• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Girard Perregaux Laureato 38mm

Olipheus

Rolex
2-Faktor
I snart två veckor har jag varit lycklig ägare till detta fantastiska hantverk, så jag tänkte att jag kunde dela med mig av mina tankar och lite bilder.

Detta är min första klocka i denna prisklassen, och köpet kom hastigt på även om jag sedan länge är ett fan av märket. Jag har sedan innan en modell 9050 från GP som jag fick upp ögonen för när jag var på jakt efter en dressklocka.

_DSC2675.JPG


Det finns mycket att säga om Girard-Perregaux. Ett gammalt anrikt märke från 1791(!) med många innovationer och tekniska framsteg i bagaget som fortfarande håller fanan högt. Den senaste innovationen var att de var först i världen med att utveckla en "constant force escapement" (vad det nu kan heta på svenska). En teknik som gör att ett automatverk kan få kraftigt förbättrad precision och power reserve samtidigt som priset sjunker och antal komponenter kraftigt reduceras. Sedan dess har åtminstone Zenith tagit efter och påbörjat ett försiktigt arbete med att få ut tekniken på marknaden med sin Defy Lab och efterkommande Inventor.

Girard-Perregaux-Constant-Escapement-7.jpg


Trots att GP onekligen är riktiga tungviktare i branschen med ett rikt arv och en hög teknisk verkningshöjd så är de ändå inte särskilt eftertraktade, vilket gör att man kan komma över en ny Laureato för en relativt försiktig peng. Pristaggen som följde med min klocka med säger 10 100 EUR, men man kan utan vidare plocka upp en ny för 8 000 EUR. Min är dock begagnad och då kryper prislappen något ytterligare. Med det sagt så verkar det ändå vara ganska tunt på begagnatmarknaden! Jag skulle gissa att de som gillar GP köper och behåller i stor utsträckning. Eftersom det inte finns någon hype att tala om så hålls såklart köpare med spekulativa syften på avstånd.
I vilket fall så ser jag det som en chans att förvärva en klocka högt upp i hierarkin kvalitetsmässigt till en modest peng.

DSC04046.JPG


Tavlans underbara Clau-de-Paris är små pyramidformade toppar som tycks kunna ge oändligt med olika intryck och nyanser i olika ljusförhållanden. AR-behandlingen är helt fantastisk. Jag har ingen bild på det, men GP-loggan och indexen gör en ganska spektakulär reflex-show på plana ytor, något jag av misstag upptäckte i bilen häromdagen när jag väntade vid ett rödljus.

DSC04055.JPG


En het potatis när det kommer till modellen är förstås dess likheter med Audemars Piguet Royal Oak – och visst, ser man inte likheterna är man nog att betrakta som synsvag. Samtidigt tycker jag att skillnaderna är det som väger tyngst. Lägger man dem bredvid varann är skillnaderna det som gör att jag föll för modellen till att börja med. GP:n har ett betydligt rundare och mjukare intryck. De har självklart försökt rida på den våg Aquanauten, Royal Oaken och VC:s Overseas så otroligt framgångsrikt skapat, men jag vidhåller ändå att designen är deras egna. Många drar det gärna så långt som att säga att de stulit element, men då tycker jag dels att man bortser från historiken och dels att man drar ett anrikt bolag i smutsen i onödan.
(Lånad bild)

home_5082938.jpg


Inuti tickar ett in-house verk betecknat GP 3300, 28 800 bph med en power reserve på >46h (Girard-Perregaux är försiktiga med sina uttalanden, och jag har märkt att det är mer än så, utan att göra en noggrannare mätning), och verket är stötskyddat. Allt mycket smakfullt utsmyckat med diverse fasningar, blånerade skruvar, Perlée och allt vad det heter. Prestationsmässigt har jag en avvikelse på drygt +4 sekunder på en vecka, vilket är alldeles enastående.

