• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zpey

Breitling
Samlat på mej en del skrot från Glycine genom åren.
Här en kronograf som brukar ockupera vänstra handleden rätt ofta.
Snygg!, Vilken modell? Edit, såg att det finns en länk till modellen tidigare i tråden men den fungerar inte så frågan kvarstår:)
 
Senast ändrad:

Watchout

Omega
Fan har länge varit sugen på en Airman No 1 Purist i svart men har inte kollat läget regelbundet.
Nu har de varit på superrea på bla Jomashop - 667 dollars????!!! och numer utsorterad ur sortimentet??
Någon med tips var man kan få tag på en?:)
 

Torulf

Cartier
Fan har länge varit sugen på en Airman No 1 Purist i svart men har inte kollat läget regelbundet.
Nu har de varit på superrea på bla Jomashop - 667 dollars????!!! och numer utsorterad ur sortimentet??
Någon med tips var man kan få tag på en?:)

Dom har börjat sälja ut alla "vettiga" klockor till superpriser sedan Invicta tagit över, kan inte tipsa om vart du kan få tag på en, men du borde skynda dig om du vill ha en!
 

SVENUR

Omega
2-Faktor
IMG_0205.JPG

Gott råd önskas. Har beställt hem en Airman 3954 GMT (blå tavla) på stållänk. Tänkte dock omedelbums byta till läderband; vilken färg bör passa bäst? Mörkbrunt, svart eller...?
Grått mocka kanske skulle bli snyggt? Härlig klocka hur som helst!
 

Zpey

Breitling
Har ju förstått att Invicta köpt upp Glycine, men hur har det påverkat befintliga modeller, ex. Combat Sub, samma kvalité som innan uppköpet?
 

durutti

Cartier
Svårt att svara på.
Vid bytet till nya loggan innan uppköpet av Invicta har man ökat produktionen från c:a 10k klockor per år till över 40k. Kvalitetskontrollen har inte hängt med. Vanliga fel som slank igenom var böjda/repade visare mm.
Efter uppköpet av Invicta ser det ut som att man har dragit ner på produktionskostnaderna ytterligare. Gissar på att man använder sig av andra underleverantörer än tidigare. Bl.a har man sänkt WR på nya airman-modeller från 20atm till 10. Man går över till Sellita verk (exempelvis sw330 i airmans isf eta289x). Boetterna har blivit lite högre/"tjockare" än tidigare. Mm mm.
Exempelvis rapporteras det att dc-4:an från före uppköpet av invicta ser mer välgjord ut än efter.
Sammanfattningsvis skulle jag försöka få tag på modeller med gamla kronloggan (eller ev ännu äldre utan logga alls) för att försäkra mej om någorlunda jämn byggkvalitet.
 
Senast ändrad:

Zpey

Breitling
Svårt att svara på.
Vid bytet till nya loggan innan uppköpet av Invicta har man ökat produktionen från c:a 10k klockor per år till över 40k. Kvalitetskontrollen har inte hängt med. Vanliga fel som slank igenom var böjda/repade visare mm.
Efter uppköpet av Invicta ser det ut som att man har dragit ner på produktionskostnaderna ytterligare. Gissar på att man använder sig av andra underleverantörer än tidigare. Bl.a har man sänkt WR på nya airman-modeller från 20atm till 10. Man går över till Sellita verk (exempelvis sw330 i airmans isf eta289x). Boetterna har blivit lite högre/"tjockare" än tidigare. Mm mm.
Exempelvis rapporteras det att dc-4:an från före uppköpet av invicta ser mer välgjord ut än efter.
Sammanfattningsvis skulle jag försöka få tag på modeller med gamla kronloggan (eller ev ännu äldre utan logga alls) för att försäkra mej om någorlunda jämn byggkvalitet.
Tack för ett uttömmande svar, det får bli att kika på dom "äldre" modellerna om det blir ett köp!
 

Mithril

Breitling
Är i alla fall rätt nöjd med min Airman oavsett om det är en Glycine eller en Glyvicta...;-)
36BBBFA4-856C-4DD8-B9D2-5DBAE94115A0.jpeg
Håller med där! Har ku prixis en likadan på ingång, eller nästan iaf; blå tavla på min. Enda orosmolnet är om den möjligen är för stor för min förhållandevis klena handleder. Är på gränsen att Oris Aquis 43 fungerar, men den känns mindre när den bärs. Oklart hur Airman känns..
 

