• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Glasbyte, ”nybörjare”, på gammal United Orbit

Orbit

Basic
Hejsan
Har ärvt en gammal diver automatic, ashäftig.
Behöver dock ett nytt glas.
Vilken diameter avses i bifogad bild på ebayannons? Den totala eller den där ”bulan” börjar?
Någon som har länk till hur man får bort urverket på dylik klocka?
Tacksam för info / Patrik

Bilagor

• IMG_3693.png
    IMG_3693.png
    1.6 MB · Visningar: 9
  • IMG_3694.png
    IMG_3694.png
    203.2 KB · Visningar: 6
Hejsan
Vilken diameter avses i bifogad bild på ebayannons? Den totala eller den där ”bulan” börjar?
Total diameter. Tror dock att det där är fel typ av glas. Tror du kommer få bättre respons om du postar i någon befintlig relevant tråd i hemslöjddelen av forumet. Nästa tips är att öva på något billigare. Även om den där inte direkt är någon pensionsförsäkring så är det ju en cool klocka som är värd mer än fikapengar. Öva och gör misstagen på något som kostar en nolla mindre tycker jag. :)

Riktigt ball plocka! Gissningsvis är det ett plastglas på; så istället för att byta ut glaset skulle jag börja med att testa att putsa upp det. Att putsa gamla vintage plexis är en ädel konst!

Hejsan
Grym skin diver, jag har faktiskt en precis likadan!

Som någon skrivit redan är det där ett glas av plast/plexi. Då finns det ingen större anledning att byta glas sålänge det inte har sprickor. Istället putsar man det hyfsat lätt. Jag hade tagit bort vridringen först.

Det gör du genom att försiktigt vicka loss där det möter boetten med något smalt och styvt, boettkniv om du har eller något annat passande. Minn lossnade lätt. Du kan låta den sitta kvar också, men då tycker jag du ska skydda med ex maskeringstejp under puts och polering.

Sök på forumet eller Youtube etc så finns det massa guider till hur du polerar plastglas. Autosol som finns på ex Jula eller Polywatch, sägs att tandkräm också funkar. Ser ut som ganska djupa repor på vissa ställen och då spar du tid genom att först ta ett mycket fint sandpapper, sen polera. Lycka till!

Tillbaka
Topp