DSC04062.JPG


Boetten är i stål och klassat till 100M, en utmärkt sportklocka som alltså faktiskt går att bada med (varför andra i klassen kallas sportklockor utan att klara av ett dopp från västkustens klippor är för mig helt obegripligt)! Till min stora glädje, skall nämnas. GP:n har redan använts flitigt i pool, hav och dusch. Verket är ynka 3,28mm högt och 26mm i diameter vilket såklart borgar för ett smäckert format på boetten som lätt går in under skjortärmen. 10mm hög och 38mm diameter för att vara precis. Perfekt för oss med något mindre handleder. 42mm modellen sitter gissningsvis bäst på handleder över 18cm i omkrets.

IMG_20200722_124253.jpg


På tal om handleder så är armbandet mycket bekvämt. Smäckert och bekvämt. Det enda smolket i bägaren är låset som är lite för långt för att passa bra på de handleder denna mindre modell sannolikt hamnar på. Ett dubbelvikt lås med knappar för att öppna.

IMG_20200723_190132.jpg

IMG_20200713_184935.jpg


Sammantaget är det en fantastisk klocka. Du får en kvalitet som vida överstiger priset och med det en klocka som man faktiskt kan använda. Jag har ägnat många kvällar med att sitta och stirra på tavlan för att – utöver beundra hantverket – leta små fel eller brister, men utan att lyckas. Ingen annan klocka jag ägt har varit i närheten av perfekt, men jag kan inte för mitt liv hitta ett fel. Nu har jag aldrig ägt en Rolex som ju ofta är i samma prisklass vad gäller modeller med samma komplikationer, men jag sticker ändå ut hakan här och säger att detta är ett bättre köp ur alla aspekter – utom den ekonomiska! ;)

DSC04057.JPG
 
Senast ändrad:

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag blir så glad av GP. Fantastiska klockor.
Önskar att fler ägde en (eller 2).

Tack för att du delade, mycket trevlig modell!
Ja, visst är det fantastiska klockor!
Jag ska inte säga att jag hoppas att det blir mer riv efter dem, men jag unnar GP bättre eftersom de är så bra! Tänk om man varit rik, då kanske man hoppat över dem – det vore ju synd och skam :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Trevlig recension av en fin klocka. Jag tycker inte att de har lånat något från AP et al, möjligtvis att tavlans struktur är lite för lik AP.
Däremot undrar jag lite kring klockan på bild nr två - kanske lånade de lite designkoncept av RM? :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jättefin klocka och trevlig recension. Likt @klockodile är jag en stor fan boy av Girard Perregaux (jag har ju faktiskt t.o.m. köpt en GP av Klockodike en gång i tiden).
Jag har en original Laureato från 1975 som ju faktiskt placerar Laureaton före både Pateks Nautilus med de flesta andra ”lyx stål sportklockor” som många okunniga hävdar att GP snott designen från.
Mer om Laureaton;
https://klocksnack.se/threads/kvart...njär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/

https://klocksnack.se/threads/min-bankrånarklocka-–-girard-perregaux-laureato-evo3.61892/

https://klocksnack.se/threads/ny-girard-perregaux-laureato-ref-81000.49553/

//Rozzy
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Jättefin klocka och trevlig recension. Likt @klockodile är jag en stor fan boy av Girard Perregaux (jag har ju faktiskt t.o.m. köpt en GP av Klockodike en gång i tiden).
Jag har en original Laureato från 1975 som ju faktiskt placerar Laureaton före både Pateks Nautilus med de flesta andra ”lyx stål sportklockor” som många okunniga hävdar att GP snott designen från.
Mer om Laureaton;
https://klocksnack.se/threads/kvart...njär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/

https://klocksnack.se/threads/min-bankrånarklocka-–-girard-perregaux-laureato-evo3.61892/

https://klocksnack.se/threads/ny-girard-perregaux-laureato-ref-81000.49553/

//Rozzy
Mycket bra påpekande och länkar!
Leker ibland med tanken på att skaffa en Sea Hawk igen, likt min gamla nedan med "hobnob" tavla (riktigt dålig gammal gammal bild).
IMGP0851.JPG
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jättefin klocka och trevlig recension. Likt @klockodile är jag en stor fan boy av Girard Perregaux (jag har ju faktiskt t.o.m. köpt en GP av Klockodike en gång i tiden).
Jag har en original Laureato från 1975 som ju faktiskt placerar Laureaton före både Pateks Nautilus med de flesta andra ”lyx stål sportklockor” som många okunniga hävdar att GP snott designen från.
Mer om Laureaton;
https://klocksnack.se/threads/kvart...njär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/

https://klocksnack.se/threads/min-bankrånarklocka-–-girard-perregaux-laureato-evo3.61892/

https://klocksnack.se/threads/ny-girard-perregaux-laureato-ref-81000.49553/

//Rozzy
I sak givetvis helt rätt, men det går likväl inte neka till att många element ändrats och närmat sig flera av de nämnda modellerna.

