• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glycine Airman No. 1 - Vad säger Glycine-fansen?

acce1999

Patek
2-Faktor
Läste återupplivningstråden av Denke och kände mig tvingad att googla bilder på Airman-modellen. Snubblar då över denna:

image.jpg


Läs mer här: http://www.glycine-watch.ch/glycine...9b24/25549132-e7f0-4dcb-952a-0efecc1eccd2.pdf

Känns som en skön retro-upplivning... Som kan vara härlig, likväl som sorglig som så mycket annat retro som väcks till liv.

Är själv förtjust i vintagestorleken, plexit och det funktionella luminovat.

Vad sägs? Bu eller bä? Om jag slår till, ska jag då hellre gå all in och köpa riktig vintage?

Mvh A
 

Marckus

Panerai
Det aktiva valet att köpa klockan visar att de gör rätt i att göra en storleksmässigt mindre reissue än vad många andra tillverkare gör, typ Tudor med ranger-modellen. Dock har jag själv haft ett vintage-ex och jag skulle inte tveka att köpa en till om jag hittar rätt objekt igen. Fantastisk klocka! Verkligen!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Nej, belys modellen på ett annat sätt än att göra en kopia! Det är klart du ska köpa en vintage!
Har ägt en tidig röddatum som plattfot nu äger! Finns bara ett val. Vintage!
 
Ser schysst ut, har inga generella problem med reissues - om du ska välja den eller en vintage vet bara du, men modellen är riktigt cool!
 

Maro

Audemars
Ser ju väldigt bra ut, eftersom den är ruskigt lik det underbara originalet. Men datumförstoringen är ju borta... Bjuder en bild på min som varit på spa hos Werner Siegrist, han valde att dutta på luminova på originaltavlan.


Satan va cool den är på länk!

Hade hellre haft en vintage, men tycker helt klart den är läcker som ny också!! Bra jobbat Glycine!!
 

meo_swe

Audemars
Riktigtt bra reissue!
Och kul att de vågar göra den i en "vintage"storlek, även om jag hellre har klockor på minst 39mm så kan jag absolut tänka mig ett köp.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ställer mig kluven...

Å ena sidan, det är ju i princip en förbättrad version av deras mest ikoniska modell. Och den verkar ju inte heller vara limiterad utan blir förhoppningsvis en del av basutbudet. Så med lite god vilja kan man se det som en fortsättning på deras obrutna utgivning av Airman sedan tidigt 50-tal. Men back to basics, vilket inte varit en dag för tidigt… :)

Å andra sidan kan den tolkas som en reissue, vilket jag inte gillar. Bara för att TAG Heuer har dödat konceptet med sina våldtäkter på Heuer-arvet (skönt att vara kategorisk och talibanig ;) ).

Men om vi väljer att inte tala om den som en reissue så tycker jag att det är en hit!

Och som ett svar till acce1999 kan jag bara säga att du självklart skall ha en av varje. Det är det enda rimliga. För det ena behöver som sagt inte utesluta det andra. Som jag brukar säga. :D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Läste återupplivningstråden av Denke och kände mig tvingad att googla bilder på Airman-modellen. Snubblar då över denna:

image.jpg


Läs mer här: http://www.glycine-watch.ch/glycine...9b24/25549132-e7f0-4dcb-952a-0efecc1eccd2.pdf

Känns som en skön retro-upplivning... Som kan vara härlig, likväl som sorglig som så mycket annat retro som väcks till liv.

Är själv förtjust i vintagestorleken, plexit och det funktionella luminovat.

Vad sägs? Bu eller bä? Om jag slår till, ska jag då hellre gå all in och köpa riktig vintage?

Mvh A

Snygg klocka, värdelös att använda då 24 h..
 

KMS

Rolex
Cool! Fast det som är nytt är väl att dom gör den i 36mm igen? Airman har väl aldrig slutat tillverkas? Bara att dom har tillverkat den i andra storlekar. Rolex dykare har väl också ändrats något i storlek (tjocklek osv)? Rolex subben går väl inte som reissue? Eller har jag missat något?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Finns en annons på chrono24, från en italiensk handlare. Med "släpp" i september, till rimliga under 14 tkr. Tycker jag känns OK!

Sedan har ju flera av er rätt. Vintage är vägen att gå... Nytt är vägen att gå... ;-)

Denke är förstås fullständigt "to the point", med sitt "köp både vintage och nytt". Självklart! Det har jag ju redan provat på: En nyare och en äldre... av samma sort... :-D Den tankebanan gillar jag.

