• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Global blue

jake777

Omega
GLOBAL BLUE TAX FREE
Någon som har koll på hur det funkar? fått erbjudande att köpa klockan taxfree utanför eu's gränser med en taxfree blankett som ska stämplas i sista landet innan EU's gränser, min fråga är om man måste betala skatt i sverige för klockan? i så fall varför kallar dom det tax free och vad är global blues mening...
tacksam för seriösa svar.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
GLOBAL BLUE TAX FREE
Någon som har koll på hur det funkar? fått erbjudande att köpa klockan taxfree utanför eu's gränser med en taxfree blankett som ska stämplas i sista landet innan EU's gränser, min fråga är om man måste betala skatt i sverige för klockan? i så fall varför kallar dom det tax free och vad är global blues mening...
tacksam för seriösa svar.

Det är taxfree i det land du köper. Alternativet hade varit att betala skatt i landet du köper och sedan betala moms i Sverige. Du slipper alltså en av skatterna.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tja, du köper den ju utan att betala skatt för den i det land du befinner dig i eftersom den i lagens mening går på export.
Sedan är det upp till ditt samvete att skatta för den när du kommer till tullen hemma i Sverige.
Edit: tvåa på bollen.
 

jake777

Omega
Tja, du köper den ju utan att betala skatt för den i det land du befinner dig i eftersom den i lagens mening går på export.
Sedan är det upp till ditt samvete att skatta för den när du kommer till tullen hemma i Sverige.
Edit: tvåa på bollen.
nej man man betalar full pris i landet (ink moms) sen ska man få till baka momsen när man skickar in blanketten som skall vara stämplad av tullen.. ?
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
nej man man betalar full pris i landet (ink moms) sen ska man få till baka momsen när man skickar in blanketten som skall vara stämplad av tullen.. ?
Yes.
Du köper till fullt pris och säger till i affären att du vill ha en "tax free" blankett. Du kommer då få ett till papper där butiken skriver in deras uppgifter och du fyller på med din hemadress (styrker att du inte bor i landet) mm. Sen beroende på land kan du scanna ditt pass, kvitto och dra samma kort i en automat på flygplatsen och får tillbaka skatten. Alt du får gå till en disk och göra det manuellt.
Om du har köpt för stora belopp och av någon anledning vill ha tillbaka summan kontant så var beredd på att det kan bli lite besvärligt då de i regel inte har så mycket kontanter liggande.
Min erfarenhet är är att upp till 10k så har du det på kontot på ett par dagar och över 10k kan få vänta upp till en månad.
 

jake777

Omega
Yes.
Du köper till fullt pris och säger till i affären att du vill ha en "tax free" blankett. Du kommer då få ett till papper där butiken skriver in deras uppgifter och du fyller på med din hemadress (styrker att du inte bor i landet) mm. Sen beroende på land kan du scanna ditt pass, kvitto och dra samma kort i en automat på flygplatsen och får tillbaka skatten. Alt du får gå till en disk och göra det manuellt.
Om du har köpt för stora belopp och av någon anledning vill ha tillbaka summan kontant så var beredd på att det kan bli lite besvärligt då de i regel inte har så mycket kontanter liggande.
Min erfarenhet är är att upp till 10k så har du det på kontot på ett par dagar och över 10k kan få vänta upp till en månad.
okej men behöver jag då betal moms i Sverige sen ?
 

Makkanxd

Rolex
Hur funkar det egentligen..man ser ju små taxfree skyltar hos ads här i Sverige. Vem får utnyttja det? Kan jag säga att jag vill ha min klocka taxfree? o_O Skulle jag köpa en klocka i Frankrike och säga att jag vill ha den taxfree. Sedan momsa på Arlanda.
 

Rey

Rolex
Nae de förstod jag! Men man får alltså pengarna tillbaka på flygplatsen när man 'åker hem' sålänge de är utanför EU alltså

Du får de insatta på kortet inom några veckor :) man visar upp varorna och tax free kvittot och då får man ange kortnummer som de ska sätta in pengarna på alternativt cash även om det oftast är dålig växelkurs då!
 
Topp