• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glasbyte äldre Hamilton

hedbrg

Panerai
IMG_4831.JPG

Lyckades under senaste flytten spräcka glaset på min Hamilton och efter lite googlande klickade jag hem ett plexi som nästan var korrekt (0.5mm för stort i båda riktningar).

Saken är att jag är rätt säker på att föregående plexi inte var orginal så undrar jag om "packningen" stämmer, eller om den helt sonika ska bort helt och hållet?

Efter att jag slipat ner det nya plexit till rätt dimension enligt katalog är det fortfarande långt ifrån att plexit skulle kunna pressas på plats.

Vad tror ni, ska man försöka ta bort hela packningen eller bara fortsätta slipa på plexit?
 

rogart-63

Patek
Undrar om det inte suttit ett mineralglas från början . Säkert har nån haft sönder och istället satt ditt ett plexi istället . Då det troligen är knepigt å hitta dessa fyrkantiga glas .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
IMG_4831.JPG

Lyckades under senaste flytten spräcka glaset på min Hamilton och efter lite googlande klickade jag hem ett plexi som nästan var korrekt (0.5mm för stort i båda riktningar).

Saken är att jag är rätt säker på att föregående plexi inte var orginal så undrar jag om "packningen" stämmer, eller om den helt sonika ska bort helt och hållet?

Efter att jag slipat ner det nya plexit till rätt dimension enligt katalog är det fortfarande långt ifrån att plexit skulle kunna pressas på plats.

Vad tror ni, ska man försöka ta bort hela packningen eller bara fortsätta slipa på plexit?
Om det nu skulle vara så att plexit är original för klockan så lär det ju tyvärr inte sitta speciellt bra efter att du slipat det? Jag skulle plockat bort packningen och testat det nya glaset, och om det känns aningens för litet så skulle jag beställt ett nytt oslipat.
 

hedbrg

Panerai
Om det nu skulle vara så att plexit är original för klockan så lär det ju tyvärr inte sitta speciellt bra efter att du slipat det? Jag skulle plockat bort packningen och testat det nya glaset, och om det känns aningens för litet så skulle jag beställt ett nytt oslipat.
Plexit jag beställde heter GS-CC550-5 men orginal är GS-CC504-1. Hittade den senare men frakten för den låg på cirka 400kr vilket kändes lite häftigt. Det plexit jag beställde har dimensionerna 29.6x29.6 mot orginal som ska vara 29.1x29.1 så jag tänkte att jag kunde slipa 0.25 runtom.
Fick med ett extra plexi utan kostnad så jag tänkte att ett kan jag offra och slipa på för att testa iallafall, men fick slipa ganska friskt innan det passade.

Utrymmet i boetten utan packning (eller vad det är?) är däremot närmare 30mm har jag för mig, vilket gör att det känns som 29.1 är lite väl mycket kastpassning...
IMG_4837.JPG


Det funkar nog tills vidare iallafall, men känns inte rätt
IMG_4839.JPG
 
Topp