Spencer66 är förstås på den "stora" utmaningen (bortsett att hitta vintage i gott skick): Klassiska 24h-tavlan, eller den mer användbara 12h-tavlan?

Lite förvånad över att just den här skulle väcka ha-begär... Eller kanske inte så förvånade egentligen... Känns som ganska mycket klocka för pengarna, med egen tydlig karaktär.

Jag gillar också KMS observation; att Rolex Submariner är väl inte en "re-issue" av sig själv... Airman-modellen har ju levt länge nu. Och "No 1" är kanske mer en fråga om att skaka liv i något som har funnits länge, snarare än att tänka på den som en re-issue.

Lite som om Rolex skulle sätta 5513, 1675, 1016 etc i produktion igen, med samma yttre men med nya verk på insidan och Luminova i stället för tritium. Skulle de sälja? Japp, det tror jag!

A
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Cool! Fast det som är nytt är väl att dom gör den i 36mm igen? Airman har väl aldrig slutat tillverkas? Bara att dom har tillverkat den i andra storlekar. Rolex dykare har väl också ändrats något i storlek (tjocklek osv)? Rolex subben går väl inte som reissue? Eller har jag missat något?


Airman som sådan har tillverkats oavbrutet sedan 1953. Storleksmässigt har de varierat. Exempelvis var både Airman 8 och VINTAGE V 36mm. Så det nya med denna är snarare att de gjort den så exakt som möjligt likadan som de absolut första luftgubbarna.
 

jandan

Panerai
Den ser bra ut som vanligt från Glycine, blir förhoppningsvis plats i klockbudgeten till en ny airman framåt hösten!
 

plattfot

Rolex
Jag är kluven, precis som Mäster Denke.
Att Glycine väljer att kalla modellen för no.1, vilket är det vedertagna namnet på de tidiga modellerna gör det än mer komplicerat.

Snygg - ja!
Bra storlek - ja!
Bra att den finns i purist och GMT-version - nej, endast purist hade varit klart roligare. Fegt.
Plexi kul - ja!
Kommer jag köpa den - troligen inte.

Två andra frågor; Hackar den på gammalt manér?
Var är datumbubblan? - Denke, har du något att göra i detta? Du valde ju att montera ett glas utan daumbubbla vid sensate service...

Slutligen, en bild på min, Fixoflex gamla -56a, som visserligen inte hackar för stunden, men jag hittade hackmekanismen kvar i verket när jag bytte glas. Kanske blir sommarens pyssel - att få den gamle att hacka igen.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Två andra frågor; Hackar den på gammalt manér?
Var är datumbubblan? - Denke, har du något att göra i detta? Du valde ju att montera ett glas utan daumbubbla vid sensate service...


De har naturligtvis sett bilder på min utan bubbla och insett att jag har oantastlig smak. Nästan som ett geni faktiskt. Notera att den kommer på svart nato också. Jag är deras musa helt enkelt! :D


Sen har jag har grunnat lite på denna Airman no 1 och kommit fram till att jag nog inte kommer att ta hem en. Varför inte? Tre skäl:

1) det känns lite för mycket som en reissue, då föredrar jag riktig vintage
2) vill jag ha en Airman i mindre storlek men i modern tappning så köper jag hellre än Airman 8 eller 18. Då får jag ett modernt stuk på en klassisk design utan att det blir hittepåvintage.
3) Den har ändå inte den svincoola hacking-peggen kl 12. Om de hade klämt fram en modern variant på denna hade det känts mycket coolare.

Fast samtidigt tycker jag att det är en fin klocka och ett bra initiativ som förhoppningsvis kommer ligga i konstant produktion.

Lite kluvet som sagt… :)
 

Mortimer Duke

Breitling
Läste återupplivningstråden av Denke och kände mig tvingad att googla bilder på Airman-modellen. Snubblar då över denna:

image.jpg


Läs mer här: http://www.glycine-watch.ch/glycine...9b24/25549132-e7f0-4dcb-952a-0efecc1eccd2.pdf

Känns som en skön retro-upplivning... Som kan vara härlig, likväl som sorglig som så mycket annat retro som väcks till liv.

Är själv förtjust i vintagestorleken, plexit och det funktionella luminovat.

Vad sägs? Bu eller bä? Om jag slår till, ska jag då hellre gå all in och köpa riktig vintage?

Mvh A
Jag tycker den är riktigt snygg!
 

mglaum

Panerai
Jag älskar den, är det någon på forumet som äger en? Vad är rimligt att betala för en i bra skick, finns bara ett fåtal på C24. Det känns verkligen som den perfekta reseklockan.
 
Topp