jag tycker den är mycket fin med sin breda glasring och dolda krona. Ca 34mm.

Om någon sitter inne med information om modellen eller om gyromatic-verken i allmänhet så
fyll gärna på.
/j

girard1 kopia.jpg



girard1 kopia 2.jpg



girard2 kopia.jpg
 

Warwian

Cartier
Vi la även beslag på denna lilla gynnare när vi var i vår Italienska favoritstad Arezzo i somras.
Jag tycker den är mycket fin med sin breda glasring och dolda krona. Ca 34mm.

Om någon sitter inne med information om modellen eller om gyromatic-verken i allmänhet så
fyll gärna på.
/j

girard1 kopia.jpg



girard1 kopia 2.jpg



girard2 kopia.jpg


Om jag får någon dag på mig kan jag se om jag kan skriva någon sammanfattning om Gyromatic-serien. Några har man ju allt stött på under samlandet!
 

Warwian

Cartier
Gyromatic-serien var tämligen långlivad. Jag tror att namnet Gyromatic till en början helt enkelt var Girard-Perregauxs namn på vatten- och stryktåliga automatiska klockor. Här är exempelvis en tidig annons för Gyromatics, vilken stödjer detta påstående: http://i.ebayimg.com/00/s/MTU0NlgxMDE5/z/YqwAAMXQ8ABRmChh/$(KGrHqRHJEkFGJV03H82BRmChg7lIw~~60_57.JPG. Med tiden har dock namnet kommit att förknippas med annat, bland annat klockor utrustade med verk med Girard-Perregauxs uppdragsrelaterade uppfinning och patent "Gyrotrons": http://www.network54.com/Forum/212729/message/1039363831/GP Gyromatic 39J booklet (1957) samt deras legendariska Chronometer HF.

I klockor med namnet Gyromatic går det att hitta en hel uppsjö olika verk, några alltså mer intressanta än andra. Då din klocka ser ut att vara tidig (vad gäller Gyromatics) misstänker jag att det sitter ett GP 47 i klockan. GP 47 (med varianter) baserades på ETA 1256 (ETAs första automatverk) och innehåller dessvärre inte den ovannämnda uppfinningen Gyrotrons. Den kom först i kaliber 21 (med varianter), vilken lanserades någon gång 1955/56 och baserades på råverk från Peseux. Kaliber 21 ersattes av kaliber 31/32 (med varianter) år 1961/62. Kaliber 31/32 (icke-datum/datum) baserades på råverk från AS och oscillerade i 21600 BPH så väl som i 36000 BPH (mer om detta nedan) samt var utrustade med Gyrotrons. Värt att notera är att det automatiska uppdraget för dessa verk utvecklades ihop med Doxa, Eberhard, Favre-Leuba och Zodiac. Motsvarande verk går alltså att finna också i klockor bärandes dessa namn. Varianten 32.7 var världens första urverk i 36000 BPH och kom 1965. Året därefter så lanserades den kanske mest kända varianten, nämligen 32A, vilken var det första serieproducerade urverket i 36000 BPH. År 1968 introducerades ersättaren vid namn kaliber 42, också denna oscillerandes i 36000 BPH. Genom ersättaren löstes problem med undermålig kraftreserv och funktioner så som snabbställning av datum och hack-sekund introducerades.

Vad har då namnet "Chronometer HF" med Gyromatic att göra? År 1966 tillverkades en serie på 662 automatiska 32A-urverk, vilka samtliga erhöll kronometercertifikat med särskilt goda resultat hos "Bureaux officiels de contrôle de la marche des montres" (C.O.S.C. idag). Av dessa 662 skickades 40 för förlängd kronometertestning på observatoriet i Neuchatel år 1967. Av dessa 40 erhöll 39 observatoriecertifikat och en av dem också ett pris för sina 6.02 poäng. Värt att poängtera är att 6.02 poäng förvisso räckte till ett pris, men att det ändå står sig ganska lågt i jämförelse med exempelvis Omegas vinnande bidrag året innan på 1.97 poäng (ju lägre desto bättre). Varför är då detta anmärkningsvärt? Jo, som nämnt ovan var dessa urverk serieproducerade, vilket i princip var ohört på observatorienivå. Här tävlade endast det absolut bästa från respektive tillverkare. Detta var de handgjorda och specialtillverkade urverkens jaktmarker. Girard-Perregaux sålde dessutom dessa klockor till privatpersoner, vilket också var i princip ohört tidigare.
De urverk som passerade testningen hos "Bureaux officiels de contrôle de la marche des montres" gavs namnet "Chronometer HF" utöver "Gyromatic", vilket skulle bli startskottet för en mycket framgångsrik serie klockor. Ungefär 5000 certifikat från "Bureaux officiels de contrôle de la marche des montres" tilldelades varje år till urverk som sedan skulle hamna i klockor med namnet "Chronometer HF" fram tills mitten av 70-talet någon gång. Jag vill minnas att jag läste år 1975 någonstans. De klockor som passerade testningen på observatorienivå gavs namnet "Observatory Chronometer" utöver "Gyromatic".
Klockorna med namnen "Chronometer HF" och "Observatory Chronometer" bar alltså givetvis också namet "Gyromatic" då verken innehöll Gyrotrons, vilket med tiden hade blivit en självklarhet och ett signum för Gyromatic-serien.

Slutligen vill jag bara avsluta med att säga att det råder en viss osäkerhet kring vissa av de årtal som skrivits ovan. Informationen i mina böcker skiljer sig ibland från det på nätet och det är helt enkelt mycket svårt att säga med säkerhet vad som gäller.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Wow, vilken intressant historia.
Tack för den.
Muppigt bara om vårt ur inte har denna gyrotron.
/j
 
Topp