• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glasbyte på Tag Heuer 844/5 - bilder

Hans Beck

Cartier
Delar med mig av ett glasbyte. Har gjort det på Seikomodeller tidigare, men att göra det på min dyrgrip var mer nervöst. Tror dock det gick bra.
Dom två första är före bilder. Uppe vid kl 1 var två repor och ett par gropar i glaset. Utöver det var det massa hairlines som bara dök upp i rätt ljus.

Klurigast var att inte råka få in fingeravtryck eller damkorn på insidan av glaset. Nu ska den bara trycktestas.

IMG_7418.JPG
IMG_7422.JPG

IMG_7461.JPG
IMG_7463.JPG

IMG_7467.JPG

IMG_7464.JPG

IMG_7469.JPG
 

Bilagor

  • IMG_7462.JPG
    IMG_7462.JPG
    42.8 KB · Visningar: 41

Hans Beck

Cartier
Den godkändes tyvärr inte på trycktest. Kan inte veta säkert att den var tät innan men förra ägaren servade för 3500kr i slutet på 2016. Borde varit tät...
Så kan det gå.
 
  • Like
Reactions: JLW

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den godkändes tyvärr inte på trycktest. Kan inte veta säkert att den var tät innan men förra ägaren servade för 3500kr i slutet på 2016. Borde varit tät...
Så kan det gå.
Bytte du glaspackning? Om inte var det nog därför den failade.
Hittade du originalglas till den där?
 

rogart-63

Patek
Kronan brukar vara problemet. Skulle nästan gissa att det är där det läcker . Lossa allt nu efter provtryck . Har han tryckt i vatten lär det vara vatten i klockan också .
Tryckte en klocka hos urmakaren . Han ritade på glaset och på boetten var det läckte .
 

Hans Beck

Cartier
Kronan drar upp klockan in i det sista, alltså ända tills den är helt inskruvad.
Minns inte, men ska det va så?
Tack för engagemanget och hjälpen!
 

Hans Beck

Cartier
Ska man trycka ner knappen som släpper kronan även när man sätter tillbaka den? Funkar utan att trycka ner den...
Nu vädras den.
 

Hans Beck

Cartier
Han jag köpte packning av säger att kronan kan va ok. Väntar in ny packnig, gör om gör rätt och hoppas på tät klocka. (Se sista stycket)

För er som läser tråden och letar reservdelar har jag e-post till killen:
"I can supply a newer style crown and tube with the Tag logo. It requires a larger tube than the standard Tag tubes. Those kits are $85 (crown and tube included) plus shipping.

I can supply an older style unsigned crown that looks exactly the same as the Heuer models. It is screw down as well and requires a new tube to be installed as well. Those kits are $75 plus shipping.

I want to say though that winding all the way to a stop is not a problem. I have one or two that do this as well. If it bothers you the stem could be changed in length to eliminate that but it could require you to buy a new stem and then the labor to install and adjust it."
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Han jag köpte packning av säger att kronan kan va ok. Väntar in ny packnig, gör om gör rätt och hoppas på tät klocka. (Se sista stycket)

För er som läser tråden och letar reservdelar har jag e-post till killen:
"I can supply a newer style crown and tube with the Tag logo. It requires a larger tube than the standard Tag tubes. Those kits are $85 (crown and tube included) plus shipping.

I can supply an older style unsigned crown that looks exactly the same as the Heuer models. It is screw down as well and requires a new tube to be installed as well. Those kits are $75 plus shipping.

I want to say though that winding all the way to a stop is not a problem. I have one or two that do this as well. If it bothers you the stem could be changed in length to eliminate that but it could require you to buy a new stem and then the labor to install and adjust it."
Låter dyrt, Tag heuerkronorna på cousins kostar ju bara 15-20£
Om du nu behöver en ny krona så mät kronan du har idag och köp en i samma storlek med passande kronhals (tube) och bom (stem) för verket.
 

rogart-63

Patek
Är det inte nån typ Monnin boett på tag heuer. Finns massa andra klockor som har liknande boetter. Har bytt krona på ett par såna och då har jag bara satt ditt en generic krona från cousinsuk med invändig gängning. Kostar 120:- plus frakt. Kanske 150:- Tuben brukar för det mesta funka. Finns en Tag krona som är ungefär samma storlek. Men den finns inte i lager och den ser inte likandan ut som din? Om den passar vet jag inte?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Du har inte satt i ett för litet glas? Kan du pressa ur glaset med fingrarna?

Jag brukar köpa två glas när jag byter. Ett som är så stort jag lyckas mäta upp det gamla glaset till och ett som är en storlek större.
 

PerS

Omega
Kronan brukar vara problemet. Skulle nästan gissa att det är där det läcker . Lossa allt nu efter provtryck . Har han tryckt i vatten lär det vara vatten i klockan också .
Tryckte en klocka hos urmakaren . Han ritade på glaset och på boetten var det läckte .
Ska det verkligen tränga in vatten i klockan vid trycktest om man har ordentlig utrustning? Man trycksätter väl klockan ovanför vattenytan och släpper på trycket med klockan under vattenytan där luft bubblar ut om klockan inte är tät, och isf lyfter man upp klockan ur vattnet igen innan trycket är utjämnat?
 

rogart-63

Patek
Ska det verkligen tränga in vatten i klockan vid trycktest om man har ordentlig utrustning? Man trycksätter väl klockan ovanför vattenytan och släpper på trycket med klockan under vattenytan där luft bubblar ut om klockan inte är tät, och isf lyfter man upp klockan ur vattnet igen innan trycket är utjämnat?
Borde inte göra det men varit med om det ett par gånger.
 

rogart-63

Patek
Det beror nog på storleken på läckan?
Själv torr- trycker jag först. Ser jag ingen eller liten läcka så våt- trycker jag.
Dom som har blivit blöta inuti är nog som du säger lite större läckor. B.l.a en omega med läckande glaspacknig på flera ställen. Trycket i boetten har tagit slut och så trycker den i vatten istället.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Är det inte nån typ Monnin boett på tag heuer. Finns massa andra klockor som har liknande boetter. Har bytt krona på ett par såna och då har jag bara satt ditt en generic krona från cousinsuk med invändig gängning. Kostar 120:- plus frakt. Kanske 150:- Tuben brukar för det mesta funka. Finns en Tag krona som är ungefär samma storlek. Men den finns inte i lager och den ser inte likandan ut som din? Om den passar vet jag inte?
Lånar tråden för min fundering kring krona till min city men Monnin-boett, eller egentligen är det en M.R.P. SA-boett, men alla kallar den ju Monnin.

Frågan är alltså till er som bytt kronor, t ex @rogart-63. Vad har du köpt för krona? Och vart? Är det cousinsuk som gäller?
IMG_2907.JPG
 
Topp