• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GMT-klocka! Är det bara Rolex som gäller? Visa din GMT (eller den du drömmer om)!

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej forumet!
Letat o kollat runt ett tag, men har helt fastnat i min jakt på Klockan med GMT-komplikation!

Finns en del därute, men inte helt lätt att hitta rätt. Rolex GMT Master är såklart fantastisk, men ändå inte det jag vill ha. Vore evigt tacksam för era råd o tips!

Om jag ska ge en riktning så är jag rätt svag för estetiskt enkla(re) klockor. Kanske kan kalla det verktygsklockor, i all sin enkelhet, med en eller två eller tre komplikationer som den utför riktigt jäkla bra.

- Storlek av intresse: 36-40mm
- Mekanisk! Ej kvarts.. eller? :)
- Gärna någorlunda beater-material o vattentålig, micromärken är ju också kul
- Vintage klart intressant
- Budget: allt upp till 40000kr intressant

Dessa har jag kollat in:
756638FE-8E51-4FEE-ADBE-93C634AE9A9E.jpeg

Kanske ingen beater, men riktigt fin. 39,5mm

B0CFA010-7832-47B1-8977-B398E182C568.png

Den lite större 42mm, antagligen lite stort för mig

0D117B1C-933C-4132-8AD6-95B13CCC19C1.jpeg

36mm

Edit: Insåg nu att jag nog lagt tråden i fel forum. Admin får gärna flytta tråden till rätt ställe. Tack!
 
Senast ändrad:

uprof

Cartier
2-Faktor
En viktig sak att tänka på, har jag lärt mig, är hur man avser använda GMT-funktionen. Det verkar bara vara Rolex, Omega och SEIKO som kör med quick set på den vanliga timvisaren. På övriga (ETA 2893 osv) är quick set på 24-timarshanden. För mig är den stora poängen att enkelt kunna ändra klockan till lokal tid vid landning, utan att stoppa (hacka) verket och låta 24-timarshanden stå kvar på hemtiden. Många i övrigt fina alternativ går därför bort.
 

indepthis

Omega
Det torde väl ändå vara enklare att låta vanliga timvisaren rulla påhemma tiden och 24h handen gå efter resemålets tidzon? Beroende på hur länge du är borta.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
216570 ( 42mm ) eller 16570 ( 40mm )
Finns i svart eller vitt.
Lås tråden. ( skämt åsido ) Finns massvis att välja på men IMHO det jag hade valt ( igen )
Kollat på 16570, gillar den, absolut. Känns som den möter de flesta ”krav” jag har. Men.. och ursäkta mig, liiite tråkig. Är så mycket roligare med en alternativ underdog till chefsklockan. Vad är frågan dock.. :)
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har haft denna tidigare och älskade den. En av de bästa klockor jag haft.
När det gäller de nya AT har jag svårt för teak-tavlan, känns lite för mkt dress o lite för lite tool.
CA6010AA-5318-4401-B314-3BE6486AC1D1.jpeg
5A340696-BBA9-4EE1-8FFC-57EEC8576106.png



Aqua Terran finns ju med GMT, i övrigt en trevlig klocka som passar till det mesta! :)
Och dessutom riktigt ovanlig i GMT-versionen (?)
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
En viktig sak att tänka på, har jag lärt mig, är hur man avser använda GMT-funktionen. Det verkar bara vara Rolex, Omega och SEIKO som kör med quick set på den vanliga timvisaren. På övriga (ETA 2893 osv) är quick set på 24-timarshanden. För mig är den stora poängen att enkelt kunna ändra klockan till lokal tid vid landning, utan att stoppa (hacka) verket och låta 24-timarshanden stå kvar på hemtiden. Många i övrigt fina alternativ går därför bort.
Klart en aspekt att fundera på. Jag har dock inget emot att skruva o pilla på klockan, lite terapi.
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Hej,
Jag vill bara flika in hur jag använder GMT-funktionen. Jag har en Rolex GMT och den kan hålla reda på 3 olika tidszoner (men det blir lite krångligt om man använder alla 3 samtidigt tycker jag).
- När jag själv reser vill jag givetvis ha den lokala tiden som huvudtid och då visar GMT-visaren min tid hemma. Så med quick set på timvisaren funkar detta galant.
- Om tex ngn i familjen reser eller om jag gör affärer på distans med ngn i en annan tidszon så använder jag vridringen istället. Med vridringen kan jag snabbt och enkelt se tiden på olika platser.

Lycka till med ditt klockköp!
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Det torde väl ändå vara enklare att låta vanliga timvisaren rulla påhemma tiden och 24h handen gå efter resemålets tidzon? Beroende på hur länge du är borta.

Nä, man vill nog ha den lokala tiden som huvudtid. Det är väl ganska ointressant att hela tiden veta tiden hemma? När man däremot ska tex ringa hem kollar man lite snabbt på GMT-visaren. Så använder jag min GMT iaf:)
 

mega

Rolex
Nä, man vill nog ha den lokala tiden som huvudtid. Det är väl ganska ointressant att hela tiden veta tiden hemma? När man däremot ska tex ringa hem kollar man lite snabbt på GMT-visaren. Så använder jag min GMT iaf:)
Precis. Dessutom tar det en extra sekund att få till rätt tid i huvudet genom att titta på 24-timmarshanden.
Man vill oftast bara veta ungefär vad klockan är hemma. Typ 24, 06, 12, eller 18.
Den noggranna, viktiga tiden är den lokala. Den man oftast anpassar sig efter och tittar mest på.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,
Jag vill bara flika in hur jag använder GMT-funktionen. Jag har en Rolex GMT och den kan hålla reda på 3 olika tidszoner (men det blir lite krångligt om man använder alla 3 samtidigt tycker jag).
- När jag själv reser vill jag givetvis ha den lokala tiden som huvudtid och då visar GMT-visaren min tid hemma. Så med quick set på timvisaren funkar detta galant.
- Om tex ngn i familjen reser eller om jag gör affärer på distans med ngn i en annan tidszon så använder jag vridringen istället. Med vridringen kan jag snabbt och enkelt se tiden på olika platser.

Lycka till med ditt klockköp!
Tack för det. Ja, det är så jag vill använda komplikationen också.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Om du vill ha en sportigare klockan är POn för jävla fin!
Dock 43,5mm, annars finns det några riktigt snygga SMP med GMT (de äldre modellerna)

16F19A77-A749-416B-8E3F-CC210D738E4F.png
Sjukt fin, men dessvärre för stor för mig. :) Dock ska en dykare m vridring gärna vara 40mm för min del. SKX'en som är 42mm funkar faktiskt också bra, men sin mindre urtavla. Dock klickar det inte för mig med 40+ för en dresser.
 
Topp