• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GMT 1675 med service tavla?

Hej klockentusiaster.

Har på senare tid, efter mitt senaste inköp av en 114060, blivit rejält sugen på mycket mer. Allt ifrån en nyare IWC Portughese till den något äldre 1676. Helt medveten om att detta är väldigt olika klockor, och hade jag kunnat hade jag införskaffat mig bägge utan problem. Men så bra är det inte för tillfället :( Nåväl, till sak. Vad gäller den sistnämnda klockan är jag särskilt förtjust i den matta tavlan med de krispiga vita indexen. Oftast ser man just 1675 med något (eller mer) gula index, mögel och att som vintagenördarna blir helt till sig av. Jag däremot vill nog gärna ha en vintageklocka som ser nyare ut, och tycker att just tavlorna med de riktigt vita indexen och solblekta inserts är fruktansvärt fina. Så:

Om jag har förstått saken rätt är dessa tavlor antingen väldigt ovanliga originaltavlor eller så kallade servicetavlor. Kan någon förklara för mig vad servicetavlor är, och hur de påverkar priset på t.ex. en 1675?

Om man införskaffar sig en 1675 i sämre skick (enligt mig då) och vill ha en servicetavla (och visare?), hur gör man då? Kan/bör man behålla originaldelar?

Ni KS:are med 1675, och framförallt med en tavla enligt ovan, vill ni inte vara goa och slänga upp några bilder? :)

Tack och trevlig måndag! :cigar:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Servicetavla drar alltid ner priset jämfört med en bra originaltavla. Det går att byta till servicetavla och visare hos AD.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Följdfråga: Om man lyckas komma över en 1675, men vill byta till servicetavla, får man behålla originaldelar? Är servicetavlorna nya, dvs luminova som fungerar etc.=
1: Ja, om du går till rätt AD och ber snällt.
2: Ja, luminova.

Minns inte om det vad Davvan eller vem det var som gjorde exakt detta hyfsat nyss. Testa leta efter tråden med sökfunktionen.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Varför köpa en i "sämre skick" när det inte skiljer så mycket för en i helt OK skick?

Hittar du en med vita index och du inte gillar insertet är det ett litet problem, eftersom att du kan köpa ett insert för runt 1k. Såvida du inte vill köpa en Blueberry...

Servicetavla är en tavla som klockan fått vid service. De har alltså bytt ut tavlan. Du kan göra samma sak hos till exempel Rob E för en summa, då ingår tavla, visare och arbetet.

Kika annars på 16750. En senare GMT där de första hade matt tavla, leta efter en tillverkad innan 1986. En senare GMT har förhoppningsvis inte fått lika mycket patina (läs: gulnat) på index och visare.
 
Varför köpa en i "sämre skick" när det inte skiljer så mycket för en i helt OK skick?

Hittar du en med vita index och du inte gillar insertet är det ett litet problem, eftersom att du kan köpa ett insert för runt 1k. Såvida du inte vill köpa en Blueberry...

Servicetavla är en tavla som klockan fått vid service. De har alltså bytt ut tavlan. Du kan göra samma sak hos till exempel Rob E för en summa, då ingår tavla, visare och arbetet.

Kika annars på 16750. En senare GMT där de första hade matt tavla, leta efter en tillverkad innan 1986. En senare GMT har förhoppningsvis inte fått lika mycket patina (läs: gulnat) på index och visare.

Med "sämre skick" menar jag då en med kanske mer patinerad tavla som så många gillar. Självklart vill jag ha en klocka i bra skick och så orörd som möjligt vad gäller boett, bevels etc. Jag har ju förstått att en 1675 med krispig tavla i original kan lätt bli rätt så dyr, och för min egen del bryr jag mig inte om ifall tavlan är original eller en servicetavla så länge den har den där "krispheten" ;)

Men en servicetavla är då en ny tavla man tillverkat enligt den gamla specen, eller det är reservdelar från när 1675:an tillverkades?

Vad gäller 16750 har väl den vitguldindex? Kan man byta ut den tavlan till en 1675 utan vitguld?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Men en servicetavla är då en ny tavla man tillverkat enligt den gamla specen, eller det är reservdelar från när 1675:an tillverkades?

Vad gäller 16750 har väl den vitguldindex? Kan man byta ut den tavlan till en 1675 utan vitguld?

Servicetavla är nya, det är inte reservdelar från något mögel. Givetvis kan de ha blivit installerade igår eller för flera år sedan.

Matta 16750 är utan vitguldindex. Tavlor går inte att byta mellan referenser, de passar inte helt 100%. De senare "glossy" 16750 har vitguld. Det är dock fortfarande tritium...
 
Servicetavla är nya, det är inte reservdelar från något mögel. Givetvis kan de ha blivit installerade igår eller för flera år sedan.

Matta 16750 är utan vitguldindex. Tavlor går inte att byta mellan referenser, de passar inte helt 100%. De senare "glossy" 16750 har vitguld. Det är dock fortfarande tritium...

Tack, då kanske en tidig 16750 vore något för mig!
 

OBRKV

Cartier
Lånar den här tråden: Om man köper en 16750 med glossy-tavla, kan man byta ut den mot en matt servicetavla hos AD? Vad brukar sådant kosta?
 
Topp