Inget ont i det, men att den kom först spelar kanske mindre roll när den ändrats så mycket från första utgåvan :)
 

Barricello

Audemars
Bra där! :) ..jag ligger på 17,5 cm på armleden och är lite osäker på vilken som igentligen passar mej bäst. När jag va inne på Fredmans så vill jag minnas att jag testade en 38mm, dom hade inte 42 inne. 38mm kändes något större än just 38mm och kanske att den skulle sitta bäst ändå på mej. Vad har du för size på armen?
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Bra där! :) ..jag ligger på 17,5 cm på armleden och är lite osäker på vilken som igentligen passar mej bäst. När jag va inne på Fredmans så vill jag minnas att jag testade en 38mm, dom hade inte 42 inne. 38mm kändes något större än just 38mm och kanske att den skulle sitta bäst ändå på mej. Vad har du för size på armen?

Även jag ligger runt 17,5cm. Närmare 17,5 än 18 i vilket fall. Gillar man stora klockor så ska man nog köra på en 42:a, för 38:an ger inte ett särskilt stort intryck, men passar i praktiken bra. Boetten gör att den upplevs större. Jag testade faktiskt aldrig den stora innan jag slog till, så jag kan inte svara med säkerhet, men 42mm är stort på våra lite nättare handleder!
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Trevlig recension på en fin klocka. Långt snyggare och säkerligen också stryktåligare än fåfänga AP. Bra köp!
Tack!

Smaken är som bekant som röven – klôven, men vad gäller stryktålighet så är jag dåligt påläst på AP:ns för och nackdelar. Men det är åtminstone en objektiv fråga :)

Att den bara har 50m klassning för vattenresistens vet jag, och det är nog för att inte funka med min livsstil – inte för att jag skulle våga med såna pengar heller, i och för sig :angel:
 
Senast ändrad:

CarlR

Omega
Jag vet eg inte om jag tycker att det är superviktigt med vem som var först med vilken modell. Men GP ligger rätt bra till med sin Laureato.
Det släpptes ju en del ikoner i stål på 70-talet, tror att det är i den här ordningen:
Royal Oak 1972
Laureato 1975
Ingenieur och Nautilus 1976
Overseas 1977
Där alla utom Laureato och Overseas är ritade av Gerald Genta.
Personligen så gillar jag verkligen Laureaton och skulle absolut kunna tänka mig en 38mm, här och nu. Kanske tom som enda-klocka.
 
Supertrevlig recension. Alltid värdefullt med reflektioner efter en tids användande. Ser tåligheten i denna i övrigt vackra och raffinerade pjäs som en enorm fördel jämfört med... dess gelikar.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Supertrevlig recension. Alltid värdefullt med reflektioner efter en tids användande. Ser tåligheten i denna i övrigt vackra och raffinerade pjäs som en enorm fördel jämfört med... dess gelikar.

Det är något jag kanske får äta upp, klockan är på väg hem från ett garantiärende sedan den varit väg i drygt två månader.

En dag när jag skulle använda den märker jag till min förskräckelse att kronan inte går att dra ut till sista läget, och således går det inte ställa tiden. Datum och uppvisning fungerade som vanligt. Hur detta har gått till har jag ingen aning om. Den fungerade när jag lade ner den och jag hade inte utsatt den för något, vilket också leverantören tycks hålla med om eftersom de accepterade det som ett garantiärende.

Det förändrar dock inte synen på klockan för mig – det är fortfarande min absoluta favorit i klocklådan – men det kanske är intressant för recensionsläsarna här att känna till. Jag har ingen aning om hur vanligt det är, men lite snopet var det ändå med en så pass ny klocka.