Rulle

Audemars
Håller med där! Har ku prixis en likadan på ingång, eller nästan iaf; blå tavla på min. Enda orosmolnet är om den möjligen är för stor för min förhållandevis klena handleder. Är på gränsen att Oris Aquis 43 fungerar, men den känns mindre när den bärs. Oklart hur Airman känns..
Asså skillanden är ju dag och natt på en aquis 43a och en "vanlig" 43a !
 

engst

Cartier
Tror inte No1 finns kvar. Dessutom tycker jag att Airman efter Invictas inblandning blivit riktigt fula.
Screenshot_20170809-224914-01.jpeg

Inte bara fula (vilket iofs är en smaksak), utan också en helt annan klocka än Glycine. Som någon slags parfymklocksvariant av Hublot.

Om man nu köper ett anrikt märke som Glycine, så borde det väl legat i Invictas intresse att profitera på märkets samlade cred istället för att köra helt nytt?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Inte bara fula (vilket iofs är en smaksak), utan också en helt annan klocka än Glycine. Som någon slags parfymklocksvariant av Hublot.

Om man nu köper ett anrikt märke som Glycine, så borde det väl legat i Invictas intresse att profitera på märkets samlade cred istället för att köra helt nytt?
Ja precis. Detta anrika företag. Sorgligt att se...
 

Jolly526

Breitling
Tjena!
Jag är ett stort fan av Glycine, har två klockor av dem själv just nu.
Har faktiskt varit i Bienne i Schweiz på deras kontor och pratat med deras CEO i somras, så mycket gillar jag dem :)
Min kollega lät sig bli inspirerad av mitt klockintresse så han köpte sig en Glycine combat Sub på meshlänk!

Här följer lite bilder :)
:glycine:
20170818_151946.jpg
IMG_20170729_003024_756.jpg
IMG_20170731_143856_943.jpg
20170518_144918.jpg
20170706_184334.jpg
 

Bilagor

  • 20170818_180314.jpg
    20170818_180314.jpg
    105.5 KB · Visningar: 13

Jolly526

Breitling
Gör en repost från de andra Glycineforumet här så att alla kan ta del :)

Tjena!
Jag är ett stort fan av Glycine, har två klockor av dem själv just nu.
Har faktiskt varit i Bienne i Schweiz på deras kontor och pratat med deras CEO i somras, så mycket gillar jag dem :)
Min kollega lät sig bli inspirerad av mitt klockintresse så han köpte sig en Glycine combat Sub på meshlänk!

Här följer lite bilder :)
:glycine:


20170818_151946-jpg.653050
img_20170729_003024_756-jpg.653051
img_20170731_143856_943-jpg.653052
20170518_144918-jpg.653053
20170706_184334-jpg.653054
 

Rulle

Audemars
Gör en repost från de andra Glycineforumet här så att alla kan ta del :)

Tjena!
Jag är ett stort fan av Glycine, har två klockor av dem själv just nu.
Har faktiskt varit i Bienne i Schweiz på deras kontor och pratat med deras CEO i somras, så mycket gillar jag dem :)
Min kollega lät sig bli inspirerad av mitt klockintresse så han köpte sig en Glycine combat Sub på meshlänk!

Här följer lite bilder :)
:glycine:


20170818_151946-jpg.653050
img_20170729_003024_756-jpg.653051
img_20170731_143856_943-jpg.653052
20170518_144918-jpg.653053
20170706_184334-jpg.653054
Jolly jolly jolly... detta duger fan inte..

Vi vill ju ha lite mer roliga detaljer om ditt besök!!!
En såndära combat var nära att bli min första klocka.. dock lite för stor för mig MEN snygg !
 
Tjena!
Jag är ett stort fan av Glycine, har två klockor av dem själv just nu.
Har faktiskt varit i Bienne i Schweiz på deras kontor och pratat med deras CEO i somras, så mycket gillar jag dem :)
Min kollega lät sig bli inspirerad av mitt klockintresse så han köpte sig en Glycine combat Sub på meshlänk!

Här följer lite bilder :)
:glycine:
20170818_151946.jpg
IMG_20170729_003024_756.jpg
IMG_20170731_143856_943.jpg
20170518_144918.jpg
20170706_184334.jpg
Den på bild 3 och 5 (alltså den utan siffror) var ju jättesnygg! Vad heter den modellen?
 

