• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Glappkontakt el-ur?

Mitt armbandsur Auriol har gått alldeles utmärkt i flera år. Har bytt batteri en gång. Men nu börjar klockan sakta sig ungefär tio minuter per dygn efter batteribytet för ungefär en månad sedan. Jag har kikat in i verket med lupp, men kan inte hitta någon mekanism för ruckning. En kompis tror att det rör sig om glappkontakt, genom att batteriet inte ligger tillräckligt hårt mot kontaktytorna med korta "strömavbrott" som följd. Klockan sitter ju på min arm, som ständigt rör sig. Under boetten sitter en ring av vit plast med en liten "halvrund" nabb, som täcker batteriet. Hörde för länge sedan att man kan öka plastnabbens tryck mot batteriet genom att lägga på en liten bit plasttejp på själva nabben, så att boettens tryck mot nabb och batteri blir aningen större. Vet/tror ngn ngt ytterligare om detta?

Det är väl värt att testa. Annars kanske batteriet är kass. Det händer ju att batterier inte är ok även om de är nya.
Du har inte råkat skada något när du bytte batteriet? Den behöver ligga emot på "undersidan" och på "sidan" av batteriet. Det kan vara på sidan av batteriet som glappar också. Pilla av lockat på klockan och se om batteriet ser ut att sitta som det ska. Skaka lite och se om det skramlar eller vill trilla ur av sig själv.

Hittar du inget relevant själv, så knäpp några bilder och lägg upp här så kan vi ju crowdsourca och hjälpas åt allihopa. :)

Det är väl värt att testa. Annars kanske batteriet är kass. Det händer ju att batterier inte är ok även om de är nya.
Du har inte råkat skada något när du bytte batteriet? Den behöver ligga emot på "undersidan" och på "sidan" av batteriet. Det kan vara på sidan av batteriet som glappar också. Pilla av lockat på klockan och se om batteriet ser ut att sitta som det ska. Skaka lite och se om det skramlar eller vill trilla ur av sig själv.

Hittar du inget relevant själv, så knäpp några bilder och lägg upp här så kan vi ju crowdsourca och hjälpas åt allihopa. :)
Hej igen! Jag köpte nytt batteri. Nu går mitt armbandsur - ja "som en klocka" - igen. Håller tiden exakt. Lade aldrig på någon tejpbit på batteriet för att öka boettens tryck mot batteriet. Kan du eller någon annan en bra metod att testa klockbatterier? Läste följande på nätet: "
  1. Ta batteriet och håll det 5 centimeter ovanför en plan bordsskiva, med den negativa plattan nedåt.
  2. Släpp batteriet.
  3. Slår batteriet i en gång, innan det faller eller blir stående på bordet, då är det fulladdat.
  4. Studsar däremot batteriet i bordsskivan, då är det tomt.
Är detta ett seriöst råd eller ett skämt?

Hej igen! Jag köpte nytt batteri. Nu går mitt armbandsur - ja "som en klocka" - igen. Håller tiden exakt. Lade aldrig på någon tejpbit på batteriet för att öka boettens tryck mot batteriet. Kan du eller någon annan en bra metod att testa klockbatterier? Läste följande på nätet: "
  1. Ta batteriet och håll det 5 centimeter ovanför en plan bordsskiva, med den negativa plattan nedåt.
  2. Släpp batteriet.
  3. Slår batteriet i en gång, innan det faller eller blir stående på bordet, då är det fulladdat.
  4. Studsar däremot batteriet i bordsskivan, då är det tomt.
Är detta ett seriöst råd eller ett skämt?
Det är ett skämt.

Tillbaka
Topp