• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glas med torrsprickor, byta eller behålla?

Ska glaset bytas mot ersättningsglas typ sternkreuz

  • Aldrig i livet, är du dum på något sätt?

  • Ja, absolut! plexiglas är förbrukningsvaror.

  • Jag vet inte.


Resultatet är endast synligt efter enkät.

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag brukar ju förorda att så lite delar som möjligt på klockan ska bytas, men blev lite nyfiken på vad ni tycker. Så vad tycker ni, borde glaset (original?) på klockan nedanför bytas ut?

IMG_20160815_085117_267.JPG

IMG_20160815_085103_483.JPG


Bara för att få en uppfattning om hur ett ersättningsglas uppfattas kommer det här en bild på en liknande klocka som jag bytt glas på.
IMG_20160815_090301_393.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag ser glas som förbrukningsvara och hade bytt, blir svårt att uppskatta tavlan annars.
Det blir väl i så fall att glaset blir en del av tavlan och klockans uttryck, "patina"...
Ska sägas att jag är tudelad själv i min åsikt, därav frågan. Förr bytte jag sådana här glas direkt, nu är jag inte lika säker längre.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hittar du något med samma/liknande profil, så är det väl bara att byta, annars vet jag inte. Beror som sagt på vad du uppskattar mest med klockan...
 

6r15c

Omega
Oj så dana svåra frågor.
Men jag tycker som föregående talare att ju mer transparent glas desto lättare att se underliggande skickt.
Det ser ju ut att vara en fin tavla därunder som nu är svår att riktigt uppskatta och se hur trevlig den är IRL. :)

Hade tavlan varit i samma "dåliga" skick som glaset så hade jag inte bytt för då hade de haft en harmonisk framtoning tillsammans.. ;)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Jag körde länge en dinka med ett torrsprucket och dimmigt glas. Har sin charm, visst, men när jag bytte ut det så blev det ju en helt annan klocka där den vackra tavlan under verkligen kommer till sin rätt och man lägger märke till en hel del andra kul detaljer. Du kommer inte ångra att du bytt :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag ångrar lite att jag polerade mitt repiga ph-500-glas men annars byter jag dem. Min sm300 hade ett riktigt torrsprucket glas men tyckte inte det var så trevligt i längden då man inte såg tavlan så väl.
image-jpg.55248
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Äsch, behåll det på.
Btw, är det compressor boett? Schysst dinka!
Nee inte SC men en trevlig ganska kraftig 50-talare.
Nu är det försent oavsett.glaset sprack när jag skulle sätta tillbaka det, så det får bli ett nytt...
Egentligen uppskattar jag nog ett nytt glas mer, men det känns fel att plocka bort något som troligtvis var original på klockan. :)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Nee inte SC men en trevlig ganska kraftig 50-talare.
Nu är det försent oavsett.glaset sprack när jag skulle sätta tillbaka det, så det får bli ett nytt...
Egentligen uppskattar jag nog ett nytt glas mer, men det känns fel att plocka bort något som troligtvis var original på klockan. :)
Hade det inte spruckit och gjort valet lätt för dig hade jag också förespråkat att behålla.
Det syns i helheten när alla bitarna varit med från början, något jag uppskattar mer och mer:)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Finns det någon risk med ett glas med torrsprickor? Att fukt kan bli ett problem är ju självklart, men för övrigt?

Kan det gå bitar på insidan? Etc. etc.?

Jag upptäckte till min förvåning att ett av mina glas plötsligt hade två små sprickor. Som tur är har jag handlat på mig originalglas.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Finns det någon risk med ett glas med torrsprickor? Att fukt kan bli ett problem är ju självklart, men för övrigt?

Kan det gå bitar på insidan? Etc. etc.?

Jag upptäckte till min förvåning att ett av mina glas plötsligt hade två små sprickor. Som tur är har jag handlat på mig originalglas.
Om det inte är fullt av sprickor (så som mitt var), skulle jag inte oroa mig märkvärt förutom försiktighet runt fukt. Är det torrsprickor eller vanliga sprickor?

Edit, beror ju på om det är en beater eller dressklocka, det är ju klart att glaset inte kommer ha riktigt samma hållfasthet mot smällar som ett nytt...
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Om det inte är fullt av sprickor (så som mitt var), skulle jag inte oroa mig märkvärt förutom försiktighet runt fukt. Är det torrsprickor eller vanliga sprickor?

Edit, beror ju på om det är en beater eller dressklocka, det är ju klart att glaset inte kommer ha riktigt samma hållfasthet mot smällar som ett nytt...

Hur vet man om det är en torrspricka eller en 'vanlig'? :p

...det är en beater. Men en 70 år gammal beater är ju inte riktigt en beater. Så det där med slag är nog ingen större fara.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
På ett sådant ur tycker jag tavlan bör komma fram i första hand. På sportigare och hårdare ur kan det vara ballt med både repor och sprickor. Min Tissot passade fint med repor tex.
downloadfile.jpg

Var coolare innan plexit putsades...
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
På ett sådant ur tycker jag tavlan bör komma fram i första hand. På sportigare och hårdare ur kan det vara ballt med både repor och sprickor. Min Tissot passade fint med repor tex.
downloadfile.jpg

Var coolare innan plexit putsades...
Håller med om att det passar bättre på tool/dykare.. fan nu börjar jag sakna min Squale med sköna battlescars i glaset när jag såg din Tissot:)
124647
 
Kommer aldrig att byta glaset på den här. Är rädd för att det skulle ta bort lite av gubbigheten i den. Torrsprickorna tillsammans med fuktskadorna på tavlan får mig att vilja tro att den suttit på en söndersolad gubbarm vid Medelhavet.
image.jpeg
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
tycker att det går att bytas. Till viss del kanske patinan är härlig, men åandrasidan blir urtavlan, visarna och allt annat intressant sämre synligt. Ser hellre en patinerad urtavla väl än sprickor i ett glas.
 
Topp