• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glapp vid tidsinställning submariner

KayFalco82

Breitling
Hej!

Ny medlem här. :)
Jag köpte mig en rolex submariner 14060 för ett par månader sedan och jag använder den glatt var dag. Den diffar +-5s per dygn vilket verkar OK och är allmänt i ett kanonskick. Den är från 1994. Jag har dock upptäckt att när jag drar ut kronan så är det liksom ett spel när jag skruvar fram och tillbaks där visarna inte rör sig, ett glapp lilsom. Inte mkt, men lite. Likaså när jag skruvat fram tiden dit jag vill ha den så kan minutvisaren inte stanna exakt där jag vill -utan den backar tillbaks en halvminut från vart jag stannade den. Hänger ni med? Är det normalt eller är det tecken på något slitage?
Grejen är att jag upplevde att den var helt glappfri/spot on när jag först köpt den. Jag lämnade sedan in den till bergströms för en check och efter det upplever jag fenomenet med glappet. Vad säger ni?

Mvh K
 

jabla

Sarlacc
Hej!

Ny medlem här. :)
Jag köpte mig en rolex submariner 14060 för ett par månader sedan och jag använder den glatt var dag. Den diffar +-5s per dygn vilket verkar OK och är allmänt i ett kanonskick. Den är från 1994. Jag har dock upptäckt att när jag drar ut kronan så är det liksom ett spel när jag skruvar fram och tillbaks där visarna inte rör sig, ett glapp lilsom. Inte mkt, men lite. Likaså när jag skruvat fram tiden dit jag vill ha den så kan minutvisaren inte stanna exakt där jag vill -utan den backar tillbaks en halvminut från vart jag stannade den. Hänger ni med? Är det normalt eller är det tecken på något slitage?
Grejen är att jag upplevde att den var helt glappfri/spot on när jag först köpt den. Jag lämnade sedan in den till bergströms för en check och efter det upplever jag fenomenet med glappet. Vad säger ni?

Mvh K
Fullt normalt, har det både på min YM och GMT.
 

Ninen79

Audemars
Så som jag läst runt verkar det vara nomalt. Det har varit likadant med ett par sub jag haft. Du behöver inte vara orolig med andra ord.
 

Smack

Omega
Som alla sagt, helt normalt...
För att ställa den exakt på rätt index kan du först dra minutvisaren någon grad förbi indexet och sedan backa tills du är mitt på. Då blir det rätt varje gång tycker jag...
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Med tanke på att det är kugghjul som driver detta och att det måste vara spel mellan kuggarna för att det inte ska kärva eller spänna och därigenom orsaka slitage på lager/stenar, så tycker jag det låter normalt. Kanske byttes något under översynen hos Bergströms? Om så är fallet är högst sannolikt detaljerna inte identiska. Toleranser finns på all teknik, så även Rolex.
 

Ale

Cartier
Lyfter denna tråd lite, det här är ett fenomen som jag tycker är lite besynnerligt...

Min Oyster Perpetual beter sig också på det sättet när man ställer tiden. Det finns ett glapp på kanske 1-2 minuter åt båda håll, där visarna visserligen rör sig när man vrider, men utan det där motståndet man får när man vrider ordentligt. Och som beskrivits ovan, när man slutat vrida och trycker in kronan, kan den flytta sig fram eller bak en minut från inställd tid pga det här glappet.

Visst, om det är normalt blir jag inte orolig, men skumt ändå när ingen av mina ETA 2824 , Pesaux 7001 eller Seiko 7s26 beter sig på det sättet. Visste jag inte bättre skulle jag tro att mitt Rolex-verk var det billigare av dem... :)
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Min 14060M från 2004 beter sig exakt på det beskrivna sättet. Och. Man kliar sig lite i hövvet när Seiko för en hundradel tar order från kronan utan minsta tillstymmelse till "glapp"... The luxury premium feeling!
 
Topp