Jolly526

Breitling
Den på bild 3 och 5 (alltså den utan siffror) var ju jättesnygg! Vad heter den modellen?
Det är en fin liten Glycine 37mm ref: 3787. Köpte den beggad för några år sedan av en kille på blocket, fortfarande min favorit. Den funkar till allt och håller tiden perfekt, stållänken till är den skönaste jag burit! Jag frågade Glycine om klockan och de svarade att de trodde att den var från 1997 och att den inte var så vanlig, man kan knappt hitta några bilder på den online...
 
Det är en fin liten Glycine 37mm ref: 3787. Köpte den beggad för några år sedan av en kille på blocket, fortfarande min favorit. Den funkar till allt och håller tiden perfekt, stållänken till är den skönaste jag burit! Jag frågade Glycine om klockan och de svarade att de trodde att den var från 1997 och att den inte var så vanlig, man kan knappt hitta några bilder på den online...
Nej googlar man Glycine 3787 så kommer det bara upp liknande fast med siffror.. Synd, den var väldigt fin!
 

Rulle

Audemars
Hur många glycinetrådar har vi egentligen?!
Tycker att alla som kommit efger invicta tagit över är relativt fula.. lite moderna takes på deras äldre saker (99% av dom med en mindre lsdtwist ungefär)
Dock gillar jag 42an som @xmagols har !
MEN den är lite för stor med sina 42 kan jag tycka...
Glycine har ju gjort ett statement med att ta bort alla dom mindre modellerna ur sitt sortiment så killar som mig med mindre handleder platsar inte som blivande glycine ägare. Tycker att det är en extremt tråkig väg dom valt imed att man "moderniserat" dom flesta och biffat upp storlekarna och att idiotiskt ändra logotypen...

Har iallafall en airman 18 som jag tycker är så perfekt som en flygare kan bli!
Att den dessutom klarar av 200m gör den bara mer användbar som vardagsklocka!
39mm med två feta kronor ger den en spännande look !

Btw vet att där sitter ett eta 2893 verk i min men kommer dessa vanligtvis med blånerade skruvar eller är detta något som glycine själva lekt till ?
Vet att min tog nästan två månader att beställa eftersom mycket delar var slut hos glycine så vem vet..man kanske har haft tur oh fått något extra som inte andra har i den!

20170914_175511.jpg

20170714_052955.jpg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Gör en repost från de andra Glycineforumet här så att alla kan ta del :)

Tjena!
Jag är ett stort fan av Glycine, har två klockor av dem själv just nu.
Har faktiskt varit i Bienne i Schweiz på deras kontor och pratat med deras CEO i somras, så mycket gillar jag dem :)
Min kollega lät sig bli inspirerad av mitt klockintresse så han köpte sig en Glycine combat Sub på meshlänk!

Här följer lite bilder :)
:glycine:


20170818_151946-jpg.653050
img_20170729_003024_756-jpg.653051
img_20170731_143856_943-jpg.653052
20170518_144918-jpg.653053
20170706_184334-jpg.653054
Jag skulle så gärna vilja höra lite hur Glycine själva ser på inblandningen/försäljningen av Glycine till invicta. Har du någon info om det?
 

Jolly526

Breitling
Hur många glycinetrådar har vi egentligen?!
Tycker att alla som kommit efger invicta tagit över är relativt fula.. lite moderna takes på deras äldre saker (99% av dom med en mindre lsdtwist ungefär)
Dock gillar jag 42an som @xmagols har !
MEN den är lite för stor med sina 42 kan jag tycka...
Glycine har ju gjort ett statement med att ta bort alla dom mindre modellerna ur sitt sortiment så killar som mig med mindre handleder platsar inte som blivande glycine ägare. Tycker att det är en extremt tråkig väg dom valt imed att man "moderniserat" dom flesta och biffat upp storlekarna och att idiotiskt ändra logotypen...

Har iallafall en airman 18 som jag tycker är så perfekt som en flygare kan bli!
Att den dessutom klarar av 200m gör den bara mer användbar som vardagsklocka!
39mm med två feta kronor ger den en spännande look !

Btw vet att där sitter ett eta 2893 verk i min men kommer dessa vanligtvis med blånerade skruvar eller är detta något som glycine själva lekt till ?
Vet att min tog nästan två månader att beställa eftersom mycket delar var slut hos glycine så vem vet..man kanske har haft tur oh fått något extra som inte andra har i den!

20170914_175511.jpg

20170714_052955.jpg
Den är riktigt snygg den rackaren. Var när att köpa en Airman Base 22 Luminous men kom aldrig till skott, tyckte den var riktigt läcker när den kom ut!
 
Topp