• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Glömt skor på gymmet, lagen om hittegods.

Hej käre forumiter, jag har ett litet problem.

För några veckor sen så glömde jag ett par löparskor på gymmet, dagen efter satt en lapp i repan att alla "bortglömda skor" var insamlade och kunde hämtas ut på onsdagar mellan 15-16.

Några veckor senare så är jag där en onsdag och går fram till repan och frågar efter mina skor, då berättar receptionisten att dom att skänkt alla skor som blivit bortglömda till en organisation.

Typiskt tänker jag, men frågar om dom skrivit ner vad som tagit in och vilket datum det var, men sån information sparar dom inte. Inte heller hade dom koll på hur länge dom hade hållt sakerna utan hänvisar till att det var "en rimlig tid".

För mig är det mest en principfråga då jag var klantig och oaktsam att lämna kvar mina skor, men får en näringsidkare verkligen ta besittning av folks ägodelar och skänka dom hursom? Enligt deras jurist faller dom inte under lagen om hittegods men juristen i fråga vill inte hänvisa till exakt rättspraxis eller vart det står att hitta i lagen om hittegods.

Men i min okunniga värld som är långt ifrån den juridiska så står det att om en privatperson eller ett företag tar hand om bortglömda saker så ska detta anmälas till polisen och faller under lagen om hittegods.

Nån sakkunnig som har råd om vad jag kan göra, eller är jag bara en jobbig person som borde gå vidare i livet och skita i det här. Skorna är inte problemet utan det känns ytterst märkligt att dom kan ta folks ägodelar och skänka dom utan att varken logga från när hur eller vad dom har tagit

Mvh JT

Har inget klokt svar, men undrar nyfiket om några veckor innebär typ 2-3 veckor, eller typ 7-8 veckor? Är nog avgörande för mitt utlåtande om du är en jobbig person eller ej 😄

Det vore intressant att veta varför juristen anser att gymmet inte skulle omfattas av lagen om hittegods, den gäller ju även kvarglömd egendom.

Oavsett så blir frågan för dig in praktiken om du orkar göra något åt saken. Du kan i teorin anmäla gymmet till ARN (eller gå till domstol) och kräva skadestånd motsvarande skornas värde, men det kräver ju både tid, energi och pengar...

Priset på gymkort kommer öka lavinartat om innehavaren ska hyra ett lager för att skit som folk glömmer.

Inte för att jag inte lider med dig. Jag vann VM i bortglömda saker häromsistens.

Det vore intressant att veta varför juristen anser att gymmet inte skulle omfattas av lagen om hittegods, den gäller ju även kvarglömd egendom.

Oavsett så blir frågan för dig in praktiken om du orkar göra något åt saken. Du kan i teorin anmäla gymmet till ARN (eller gå till domstol) och kräva skadestånd motsvarande skornas värde, men det kräver ju både tid, energi och pengar...

Svaret från juristen

"XxxxxxX hanterar kvarglömda föremål i enlighet med gällande regelverk.

Som näringsidkare omfattas vi inte av skyldigheten att anmäla kvarglömda föremål till polisen enligt hittegodslagen.

I enlighet med etablerad praxis för så kallat institutionsgods förvaras kvarglömda föremål under en rimlig tid innan de kasseras eller skänks bort.

Vi beklagar att dina skor inte längre finns kvar, men vår hantering av kvarglömda föremål har skett i enlighet med våra fastställda rutiner och gällande rätt.

Svaret från juristen

"XxxxxxX hanterar kvarglömda föremål i enlighet med gällande regelverk.

Som näringsidkare omfattas vi inte av skyldigheten att anmäla kvarglömda föremål till polisen enligt hittegodslagen.

I enlighet med etablerad praxis för så kallat institutionsgods förvaras kvarglömda föremål under en rimlig tid innan de kasseras eller skänks bort.

Vi beklagar att dina skor inte längre finns kvar, men vår hantering av kvarglömda föremål har skett i enlighet med våra fastställda rutiner och gällande rätt.
Spännande! Kan mycket väl vara så att det stämmer. Om du orkar och vill ha en juridisk prövning kan du gå till ARN, annars är det nog dessvärre bara att släppa och gå vidare. 😅

Tillbaka
Topp