• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GMT Master 2 och vattentäthet

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som alla vet så har ju klockan 100m wr, MEN vad är grejen? Den har ju i princip samma konstruktion som subben. Tre packningar i kronan och superhuperdupertillsluten baksida med packning. Den borde ju lätt kunna klassas som 200m. Att den inte klassas som 300m är säkert kopplat till att alla professionella dykarklockor från Rolex ska ha He-valve, men varför inte klassa den som 200m, vilket den lär klara utan problem?

Ja, jag fattar att 100m funkar till fridykning, men är detta bara en marknadsploj för att man ska köpa både en subb och en gmt, eller finns det några tekniska hinder för att den skulle klara 200m?
gmt-master_ii_116719blroc_bs.jpg

GMT-Master-II-back.jpg
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Någon får ta på sig att trycktesta ny GMT och se vad den pallar egentligen! Rolex är självklart medvetna att Sub och GMT är i stort sett identiska i vanliga ögon så måste ju profilera dem lite annorlunda.
 

frere

Audemars
2-Faktor
GMT är GMT och dykare är dykare, man behöver en av varje... Eftersom gmt-vridring ändå inte är okej om den ska uppfylla några iso-krav för dykning spelar det ju ingen roll vilken vattentäthet de anger, ingen ska ändå dyka professionellt med den. Själv gillar jag understatements...

Det är samma med min seamaster gmt förresten. Saknar heliumventil, djupangivelse och texten "professional" på tavlan, trots att den har precis samma vattentäthet som en vanlig smp.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
GMT är GMT och dykare är dykare, man behöver en av varje... Eftersom gmt-vridring ändå inte är okej om den ska uppfylla några iso-krav för dykning spelar det ju ingen roll vilken vattentäthet de anger, ingen ska ändå dyka professionellt med den. Själv gillar jag understatements...

Det är samma med min seamaster gmt förresten. Saknar heliumventil, djupangivelse och texten "professional" på tavlan, trots att den har precis samma vattentäthet som en vanlig smp.

Poäng, men den skulle ändå kunna klara 200m tänker jag.
 

CLT

Rolex
Har tänkt på det många gånger, blir aldrig klokare... Förutsättningarna för att klassa den för 200M måste ju finnas... Klart, det är ingen dykare. Men 100M är endå lite klent!
 

_jonte

Patek
Ok, vid 200m snuddar bakluckan säkerligen rotorn iaf
af733a1a389ef52aa8eac47598ef6e11.jpg
Jag är skeptisk. Märkligt om stålet skulle svikta så mycket vid "endast" 200m? I artikeln du visar skriver de att baklocket börjar svikta vid 1900 fot, dvs mer än 600m. Visserligen en sub, men ändå...

Så håller med yonsson, visst borde klockan kunna klassas till 200m. Men som du också säger så spelar det ju ingen praktisk roll. :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
GMT är GMT och dykare är dykare, man behöver en av varje... Eftersom gmt-vridring ändå inte är okej om den ska uppfylla några iso-krav för dykning spelar det ju ingen roll vilken vattentäthet de anger, ingen ska ändå dyka professionellt med den. Själv gillar jag understatements...

Det är samma med min seamaster gmt förresten. Saknar heliumventil, djupangivelse och texten "professional" på tavlan, trots att den har precis samma vattentäthet som en vanlig smp.
Då det går alltså inte att dyka med en klocka utan rätt ISO-cert...

...intressant
 
Topp