Nu hoppas jag på många års problemfritt ägande efter detta!
 
Det är något jag kanske får äta upp, klockan är på väg hem från ett garantiärende sedan den varit väg i drygt två månader.

En dag när jag skulle använda den märker jag till min förskräckelse att kronan inte går att dra ut till sista läget, och således går det inte ställa tiden. Datum och uppvisning fungerade som vanligt. Hur detta har gått till har jag ingen aning om. Den fungerade när jag lade ner den och jag hade inte utsatt den för något, vilket också leverantören tycks hålla med om eftersom de accepterade det som ett garantiärende.

Det förändrar dock inte synen på klockan för mig – det är fortfarande min absoluta favorit i klocklådan – men det kanske är intressant för recensionsläsarna här att känna till. Jag har ingen aning om hur vanligt det är, men lite snopet var det ändå med en så pass ny klocka.

Nu hoppas jag på många års problemfritt ägande efter detta!
Hoppsan Kerstin, låter onkeligen märkligt och bökigt. Man blir onekligen nyfiken på vad som kan ha orsakat eländet. Tack för omtänksam uppföljning Olipheus!
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Hoppsan Kerstin, låter onkeligen märkligt och bökigt. Man blir onekligen nyfiken på vad som kan ha orsakat eländet. Tack för omtänksam uppföljning Olipheus!
Nja, jag fick ordna en värdefrakt till Storbritannien, men sen var det mest väntan som tärt på mig, allt annat har gått smidigt. 😬

Jag ska se om jag kan dra ur dem vad som hänt!
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Hoppsan Kerstin, låter onkeligen märkligt och bökigt. Man blir onekligen nyfiken på vad som kan ha orsakat eländet. Tack för omtänksam uppföljning Olipheus!

Nja, jag fick ordna en värdefrakt till Storbritannien, men sen var det mest väntan som tärt på mig, allt annat har gått smidigt. 😬

Jag ska se om jag kan dra ur dem vad som hänt!

Något hade hänt med ställmekanismen. Ev. orsakat av att man (jag) dragit ut kronan för hårt, men jag vet inte. Känns inte sannolikt, jag är rädd om mina klockor. Men allt gick på garanti, så det wp lär väl mindre roll. Nu ska den snart komma hem igen 🙂
 
Något hade hänt med ställmekanismen. Ev. orsakat av att man (jag) dragit ut kronan för hårt, men jag vet inte. Känns inte sannolikt, jag är rädd om mina klockor. Men allt gick på garanti, så det wp lär väl mindre roll. Nu ska den snart komma hem igen 🙂
Tack för intressant återkoppling! Känns klart tveksamt att man på egen hand genom att dra ut för hårt skulle kunna ställa till med så stora problem om man inte har supernypor :) Relativt stor och greppvänlig krona på Laureaton iofs. Fint att den är på väg hem snart! 🥳
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Tack för intressant återkoppling! Känns klart tveksamt att man på egen hand genom att dra ut för hårt skulle kunna ställa till med så stora problem om man inte har supernypor :) Relativt stor och greppvänlig krona på Laureaton iofs. Fint att den är på väg hem snart! 🥳
Ja, det är väl en saga i sig. Först tog reparationen 5 veckor, sen 5 veckor till, så långt är det GP som varit lite slöa. Sen skulle den komma till Storbritannien kort veckan efter men det är snart fyra veckor sedan. I onsdags skulle den nått en watchfinder-boutiqe i Frankrike för att slippa någon skatt från Schweiz och jag skulle kontaktas om leveransen, men jag har ännu inte hört något.

Ingen skugga ska falla över kundtjänsten dock. Cheyenne har varit en klippa och svarat snabbt på alla mina frågor, ofta till min förvåning på kvällar och helger, men även hon tycks ha svårt att få fram rätt information från sina kollegor.

En sak är säker. Om saker normalt tar tid hos exklusiva klocktillverkare och internationella klockhandlare så är det ingenting mot vad man får vänta nu när världen är på ända.
 
Topp